Någon som kan tipsa mig?

H

Horserider

Hej. Jag har upptäckt till min stora förvåning att jag glömmer ge eftergift när jag hoppar eller snarare sagt sitter jag och tjuvhåller i tyglarna. Tro inte nu att jag är nervös eller så, jag tror det med är en ful ovana. Jag skulle hoppa förra veckan då ett par tjejer kommer och säger: Du måste ha lösare tyglar. Det var då jag kom på det.
Sen testade jag att släppa efter på tyglarna och då blev det liksom en duns i sadeln för mig. Sen testade jag att flytta fram handen mot halsen men jag vet som inte riktigt när jag ska göra det.
Jaja.. sån tur är har jag inte börjat hoppa så högt ännu att jag förstör häasten, (hoppas jag? :crazy: )
Så är det någon som kan hjälpa mig med tips för att komma i håg eftergiften?

Sv: Någon som kan tipsa mig?

ta mantag..:) det hjälper jättemkt!

det låter som du tappar balansen och då måste hålla balansen i tyglarna i språnget. Träna på att stå i lättsits när du galopperar, jobba hästen i lättsits. Träna sen att hoppa riktigt småhinder(nästan bommar på marken) och ge lite eftergift. En viktig sak då, du ska inte kasta fram händerna, utan mjukt bara följa med. Man ska inte ge så mycket eftergift, man ska ha kontakt med munnen, annars blir det ett ryck i hästens mun varje gång man landar.

Innan du hoppar högre tycker jag dessutom att du bör skaffa en tränare som kan hjälpa dig(kan vara bra på den nivån ni är på just nu eftersom du märkt att något inte stämmer). Han/Hon ser ju precis hur ni gör och kan lättare hjälpa dig då jag kan vara helt ute och cykla eftersom jag inte sett er.

hej. Mantag låter bra. Ska jag testa!
Men då frågar jag ytterligare en fråga när jag ändå håller på...
Hur slappa tyglar ska man egentligen ha? Jag har sträckta tyglar och folk pratar som att jag har hur korta som helst. Sen funderade jag på en annan grej. Om man har normal längd på tyglarna (sträckta) när man hoppar så får väl hästen den eftergift den ska ha?
Blev lite tjorvigt det där, jaja... hoppas någon förstår.

Tack för svaren!

Jag har också det där problemet, eller rättare sagt har haft.

För att hästen ska kunna sträcka fram huvudet över hindret måste man sträcka fram handen, endel stoppar fram handen mer så tyglarna blir jätteglappa, endel mindre så dom är sträckta men hästen får samtidigt den eftergift den behöver..

Jag tycker också att idén om att ha en tränare är mycket bra. Personligen tycker jag inte att man ska träna utan tränare då det ofta kan kännas bra, men det ser betydligt sämre ut. Visst, vid dressyr kan man träna själv, men hoppning tycker jag nästan det ska vara obligatoriskt att ha någon på marken som kan hjälpa till då det uppstår problem.

Du ska ha kontakt med hästens munn hela tiden men du får inte störa den i språnget.

tänk eftergift eftergift eftergift hela tiden

Säg till din tränare att hjälpa dig. Tjat hjälper ganska långt. Kanske en kompis kan anställas som tjatmoster eller förste påminnare :smirk:

Ta hjälp av en riktig tränare är mitt tips. En, förvisso välmenande, men kanske inte så kunnig kompis kan nog göra mer skada än nytta.

Hade fö samma diskussion med min tränare. Enligt honom är det inget fel att ha en jämn stadig kontakt med hästen i hela språnget. Jmf om du skulle ge ordentlig eftergift (så tyglarna glappar) en bit innan hindret, själv tappa balansen i språnget och sedan rycka hästen i munnen! Det är betydligt värre!

Sedan är det olika också beroende på vilken häst du rider, mer rutinerade hästar kan man ge lite eftergift på (men fortfarande med kontakt med hästens mun) nåt galoppsprång innan hindret.

Fick också tips om balansövningar, galoppera och trava mycket i lätt sits.

Tack för tipsen ännu en gång.
Men när är det man ska komma med eftergiften? Före hindret, efter hindret eller mitt i hindret?!

jag säger till dig som min ridlärare säger till mig.. för hon blir helt galen om man rycker hästen i munnen...
man skall ha kontakt med munnen hela vägen till hindret. sen när man känner att hästen hoppar av ska man ge eftegift, inte innan!! för då kan den stanna.. man ska ge så mkt eftergift att hästen kan sträcka ut halsen men ändå ha kontakt med tygeln. och eftersom du e osäker på hur mkt du ska ge så ska du hellre ge för mkt än för lite.. låt tygeln slappa lite men tänk på att inte rycka hästen i munnen när du har landat.. då ska du hellre släppa tygeln i språnget om du tror att du kommer rycka hästen i munnen.
om vi rycker hästen i munnen i språnget så tvingar hon oss att hoppa med helt lösa tyglar sen... då får vi inte ens hålla i dom när man rider till hindret... då har man bara vikten och hjälperna som styr hästen.. sen spelar det ingen roll om man åker av.. för om man åker av betyder de att man inte har knipit nog med benen.. och om man har åkt av så kniper man garanterat med benen nästa gång man hoppar!
om du inte ska rycka i munnen och känna att du har balans och känsla så måste du träna på att knipa med benen.. när du rider ut eller tränar galopp i paddocken/ridhuset kan du stå i lättsits. då tränar du både balansen och knipet med benen..
och träna på låga hinder innan du höjer... träna helst på cavaletti först och jobba dig uppåt...
det kanske tar tid men det lönar sig i slutändan. det går inte att hoppa höga höjder om man inte har balansen, känslan och vet hur mkt eftergift man måste ge.

hoppas du förstår vad jag menar och hoppas de går bättre inom en snar framtid :)

i själva avsprånget när hästen behöver "sträcka fram" huvudet mer. Det är något man måste lära sig känna när det rätta läget är. Det gäller att vara följsam helt enkelt och lyssna på hästen.

Det lättaste är att börja med ett ge lång eftergift (nästan hängande tyglar) för att först lära sig att följa hästen i språnget utan att störa den! När man sedan lärt sig det får man börja känna lite mer vad hästen behöver, behöver den bara en mjuk hand över hindret? Behöver den lång eftergift? osv osv. Man ska inte krångla till allt från början, då bli det bara ännu svårare!

Lycka till!

För att förhindra att man klantar sig på hemmaplan så är MANTAG det bästa. Justeringar i övrigt bör göras med tränare närvarande, så du får en indikation när det är RÄTT och lär dig KÄNNA hur det känns.

Men om du har en häst som är hoppvillig och ärlig och inte brukar stoppa på hinder utan tar tag i dem själv så är mantag från sista språnget och till några språng efter landning utmärkt. Då kan du inte störa hästen i munnen över hindret, och du kan inte 'dunsa ner' i sadeln i bakvikt efter hindret lika lätt heller.

Jag tar i prinip alltid mantag även på rutinerad häst vid första språnget hinder som jag tycker är 'höga' eller som jag misstänker hästen kan hisshoppa eller överhoppa sig elle rliknande över. För att vara säker på att inte rycka i munnen eller låsa huvudet. Sen när jag hoppat det ett språng och det gått bra kan jag rida an på det igen normalt. Så det är absolut inget att 'skämmas' för att ta mantag, det bevisar bara att du bryr dig mer om att INTE störa hästen i onödan, än din prestige ;)

Min tränare i Tyskland tyckte jag hade för dålig eftergift och följsamhet över hindert och fick mig att satsa på att ta tag i manen precis bakom nackstycket över hindret.. det var rätt läskigt och kändes väldigt konstigt, men det hjälpte väldigt bra att bli följsam över hindret både i eftergift i handen och att man följer med i kroppen... :)

Hej Allihopa!
Jag vill tacka er för alla bra svar. Jag hoppade i går och mina kompisar kikade. Inte ett ändå klagomål, helt otroligt =)
Tack så mycket.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka