Någon som har tips? Behöver hjälp!

M

MammaMima

För ca 2 veckor sedan fick min häst en stöt av mej när jag skulle släppa ut honom i hagen:cry:. Ja e så klantig med stängslet, så jag brukar alltid dra ut elen innan jag öppnar. Men jag hade glömt det denna ången.
Nu vill han vare sig gå ut eller in i hagen. Jag måste ha hjälp av någon som öppnar åt mej, för jag får inte komma i närheten av stängslet. Om dom andra hästarna är långt borta kan jag först öppna och sedan hämta han, men då kan ja inte stänga efter mig.
Detta e så typiskt mej:o! Ja e så klantig! Vad ska jag göra nu? Hur ska ja få honom att lite på mej vid detta moment igen. :confused:
Någon som har tips snälla! Det känns lite jobbit att kunna hämta honom själv. Måste ju alltid ha någon hemma om jag ska ta in/ut han.
Snälla någon???

Sv: Någon som har tips? Behöver hjälp!

Just det klanteriet är vi säkert många som gjort..... Det går snart över. Ta hjälp av någon - gå ut och in i hagen ett antal ggr (3-4) några dagar i rad och beröm. Nästa vecka är det glömt!

Det går över med tiden. MEN, du bör ändra om ditt stängsel litegranna, dvs göra grinden strömlös då du öppnar den. På så vis behöver du inte riskera glömma stänga av strömmen via aggregatet.

Hur menar du då? Att grindarna (har 3 st) ska vara strömlösa hela tiden? Eller finns det nåt smart system som man kan göra nåt annat vis på? Måste nämligen ha el i allt jämt, annars har vi två shettisar på det mycket grönare gräset på andra sidan stängslet ;).
Hoppas det e som ni säger att det går över, för det känns lite jobbit nu!

hihi stackarn, vad jobbigt att han reagerade så starkt efter, kan du inte prova vanlig "tillitsträning" utanför hagen, alltså att han ska stå still och du ska kunna röra honom överallt, och prova sedan med lös stängseltråd och bara vänj honom vid den och att du kan dra den över honom och klappa honom med den osv tills han känner sig trygg med den (typ samma som att vänja med spö eller vad som helst) tillslut kommer han att förstå att det inte är själva tråden som är läskig, och sen får du se till att inte göra om samma misstag igen ;)

Jag är precis likadan att jag alltid klantar till det när jag har fler trådar, då brukar jag lägga alla utom 1 på marken, och använda 1 när jag går igenom och sedan stänga de andra efteråt... ;)

Nej, jag menar att grinden blir strömlös så fort man hakar av grindhandtaget från grindankaret. se bild.

grindnol.jpg

Man ansluter bäggessidorna med varandra med en matarkabel.

Har ochså gett min häst stötar, dom är långsinta med det går över.
Min har jag släppt då ensilagebalen står 15 meter bort.
har sett dom som gjort en liten extrahage utanför hagen så att man kan släppa hästen och stänga.

Hmmm... det va smart! Jag skulle kunna göra samma sak. Fast då får hagen bli mindre.
Smart! =D Men hur stor ska "mellanhagen" va då? Finns det några speciella mått man ska gå efter? Man vill ju inte "slösa" bort deras hage med en som "inte används".
Men tack för tipset!!!

Aha... hade inte ens kommit på tanken! :pJag och el= ingen bra kombination :)
Men om man då hakar i dom två undre trådarna i den övre när man öppnar, då är det inte heller strömförande? Eller? :S

Mmm... det har du rätt i! Det ska jag gå ut å göra nu med det samma faktiskt!! Tack för tipset!!!
Ibland blir man så blind!

Vi har tre grindar varav två har sånnadär spiral grejer, dom är bra. Det är den andra med tråd som är dum, för när det blåser så fladdrar den ju omkring bara. Eftersom vi har hela tre trådar blir d ju lite att hålla reda på.

Men nu har ja fått lite tips av er vad jag ska göra. Det jag ska börja med är att gå ut nu och tillitsträna ;)
Tack!

du kan ju göra en enklare variant till att börja med.
Lite längre lina på ett par meter och en spann med kraftfoder.
släpp ut hästen håll i linan och hoppas att han går fram och äter kraftfoder medan du stänger.
lägg ut ett par nävar kraft till resten av hästarna i hagen när du hämtar hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 219
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 026
Senast: NOC14
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024