Någon som har sin häst i utebox?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har min häst i utebox och det är super tycker jag.
Men en sak som är jobbigt är det här med täcke och inte täcke.

Han skulle ju behöva ha täcke på natten men inte på dagen. Visst, det är ju bara göra så, men, om jag inte är där efter insläpp så kan han ju vara smutsig/blöt och då kan man ju inte lägga på ett täcke.

Lättare blir det sen när det är kallare på dagarna oxå men just nu är dét så varmt att jag inte vill att han ska ha termo/fleecé täcke på sej plus ett regntäcke.

Sen är frågan, behövs det verkligen täcke på nu på natten?
Han är en kalblodstravare på 9år som inte är klippt och vi bor i sthlm.

Hur gör ni ang täcken?

Sv: Någon som har sin häst i utebox?

Min huvudregel brukar vara: plusgrader = inget täcke

Allt är ju beroende på individ!
Men här är mina täckesgränser för nuvarande häst. (Importerad PRE från i februari, håller på att lära sig pälsa på sig...)
Grader ute:
+15< = inget täcke, spelar inte nån roll om det blåser eller regnar friskt
+10 till +15 = inget täcke om det inte är GALET regnväder ute, då blir det regntäcke.
+-0 till +10 = inget täcke om torrt väder. Blåser det kraftigt kan jag ev ha ett regntäcke. Vid regn gärna ett regntäcke för att hästen ska kunna stå ute så länge som möjligt. Är det MASSIVT regn kan jag ha ett fleece under för att inte regntäcket ska "klibba sig" på kroppen, men då ska det till att regna och bli BLÖTT!!
-10 till +-0 = inget täcke om det är strålande väder. Annars tjockt ull täcke under regntäcket, eller fodrat vintertäcke.
-30 till -10 = Inget täcke om STRÅLANDE väder, och hästen verkar trivas med det!. Annars tjockt ulltäcke/fodrat innetäcke om det är vindstilla och inte snöar. Om det snöar, eller är målnigt eller bara allmänt ruggigt vill jag ha på ett fodrat regntäcke över ulltäcket.

Står din häst i utebox borde han kunna stå naken tycker jag ett bra tag till. Han har väl tak och vindskydd? Dessutom brukar väl kallblodstravare sätta ganska rejäl päls? Jag tror att du kan ha honom naken mycket mer än du tror ;)

Pälsen trivs bäst av att få lufta sig och fluffa upp sig, hästen burrar upp pälsen och på så sätt isolerar den bättre. Ett täcke plattar till pälsen, och har man otur kan hästen faktiskt frysa mer med täcke än utan! Hästens päls är en fantastisk uppfinning.

Sen har jag hört att hästen trivs allra bäst mellan 0-10 plusgrader. Så har man möjlighet att ha det lite kallare i stallet är det bra, eller som du - utebox!

Ju mer han får gå utan täcke, desto bättre sätter sig pälsen. Jag tror oftare att det är ägaren som behöver ha täcke på hästen - och det är bättre att låta hästen ha täcke på sig i onödan och kunna sova på natten - än att gå och oroa sig. Vad jag vet har inte någon häst dött av att ha ett täcke för mycket på sig ;)

VI har några hästar i utebox varav ena är en kallblodig travare. BOr något längre norrut än dej och vi har inte börjat täcka honom på natten än.

Sedan när vi börjar täcka under natten så byter vi täcken på hyresgästen om ägaren redan varit där. Är hästen blöt så får den en filt på sig för att torka.

Jo jag funderar över om det bara är jag som vill ha täcke på honom men att han faktist inte behöver det ännu.

Jag vill inte ha en jätte tjock päls på honom men han ska klippas sen när jag tycker det är ok att han går med termotäcke+regntäcke på ute i hagen för då är det ju bara o ta av o på regntäcket vid in o utsläpp.

Jag ska nog sluta grubbla på det.

Tack för hjälpen båda två.

Just nu luftar han den ju ganska många timmar eftersom att han står naken i boxen.

Men annars när han haft sitt termotäcke o varit klippt så har han bara fått lufta sej när jag aktiverat honom.

En oklippt kallblodstravare på 9 år behöver inget täcke alls. Varken ute eller "inne" i sin utebox. Låt honom få sin vinterpäls ifred så kommer han själv kunna reglera värme/kyla mkt bra. Se till att han har många kilo hö att äta på natten. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men en mycket stor andel av matintaget kan användas till att värma hästen. Ca 80% har jag för mig.

Jag kommer snart ha mina två hästar (kallblodstravare) i utebox. Jag har iaf bestämt att den äldre hästen inte ska täckas alls utan få odla sin vinterpäls och stå "naken" både inne och ute, vet att han klarar det då han går otäckad året om på lösdrift nu.
Den yngre kommer jag däremot täcka nästa vinter för att jag ska slippa klippa henne men denna vintern får hon odla sin päls ifred utan täcken då hon bara är under inkörning än och inte kommer arbetas något hårt.

Mitt tips, arbetar du inte hästen så pass att den blir väldigt svettig och tar lång tid på sig att torka så täcka inte, då räcker det med att hästen får stå med fleecetäcke i boxen en liten stund och torka bort eventuell svett efter arbete innan den kan släppas ut i hagen igen, eller stå otäckad i boxen.

Pratade med en chefsveterinär på en stor klinik om det här.
Han sa att hästarna klarade sig alldeles utmärkt i utebox utan täcken om de fått sätta vinterpäls. Går det ner mot 10-15 minusgrader kan man lägga på t.ex. ett ylletäcke på nätterna för att vara på den säkra sidan.

Sen finns det ju såklart variationer åt båda hållen. Men kallblod klarar sig ju generellt sätt bättre mot kyla än varmblod.

Senast ändrad av en moderator:

Nej ute skulle han lätt kunna klara sej utan täcke, det är bara för att det tar så lång tid för honom att torka om det regnar och jag har inte tid att stå o vänta på det om jag kommer dit precis när han kommit in från hagen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 955
Senast: jemeni
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka