Någon som kan något om foderjäst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 987
N

nixa 324

Undrar ang foderjäst....vad är det bra för? Vad innehåller det? Finns det några nackdelar med att ge det?

Sv: Någon som kan något om foderjäst?

Skulle lagt den i foder forumet egentligen. Moderator får gärna flytta tråden:)

det jag vet om foderjäst är att det i princip är torkat bakjäst. så om du har ett kylskåp i stallet kan du lika gärna köpa bakjäst som är mkt billigare och ge hästen.
det är bra för magen, hårremmen och hovarna. det är i princip b-vitamin i fast kanske lite bättre!

Nej, det är inte bara torkad bakjäst. Det innehåller en del selen, massor av b-vitaminer och så skiljer det sig ifrån vanlig bakjäst eftersom jästsvamparna är avdödade. Har hästen problem med magen kan det därför vara effektivare att ge vanlig bakjäst. Men ska du ge bakjäst för att ge b-vitaminer får du ge förbaskat mycket bakjäst för att komma upp i de kvoter som foderjäst ger.

min vet säger att jag lika gärna kan ge 1 pkt bakjäst som 1 dl foderjäst om dagen så jag antog att det var samma sak. har inte kollat upp näringsvärdena. sorry

Det är säkert helt riktigt när det gäller att stabilisera magen. Då är bakjäst faktiskt överlägset enligt undersökningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 188
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
641
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka