Någon som har stenkoll på alla vaccinationer mm som ska göras första året???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Coompis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 125
C

Coompis

Är det någon som bra koll på alla vaccinationer som ska göra??
Och vad är det mer som ska göras under första året, menar så som registrering med mera....:confused:

Sv: Någon som har stenkoll på alla vaccinationer mm som ska göras första året???

När fölungen är född meddelar du hingsthållaren om att du fått ett levande föl (ja eller dött om det är det då förstås)
Då skickar hingsthållaren en faktura på ev avgift som ska betalas om du valt hingst med Levande fölavgift.
Därefter får du registrerngs underlag utskickat från ASVH, detta bör du ha när ID-kontrollanten kommer ut.
Denne gör en signalements beskrivning, chip-märker samt tar tagel för DNA-test samt skriver lite papper.
Sen skickar du in registrerings underlaget. Observera att du måste skicka in det innan årets slut samma år som fölungen är född för att du ska slippa straff avgifter.
Detta gäller för halvblod, det kan skilja mellan raser men preincipen är ungefär den samma.

Man vaccinerar tidigast som 6 månader brukar rekomenderas om inte fölungen skadar sig innan, då kan det vara bra med en stelkramps spruta. Vissa ger bara stelkramp medans andra ger även hästinfluensa, det kan man rådgöra med sin veterinär hur man ska göra. Står man i ett stall med annat folk och hästar så risken för influensa är större kan det vara bra att vaccinera mot det. Annars vet jag flera uppfödare som inte vaccinerar sina mot influensa eftersom de har eget stället exempelvis.

Avmaska ska man göra rätt så ofta på föl då de lätt får mask, hittar inte min bok just nu där det står med hur man lämpligast avmaskar föl.. Någon annan vet säkert.

O övrigt så behöver man inte göra så mycket mer än att fodra och se till att hantera fölungen någorlunda så den går att verka etc.

Sv: Någon som har stenkoll på alla vaccinationer mm som ska göras första året???

Tack så mkt.....verkar som du fick med det mesta :bow:
Iaf mkt av det =)

har säkert glömt nåt :angel:

Men jag fick väl med det viktigaste iaf ;)

Veterinären har med sig en id-handling (det han ritar av hästen på inför pass). Samtidigt tycker jag du chipmärker samt skickar med DNA (ca 15 hårstrån som tas från svansroten) pga att alla hästar snart ska vara chipmärkta, det blir alltså lag på det. Passa på direkt. Vacc på fölet sker 6 mån efter det kommit till världen. Sedan är det bra om man vacc 6 mån efter det igen för att vara 100 säker.

Var noggran med att verka ditt föl med, då det har betydelse för framtida benställning.

MVH Sandra

Vacc på fölet sker 6 mån efter det kommit till världen. Sedan är det bra om man vacc 6 mån efter det igen för att vara 100 säker.

För att få fullständigt skydd ska man grundvaccinera, detta görs med två vaccinationer med ca 6 veckors mellanrum och därefter en vaccination ca 5 månader senare. Varierar lite mellan olika tillverkare. Detta gäller influensa och i vissa fall stelkramp, vissa stelkrampsvaccinationer räcker det med dom två första.

Man behöver inte ha ut en veterinär för att göra ID-kontroll. Det räcker med en ID-kontrollant. Kostar ca 500kr + milersättning.

Jordbruksverket rekommenderar ALLA till att chipmärka, sen har olika föreningar KRAV på DNA-typning och chipmärkning.

Det beror på vad det är för ras om det ska vara veterinär eller id-kontrollant som ska göra id.kollen.
För fullblod t.ex ska det vara en veterinär som utför kontrollen och ska fylla i speciella papper som beställs från svensk galopp. Så var det iaf för mig när jag skulle fixa pass till mitt fullblod för nåt år sedan.

För t.ex halvblod räcker det väl inte med en veterinär om veterinären inte dessutom är utbildad id-kontrollant?

När lagen om pass skulle införas hade jag fyra hästar som skulle ha nya pass. Alla var olika raser och hade olika papper sen innan och jag lärde mig ganska fort att det skiljer sig ganska mycket mellan raserna......

Det stämmer inte, inte längre.

Det ändrades för fullblod i somras. Det går utmärkt med en vanlig ID kontrollant. Mig veterligen är det ingen annan ras som har eller nyligen haft krav på veterinär.

Och ja ska en veterinär göra ID-koll måste den ha gåttt nån färg kurs.
(det var dock inget krav för fullbloden när de skulle ha veterinär :crazy: )

Senast ändrad:

Okej. Det var ju bra att dom ändrade det, lite mindre krångel kanske...

Jag hade en veterinär som id-kollade mitt fullblod och han hade definitivt inte gått nån färgkurs.... Fick berätta vad han skulle skriva och vad han skulle rita i!

Jag vaccinerar även mot boutulism, ja, införstått då att en del av fodret är ensilage.

Jag vaccinerar stoet mot stelkramp en mån innan fölning, sen influensa vacc jag +stelkramp vid 4-6 mån ålder, därefter re. vacc 4-6v efter, därefter 6 mån intervall tom hästen är 4-år, eller fortsätter var 6:e mån om hästan skall tävla internationellt. Avmaskning beroende på betes/hag/förhållanden, dock tidigast vid 4v ålder, därefter beroende på preparat 4-8v intervall.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Kultur Är det någon mer bukefalist som ska på festivalen i helgen? Vilka band ser ni mest fram emot? Är det första året eller har ni varit här...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Mirre
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka