Någon som kan ge några tips

Mish

Trådstartare
jag har precis köpt en ny häst en hannoveranare som jag tänkt tävla dressyr på men nu till frågan
det e så att min häst har en väldig gång vilket gör att det känns hemskt att rida efetrsom jag inte kan sitta ner i sadeln
det känns bara som om jag stör hästen , och försöker jag lära mig genom att sitta utan stigbyglar känns det som jag ska skumpa av.
studdsen går ut i benoch armar så det går verkligen inte att fådom att vara stilla.
någon som har några tips på saker som kan förenkla det för mig
för jag börjar tveka på om köpet var rätt ,:crazy:

Sv: Någon som kan ge några tips

Hej!

Det är övning, övning och åter övning som gäller... Gör många andra balansövningar som att sitta i damsadel och annat, så att du bygger upp hela balansen från grunden så ska nog nedsittningen lösa sig också! Det vore ju hemskt tråkigt om du lämnar tillbaka en bra häst för en sån lite grej. Se det som en utmaning och bara träna, träna, så ska jag sitta här och heja på dig!:banana:

Prova att sitta ner i tre steg, rida lätt i tre steg, sitta ned i tre steg osv. Efterhand ökar du på stegen du sitter ner. Det blir inte bra när man sitter och tvingar ner sig i sadeln, det skapar bara spänningar. (Jag vet, har själv haft samma problem! :angel: ) Sitsträning när någon longerar är också jättebra, man slipper fundera på hästen och kan fokusera helt på sig själv.
Lycka till! Och kom ihåg, Slappna av...:D :crazy:

har samma "problem", en häst med super gång som kan bli svår att sitta ner på, men som alla ovanstående säger är träning det enda som kommer att hjälpa. Träna några minuter varje ridpass på din sits, du kan exempelvis trava en kortsida (nedsittning) i det tempo som DU klarar av att rida i, eftersom man brukar ha lättare att sitta ner i traven de första stegen, kör korta intervaller. Kom ihåg bara att du bara kör dessa intervaller några minuter (ca 3-4) per ridpass, hästen får inte gå i undertempo för länge. Allt eftersom du blir mer följsam och lär känna din hästs gångarter kan du öka intervallerna något tillsammans med tempot. Så fort du spänner dej eller kommer i obalans, sakta av och börja om på nytt. Tänk på att andas och slappna av, att pressa sig ner i sadlen funkar inte, tro mej...:devil:

Ett annat hett tips är att någon longerar din häst, inspänd så att du bara kan koncentrera dej på din sits, blir ofta lättare att få det att fungera när man bara har en sak att tänka på:) Du kan även försöka att blunda lite, då känner man rythmen i hästen mycket bättre.

stretcha, träna smidighets övningar och kordination. Funkar i alla fall för mej, fattar inte riktigt hur jag klarade mej innan jag började med det, kroppen ville liksom inte lyssna på mej!:rofl:

Finns säkert tusen övningar som du kan hitta någonstanns och öva på, kom bara ihåg att det inte alltid går bra varje gång men tids nog kommer du sitta som handsken på handen (asså perfekt:crazy: kom inte på ngn annan liksnelse)

lycka till
//kissan

jag har precis köpt en ny häst en hannoveranare som jag tänkt tävla dressyr på men nu till frågan
det e så att min häst har en väldig gång vilket gör att det känns hemskt att rida efetrsom jag inte kan sitta ner i sadeln
det känns bara som om jag stör hästen , och försöker jag lära mig genom att sitta utan stigbyglar känns det som jag ska skumpa av.
studdsen går ut i benoch armar så det går verkligen inte att fådom att vara stilla.

Sök på bollsätet så hittar du mycket matnyttigt!!

Jag skulle, precis som en del andra har föreslagit, hållt mig till att rida lätt tills du kan länga och korta travsteget med enbart "en tanke", med en fin kontakt med hästens mun. När du kan korta (kan ta ett tag dit), utan att mista takten, kan du prova att sitta ner och sedan försöka följa med upp till det lite högre tempot. Börja rida lätt när och om du börjar studsa så att du inte av självbevarelsedrift börjar att förhålla hästen, vilket kan leda till att den tappar steget och ev även motorn.

Hej! Här kommer ett tips som kan verka lite mysko. Vi kör det ibland för vår tränare när han tycker vi har problem med sitsen. Övningen går ut på att du har hälen i stigbygeln och rider lätt. OBS! Det kan vara jättesvårt i början, men testa. Jag trodde tränar'n hade fått solsting, men det fungerar faktiskt. Jag gör det ibland och sen när jag byter tillbaka brukar jag kunna sitta ned hyfsat. Sen är tipset att blanda och rida lätt och sitta ned olika antal steg också kanon! Min häst har mycket gång så jag får verkligen satsa på att vara mjuk och följsam. Jag räknar med att kunna sitta ned snyggt och fint i traven hösten 2007......så ha tålamod

Tycker det verkar som om din häst skjuter ifrån mer med bak än vad den sätter under sig. Blir lätt skumpigt då. Ta hjälp av en tränare och försök få hästen att hänga ihop mer genom ryggen så kommer den antagligen att bli mindre skumpig.
Men det är också viktigt att du kan sitta helt avslappnad med de rätta vinklarna. Återigen, ta hjälp av en tränare.

träna med hjälp av en duktig tränare.... du hittar snart rätt!!
prova (om det går, vet att man inte riktigt kan göra det på alla kusar) att trava barbacka... för att hitta tackten....

Är den välutbildad?

Skaffa då en tränare fort, så att han inte förlorar kunskapen.

Du hade väl inte haft den länge alls? Varför ska du ge upp om du har ett kanontillfälle att lära dig rida bra:confused:

Kör på o lycka till:)

En bra övning som man kan göra om man har en kompis som kan hjälpa till, är att bli longerad (med inspänd häst) utan stigbyglar o utan tyglar. Då kan du helt o hållet koncentrera dej på din sits o balans. Variera mellan att ha händerna i sidorna, armarna rakt ut, eller rakt upp, eller på huvudet.....Rid med "magen först" o försök slappna av o andas.
Ju oftare du tränar detta desto bättre kommer det att gå:D
Det tar ett tag innan man "lär sej" hur hästen rör sej.

jag hade samma problem när min va ny, hade jättesvårt att sitta ner, utan stigbyglar gick bra men med funkade inte alls..

gjorde så att ja gjorde massor av övergångar från halt till trav..massor av sånna också travade jag tills ja kännde att ja inte kunde sitta bra då gjorde ja ny halt också fortsatte jag så..

tror de mer handlar om att man måste få hästen att arbeta rätt för då är de lättare att sitta ner och gör man många övergångar så så börjar dom flesta arbeta rätt, de är inte lätt att arbeta en häst i bra form när den är ny och man koncentrerar sej på hur man sitter.

för har märkt i ökningarna nu när hästen går bra i form och man ger lite tecken bara till ökning så känns de som att man bara glider fram, känner hur hästen tar i och de är endå inte svårt att sitta på han.

och då är den här hästen ganska hemsk att sitta på när han inte arbetar rätt..så de e stor skillnad..så ta ut en tränare så du vet att hästen går i bra form då kommer sittsen automatiskt..och rid lätt tills tränaren kommer ut så kan du koncenterara dej på att hästen arbetar rätt..

Senast ändrad av en moderator:

Sitt inte ner så mkt till början med. Lika jäkligt som det känns för dig, känns det för hästen. Rid lätt mkt i början och prova att sitta ner lite efter hand. Bara några steg då och då. Låt det ta tid, det kommer.

Vill bara tillägga att man kan styrketräna rumpa, lår och mage lite vid sidan av också för att man verkligen ska ORKA sitta ned. Har man styrkan från början blir det lättare att träna på balansen och själva nedsittningen och slappna av. Om man hela tiden måste ta i för kung och fosterland för att komma ner i sadeln blir det ju tufft.

Sen kanske du redan har den styrkan det vet ju inte jag men...i alla fall!

Lycka till!;)

Tycker det verkar som om din häst skjuter ifrån mer med bak än vad den sätter under sig. Blir lätt skumpigt då. Ta hjälp av en tränare och försök få hästen att hänga ihop mer genom ryggen så kommer den antagligen att bli mindre skumpig.
Men det är också viktigt att du kan sitta helt avslappnad med de rätta vinklarna. Återigen, ta hjälp av en tränare.

Tänkte precis samma sak.

Min pålle är ingen Hannoveranare men har ett himlans steg. Innan jag hade lyckats få honom att trava med lika mycket bärkraft som skjutkraft håll jag på att gråta av förtvivlan då tränaren skulle ha mig att sitta ner i traven. Det kändes nog värre än det var.. men ändå!!
Snacka om att bli omskakad. :bump: Stötarna från hans långa rygg fortplantade sig ut i kroppen och trots magmuskler av stål gick de ut i nacke, armar o ben som kändes som om de flaxade okontrollerat... suck.

Nu har vi kommit en bit på väg och då traven är bärig och ryggen svingar utan spänningar åker jag med som en glidare utan att röra en min!!:cool: Det går ju inte att koncentrera sig på att rida om inälvorna skakas om som en martini...

du kan länga och korta travsteget

Vad du än gör så lyd INTE equiforms råd att korta traven för att kunna sitta.

Jag vet att det handlar om självbevarelsedrift att försöka STRYPA traven så det går att sitta men....tänk på att det inte tar så länga att förstöra en bra trav.

Jag har sett såååå fina unghästar med stora rörliga gångarter som har efter en tid tappat allt på grund av att ryttaren suttit och strypt till undertempo på grund av att de inte klarar av att sitta :crazy:

Du bara behöver hjälp !! Rid lätt så länge och hitta en tränare..... tränare är mer eller mindre bra på sitsträning men byt om det inte passar och ge inte upp :)

JAg hade också lite av samma problem när jag bytte från ponny till en häst med en stor trav, men efter ett tag brukar man vänja sig. Jag tycker inte det är nåt större problem nuförtiden medan andra kan ha jättesvårt o trava på min häst o hellre galopperar när de rider. Det viktigaste brukar dock var att hästen är uppvärmd o jobbar rätt innan man försöker sitta ned... annars är det ju liksom kört redan från början. Så märker jag att jag inte hittar någon takt o skumpar omkring rider jag lätt ett tag till o så gör jag ett nytt försök.
Men jag tror att du så småningom kommer vänja dig o rida hästen så lycka till!

Vad som kan hjälpa är att du låter dina höfter pendla med i rörelsen. så att du hittar hans trav. Det går inte att sitta med låst korsrygg och låsta höfter på en häst med bra steg om man inte vill döda steget.

Det klart det är rätt häst för dig, nu har du ju chansen att lära dig rida på riktigt! :idea:

Det vill säga om du vill lära dig rida ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 224
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 637
Senast: Oknytt
·
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 366
Senast: Cavallo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka