Någon som känner till en isabellfärgad hingst? (stor häst)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Absoluutemma
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som känner till en isabellfärgad hingst? (stor häst)

Nej men snälla du, uppenbarligen var han inte fux eftersom han fick gula avkommor. Vad är det du vill diskutera egentligen?!

:bow::bow:

Det är en omöjlighet, helt enkelt. Mycket möjligt att han såg ut som en fux, men han kan omöjligt ha varit det. I annat fall handlar det om nån form av mutation, men eftersom det handlade om flera avkommor verkar det helt orimligt också.

Angående avkomman efter fullblodshingsten vill jag gärna höra mer, det låter väldigt intressant. Var den DNA-testad för rätt fader?

Det föddes ju också en perlinoavkomma efter hingsten KoncerzXX, uppfödd av Wethje i skåne, den blodtypades och härstamningen var korrekt. Så allt är inte alltid svart eller vitt.

Skitsnack vet vilken häst du menar den var en mkt ljus isabell (precis lika ljus som många av dess morfars Pegasus avkommer var) och mamman Faipé var gulbrun så inget konstigt alls att den blev isabell.
Var tvungen att även kolla i stamboken och vist står den även där som isabell.

Skitsnack vet vilken häst du menar den var en mkt ljus isabell (precis lika ljus som många av dess morfars Pegasus avkommer var) och mamman Faipé var gulbrun så inget konstigt alls att den blev isabell.
Var tvungen att även kolla i stamboken och vist står den även där som isabell.
Men snälla nån, varför så aggresiv?
Har du något behov av att hävda din åsikt på detta internetforum?
Min mor var erbjuden ett sto av Bi Wethje efter KoncerzXX som hon hade till salu,och det var Bi Wethje som sa att hästen var perlino, men tydligen så narrades då den damen. Nåväl, det är väl inte hela världen som går under för detta, även om du verkar tycka det.
(min engelska mormor sade alltid :svordomar, thats just plain lack of education)

....
Det är en omöjlighet, helt enkelt. Mycket möjligt att han såg ut som en fux, men han kan omöjligt ha varit det. I annat fall handlar det om nån form av mutation, men eftersom det handlade om flera avkommor verkar det helt orimligt också.
....

Kokar inte allt detta ner till den enkla sanningen att det är stor skillnad på vilken färg en häst har och vilken färg den ser ut att ha.

En häst som för ögat ser ut som en fux kan mycket väl bära på fler anlag, tex gulanlag. En brun häst kan ha gulanlag fast det bara visar sig på örontofsar och bakom ögat. Samt skapet vintertid.

Jag har fött upp en svartbrun häst som vi fick enas om var gulsvartbrun. Mamman var e Bernstein.

Minns när vi diskuterade färger och en av landets främsta experter berättar att h*n varit för att titta på vad som sades vara en brun häst med svart man och svans men röda ben och inga öronbräm.
Man och svans föreföll mycket riktigt svarta för ögat men genetiskt visade sig hästen vara fux.

Kan vi inte enas om att lägga ner en del av striderna och acceptera att ser ut och är inte alltid sammanfaller?

Men snälla nån, varför så aggresiv?
Har du något behov av att hävda din åsikt på detta internetforum?
Min mor var erbjuden ett sto av Bi Wethje efter KoncerzXX som hon hade till salu,och det var Bi Wethje som sa att hästen var perlino, men tydligen så narrades då den damen. Nåväl, det är väl inte hela världen som går under för detta, även om du verkar tycka det.
(min engelska mormor sade alltid :svordomar, thats just plain lack of education)

Är man aggresiv för att man skriver att det är skitsnack :confused: och var ser du en svordom i texten du citerar eller du jämställer ordet skitsnack med en svordom :confused:
Är det att hävda sin åsikt när man korrigerar direkta felaktigheter, du anger ju detta som en absolut sanning utan att ha en aning om hur hästen ifråga såg ut. Det är så man skapar falska rykten om saker och ting.

Nu slutar vi träta om detta! :mad:

Tråden handlade från början om en fråga om en isabellfärgad hingst!
Frågan är besvarad, så jag låser tråden här (för att slippa städa bort mer käbbel).

Vill ni fortsätta diskutera färggenetik så föreslår jag den samlade färggenetiktråden som mål... :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 625
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 477
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka