Någon som kan ge några tips

Sv: Någon som kan ge några tips

Nu vet jag inte om ngn redan skrivit det här...

En sak du kan pröva är att skritta, få en bra skritt (och därmed öka chansen för en bra travövergång --> bra trav), sedan sätta igåg i trav och sitta ner ett par steg och sedan börja rida lätt innan du hinner börja spänna dig och därmed börja studsa. Sen tillslut ska du kunna utöka stegen tills du kan sitta längre och längre stunder.

En sak som är viktig är att du inte bromsar hästen för mkt med handen, då kan du förstöra gången mer eller mindre.

Är det så att du inte kan sitta för att hästen har stor, luftig och bra gång? Eller är det för att den "älgar" iväg? Är det det sistnämnda kan du ju söka här på forumet för tips och råd.

Jag tycker också att du ska ta kontakt med en tränare för att be om råd och även träna regelbundet för en, det skadar aldrig. Och om du redan har en tränare, be denne om hjälp så att du kan sitta ner.

:) Tack så mkt allihoppa för tipsen jag har hästen kvar och har nu även skaffat mig en tränare så nu ska jag träna sen ska jag bli hård konkurent på tävlingsbannorna;)

Ojoj detta känner jag igen...men jag kan bara tillägga att jag känner mig som en spratteldocka ...;)
Men jag tror mycket beror på att jag KAN inte hitta balansen på denne häst jag faller framåt och all kraft går åt till att försöka räta upp mig..skänklarna åker bak...sen försöker man balansera upp det med handen ...hujedamig...har just ridit och funderar allvarligt på VARFÖR och VAD jag ska göra...Har provat en drös med sadlar och det har varit lika i alla...vad beror det på att man faller fram, känns som om jag ska glida över framvalvet...Har fler hästar och där kan jag sitta ;)

Vad du än gör så lyd INTE equiforms råd att korta traven för att kunna sitta.

?

(Länga och) korta traven = samla traven. Inte korta/förstöra steget. Korta intervaller både länga och samla. Den här övningen gör både att hästen bli elastisk och stark i kroppen plus lär sig att reagera distinkt för hjälperna samt att när du sen börjar försöka sitta ner några steg så är hästen samlad och därför något mjukare i stegen, vilket gör det lättare att sitta. Man ska alltså rida lätt tills man har fått respons t ex från en tränare (vid behov) att hästen verkligen är samlad och inte bara har kortat steget.

Det tog jag för givet att alla förstod, att "länga och korta" inte är slängtrav och förkortade/förstörda steg.

Att korta betyder iaf i min värld att steget blir kortare...
Det kan man åstadkomma genom att samla hästen - men ökad samling behöver per automatik inte betyda kortare steg.

Måste för en gångs skull hålla med dig ( brukar inte alltid hålla med i det du skriver) Men jag forstod det som när du har hittat ett gummiband i hästen för att kunna länga och korta den och kunna sätta den mer på bakbenen så blir allt mycket mer kontrollerat och det blir lättare att sitta på hästen när hästen inte älgar iväg i en stor och helt oanvändbar trav.

Måste för en gångs skull hålla med dig ( brukar inte alltid hålla med i det du skriver) Men jag forstod det som när du har hittat ett gummiband i hästen för att kunna länga och korta den och kunna sätta den mer på bakbenen så blir allt mycket mer kontrollerat och det blir lättare att sitta på hästen när hästen inte älgar iväg i en stor och helt oanvändbar trav.

Det där håller jag åxå helt med om.

(Men, det är inte säkert att alla förstår - har man inte haft den känslan själv kan det vara svårt att förstå, och man kortar gärna traven utan att samla
för att lättare kunna sitta - been there done that :p)

Javisst, dessutom riskerar man inte någon mjölksyre-konflikt.

Det tog jag för givet att alla förstod, att "länga och korta" inte är slängtrav och förkortade/förstörda steg.

Jag håller med i det du skrev där ang samla men man måste nog skriva det för det är vanligt att istället korta steget helt enkelt för att kunna sitta.

När du kan korta (kan ta ett tag dit), utan att mista takten, kan du prova att sitta ner och sedan försöka följa med upp till det lite högre tempot. Börja rida lätt när och om du börjar studsa så att du inte av självbevarelsedrift börjar att förhålla hästen, vilket kan leda till att den tappar steget och ev även motorn.

Detta skrev jag i det inlägget som det protesterades emot. Personligen tycker jag att det är tydligt framställt, att jag inte tycker att man ska korta steget så att det blir förstört.

okej jo jag har nu börjat på smått lära mig sitta ner har hittat han ordentligt i kroppen och har blivit mjuk och börjat fjädra vilket också gör att ryggen har höjts och allt känna mkt bättre ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 224
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 637
Senast: Oknytt
·
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 366
Senast: Cavallo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka