Någon som har..?

C

careblomman

Någon som har en massa bra förslag på hur man bygger upp muskeler på en unghäst? :-) Ellerja, han är 6 år men mer som 3½ - 4 i utveckligen pga det ena och andra.

Skulle vara jätte tacksam för bra träningstips! :-)

Just nu håller vi på och är ute och klättrar en hel del för
att få lite ryggmuskler..

Sv: Någon som har..?

Jag började inte klättra min 5-åring (nu sex) föränn hon hade lite ork och muskler för just klättringen är väldigt jobbig. Jag red henne däremot i väldigt låg form så att hon skulle få upp ryggen ordentligt och det var genom det som musklerna började komma, när hon sedan hade biffat på sig lite började jag göra samma jobb ute som jag gjort i ridhuset, ligga och galoppera i låg form utomhus har gjort susen!

Gymnastikhoppning har vi också ägnat oss en del åt och de thar också gett resultat!

Kan tillägga att hon är 176 och obalanserad, har inte så bra koll på sin kropp.

Senast ändrad:

Okey :-D Tack för tipsen.

Men när jag säger att vi klättrar så är det typ bara i högst 10 min om ens det, eftersom han inte har rätta orken till det än.

Jo jag skulle också vilja gymnastikhoppa lite men min är så himla klumpig, tränar mycket och går i i skog och mark så han får lyfta lite :-) Men tänkte börja lite smått att gymnastik hoppa lite för han tycker det är så kul!

Jo vi håller också på och tränar mycket i lågform men det är jobbigt, puuuh! Han är byggt "uppåt" så han vill helst gå i högform, och när han går i lågform så blir han hur stark som helst pga att han blev inriden med snodd av dom som red in han och så blev han in riden på 4månader, "snabbt och snyggt" men inte så kul för mig nu precis.. :-/

Men om han hänger i handen när han går i låg form måste du sätta igång bakbenen mer. En häst som arbetar ordentligt i låg form hänger INTE i handen.

Och ang gymnastikhoppningen, det finns ingen häst åp denna jord som hoppar sämre än min stora tjej. Jag skojar inte, har bett för mitt liv varje gång jag hoppat och ALLA undrar hur jag sitter kvar när det ser ut som att hästen ska gå omkull efter varje hinder ;) så det är bara att träna på , smidigheten kommer efter ett tag, likaså bättre teknik.

För mig är 10 min ganska mycket med en häst som knappt har några muskler, med min tjej gick jag upp en gång för backen och ner en gång sen räckte det. Man får bygga upp succesivt, men det är ju upp till var och en!

Hehe, alltså saken är ju den att han inte har muskler utan att han behöver lite mer :-) Men visst 10min kanske är lite mycket.

Ne han hänger inte så direkt, han är väldigt mjuk och fin i munnen. Men han blir väldigt liksom vad ska man säga, väldigt gå påig framåt och lyssnar lite dåligt, men han har blivigt väldigt mycket bättre :-)

Hehe, jadu :-D Min hoppar faktiskt väldigt fint men han är så klumpig. Trasslar in sig själv i sina egna ben osv, och då tycker jag det är lite läskigt om vi skulle gå omkull han är ju trots allt 170 hög och vi har gått omkull förut pga att han har trasslat ihop benen, mendet är väl bara så att det är att träna på :-D Han lär sig ju inte av sig själv att bli mindre klumpig. Har börjat hoppat över lite stockar och sånt i skogen (kanske 30cm) och det går väldigt bra!

om han är klumpig och inte riktigt har koll på sina ben kan det ju vara bra att skritta massa i skogen..bvredvid stigen där får han nog lära sig att lyfta på benen ordentligt, dessutom är ju mkt skritt bra för konditionen.

jo håller på och tränar mycket skritt nu, både kort och ökad och gå i skogen :-)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama