Någon som känner till en isabellfärgad hingst? (stor häst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Absoluutemma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 785
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Absoluutemma

Har sökt runt på internet efter isabellfärgade hingstar (stora hästar) och hittar inga. någon som vet nått?

Sv: Någon som känner till en isabellfärgad hingst? (stor häst)

eller en fux med gulanlag

Har du testat söka på "Palomino hingst"?

Arro-Bell: länk borttagen av moderator

Dock ej godkänd, bara avelsvärderad...

Senast ändrad av en moderator:

eller en fux med gulanlag

En fux kan aldrig ha ett gulanlag då hade den varit isabell istället och inte fux.

För övrigt så finns det inga godkända isabellhingstar i sverige (alltså halvblod) så det är inte konstigt att du inte hittar någon.

En fux kan aldrig ha ett gulanlag då hade den varit isabell istället och inte fux.

För övrigt så finns det inga godkända isabellhingstar i sverige (alltså halvblod) så det är inte konstigt att du inte hittar någon.

Johodå - fuxar kan ha gulanlag precis som alla andra färger. Det är ju ett "tilläggsanlag" till grundfärgen.

Gulanlaget bleker röda (bruna) hårstrån

vilket betyde att en fux blir isabell, en brun blir ljust, ljust brun och kallas gulbrun, en svartbrun blir gulsvartbrun. Jag har haft ett bernsteinsto som gav gult. Alltså var hon inte mörkbrun som det stod i papperen utan gulsvart.

Sileranlaget bleker svarta strån och ger på en brun häst gråaktig man, svans och ben. Silver finns inte bland halvbloden dock (än?)

Just nu har vi ingen (som jag vet?) godkänd isabell inom halvblodet men vi har haft - Dragon är väl den mest kända. Och Pegasus. Gulanlaget stammar väl hos de flesta från Pompe.

LÄS VAD JAG SKRIVER TACK !!!

En fux har aldrig ett gulanlag FÖR DÅ ÄR DEN INTE FUX UTAN ISABELL

TS frågar efter en fuxhingst med gulanlag ELLER en isabell.
Att en isabell är en fux med ett gulanlag vet nog alla som är lite insatta

och NEJ det finns inte en fux som bär på ett gulanlag för då hade den inte varit fux eftersom anlaget alltid syns om det finns.

LÄS VAD JAG SKRIVER TACK !!!

En fux har aldrig ett gulanlag FÖR DÅ ÄR DEN INTE FUX UTAN ISABELL

TS frågar efter en fuxhingst med gulanlag ELLER en isabell.
Att en isabell är en fux med ett gulanlag vet nog alla som är lite insatta

och NEJ det finns inte en fux som bär på ett gulanlag för då hade den inte varit fux eftersom anlaget alltid syns om det finns.

Visst vet det flesta att en isabell är en fux med gulanlag. Dock inte TS får man förmoda, eftersom antingen eller efterfrågas? Svaret var nog därför snarare riktat till TS än till någon annan. Mitt svar att isabell är detsamma som fux med gulanlag var det åtminstone....

Dessutom hur man än vrider och vänder på det, så är isabellen i grunden en röd häst (således en fux) som bär på ett gulanlag. Därför kan jag inte låta bli att undra om förklaringen till TS verkligen är ett så allvarsamt felskär, att du måste kommentera det med versaler?

Svaret jag svarade på var inte riktat till TS utan till min text både med inlägget ställt till mig samt med citat av det jag skrev, därav är det ingen tvekan om att inlägget jag svarade på var riktat till mig och med en långrandig förklaring om att mitt svar var helt fel och sedan långrandigt skrivet exakt samma sak som jag skrev i inlägget som påståss vara fel. Blir bara så trött på vissa läser hur f*n som hellst och sedan tror att de skall vara några besserwissrar och förklara exakt samma som man själv skrivet. Är långt ifrån första tråden detta sker i och det blir tröttsamt i längden nästan lika tröttsamt som de som inte alls läser trådarna innan de svarar på första inlägget trots att tråden är 4 sidor lång och annat hänt på vägen. Börjar bli lite många sådana inlägg nu därav tröttnar man direkt.

Vist fasiken är en isabell en röd häst i grunden men vem som hellst med lite hjärna kan förstå att TS trodde att en häst som är röd/fux för ögat kan bära på ett gulanlag dolt annars hade hon inte frågat om både och.

Men om vissa skall fatta så trögt eller VILL fatta så trögt för att kunna tjaffsa så får man väl vara övertydlig i alla kommentarer alltså ingen häst som är fux FÖR ÖGAT kan bära något gulanlag.................Fattar alla nu..............

Du behöver inte skrika åt mig. Det är bara otrevligt.

Egentligen är det väl en fråga om semantik???

En isabell är en fux. En fux som förutom grundfärgen fux fått ett avblekningsanlag som gör att den bleker sina röda hårstrån och då bli isabell.
Isabell är ingen grundfärg. Det är en "variant" av fuxfärgen, eller hur man ska uttrycka det. Om du vet det verkar det underligt att skriva att en fux inte kan ha gulanlag.

Med risk att vara petimetrig - färger är inte alltid så övertydliga. Gränsdragnignen kan ibland först ske när man vet hur avkommorna blir.
ingen häst som är fux FÖR ÖGAT kan bära något gulanlag
Ta Dragon tex som man inte begrep att han var isabell innan han började få gula avkommor. Så sluta skrik.

Tanten - ID-kontrollant och chipmärkare

Alla hästar har i grunden en grundfärg. Det finns tre grundfärger: fux, svart och brun. Dessa grundfärger kan sedan spädas ut, brytas upp eller på annat sätt modifieras av olika anlag. En häst kan ha flera olika anlag på samma gång, t.ex kan den vara stickelhårig skäck, eller black isabell, eller tigrerad skäck, dock är det ganska ovanligt med så många färger på en häst.

En fuxfärgad är rödbrun i pälsen med rödbrun man och svans och nyansen kan variera kraftigt. En mörkare fux kallas svettfux, medan en nästan helt svart fux kallas leverfux. En fuxfärgad häst med ljusare man och svans kallas även flax, men får inte förväxlas med isabellfärgade hästar då isabell orsakas av ett gulanlaget som bleker hela hästen.

Med risk att vara petimetrig - färger är inte alltid så övertydliga. Gränsdragnignen kan ibland först ske när man vet hur avkommorna blir.

Ta Dragon tex som man inte begrep att han var isabell innan han började få gula avkommor. Så sluta skrik.

Tanten - ID-kontrollant och chipmärkare

Just det!
Den i sverige välkända Kingsettle Tankah (palomino) hade en helbror Kingsettle Mohur som var fux, och inget annat än fux, jag har själv sett honom live, denna fux fick palominoavkommor med fuxston, samt blev far till cremellohingsten Culwerwood Sparkling Mosell vars mor var palominosto.
Vi hade ett gulbrunt sto (XX-connemara) som betäcktes med connemarahingsten Clifden Wind (brun?) och avkomman blev perlino, jag tror att man senare kostaterade att Clifden Wind bar på ett albinoanlag.
Fina genetiska förklaringar i all ära, men ibland blir det nåt annat;-)

Senast ändrad:

Alla hästar har i grunden en grundfärg. Det finns tre grundfärger: fux, svart och brun. Dessa grundfärger kan sedan spädas ut, brytas upp eller på annat sätt modifieras av olika anlag. En häst kan ha flera olika anlag på samma gång, t.ex kan den vara stickelhårig skäck, eller black isabell, eller tigrerad skäck, dock är det ganska ovanligt med så många färger på en häst.

En fuxfärgad är rödbrun i pälsen med rödbrun man och svans och nyansen kan variera kraftigt. En mörkare fux kallas svettfux, medan en nästan helt svart fux kallas leverfux. En fuxfärgad häst med ljusare man och svans kallas även flax, men får inte förväxlas med isabellfärgade hästar då isabell orsakas av ett gulanlaget som bleker hela hästen.

Det där har du snott rakt av från Wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Hästfärg ). Man ska skriva inom citationstecken och ange källa när man refererar!:mad: Folk kan annars tro att det är du som är författare till texten.

Finns inget som heter albino på häst.

Dessutom var uppenbarligen Kingsettle Mohur inte alls fux utan isabell (uppenbarligen eftersom han fick gula avkommor..) men antagligen så mörk att det var svårt att se det gula.

Clifden Wind var väl antagligen mörkt gulbrun om ni fick en dubbelgul avkomma.

Finns inget som heter albino på häst.

Dessutom var uppenbarligen Kingsettle Mohur inte alls fux utan isabell (uppenbarligen eftersom han fick gula avkommor..) men antagligen så mörk att det var svårt att se det gula.

Clifden Wind var väl antagligen mörkt gulbrun om ni fick en dubbelgul avkomma.
Men snälla du, jag har sett Kingsettle Mohur 15-20 ggr och han var fux, inget annat än fux, min systers granne hade honom till avel, min syster såg hingsten varje dag och som uppfödare till massor av palominos så såg hon nog skillnaden på en fux och en palomino.

Tidigare hade connemaraföreningen i sin hingstförteckning en notis vid dom hingstar som bar albinoanlaget, eftersom man ej skulle korsa dom linjerna, men det var på den tiden då man trodde att cremello var samma sak som albino.

Det föddes ju också en perlinoavkomma efter hingsten KoncerzXX, uppfödd av Wethje i skåne, den blodtypades och härstamningen var korrekt. Så allt är inte alltid svart eller vitt.

Senast ändrad:

Jag vet att de skrev albino förut men det finns fortfarande inget som heter albino på häst.
Det är gulanlag, ett blekande anlag men pigment har de.

Så det finns helt plötsligt hästar som fått gula anlag "out of the blue"?

Nej men snälla du, uppenbarligen var han inte fux eftersom han fick gula avkommor. Vad är det du vill diskutera egentligen?!

Jag vet att de skrev albino förut men det finns fortfarande inget som heter albino på häst.
Det är gulanlag, ett blekande anlag men pigment har de.

Så det finns helt plötsligt hästar som fått gula anlag "out of the blue"?
jaja men förr trodde man att det fanns något som heter albino och det var det jag hänvisade till i connemarafallet.

Tydligen kan en fux (med palominofader) ha ett gulanlag dolt, som i detta fallet med Kingsettle Mohur, sen kan du hänvisa så mkt du vill till svensk *expertis* men fakta är fakta, fuxen Kingsettle Mohur fick en palominofärgad avkomma med ett fuxfärgat arabsto, denna avkomma, ett sto såg jag dagligen under de 21 år då jag ägde henne(förutom de få dagar hon var på betäckning).

Men snälla du, jag har sett Kingsettle Mohur 15-20 ggr och han var fux, inget annat än fux, min systers granne hade honom till avel, min syster såg hingsten varje dag och som uppfödare till massor av palominos så såg hon nog skillnaden på en fux och en palomino.

Tidigare hade connemaraföreningen i sin hingstförteckning en notis vid dom hingstar som bar albinoanlaget, eftersom man ej skulle korsa dom linjerna, men det var på den tiden då man trodde att cremello var samma sak som albino.

Det föddes ju också en perlinoavkomma efter hingsten KoncerzXX, uppfödd av Wethje i skåne, den blodtypades och härstamningen var korrekt. Så allt är inte alltid svart eller vitt.

På katt skiljer vi på genotyp och fenotyp. Där fenotyp är färgen katten ser ut att ha och genotyp färgen katten genetiskt har. Kingsettle Mohur kan möjligtvis ha varit fenotyp fux, precis som Dragon, men genotypen måste ha varit isabell. Dvs han var genetiskt isabell, men såg ut att vara fux. Såvida han inte var testad för gulanlag kan du knappast avgöra vad han var för färg bara genom att titta på honom.
Hur gulanlaget nedärvs är fastställt, det är ett dominant anlag. Oavsett du vill tro det eller ej. Däremot kan säkert mutationer ske, men knappast ett flertal gånger på samma häst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka