Någon som har råkat ut för detta?

susanne

Trådstartare
Min häst är undersökt av veteinär på en klinik. Veterinären lyckades dock inte säkert fastställa orsaken till en hälta. Rekomendationen var att låta pålle få riktigt lång vila.

Pålle har en galla i nederkanten på hasleden, den är undersökt med ultraljud. Nu ett år senare när jag har börjat tömköra så tycker jag mig känna värme från denna galla och jag får för mig att den ser lite större ut.

Klicka på bilden för att komma till mitt album och se fler bilder i större storlek.

Jag ser ingen hälta längre men är ändå orolilg för att det kan vara denna galla som är det ställe som orsakat hältan. Hon tar inte i lika mycket med detta benet efter ett tags tömkörning (märks vid sidvärtsrörelser), men om detta beror på mindre styrka eller smärta kan jag inte avgöra.

Är det någon här inne som har sett någon liknande galla och som har fått den behandlad och läkt?

Ska jag åka tillbaka till samma klinik och få den undersökt igen? Åka till en annan veterinär (med mycket gott rykte) 20 mil enkel resa? Fortsätta med min igånsättning och hålla tummarna?

Sv: Någon som har råkat ut för detta?

En galla är ingen sjukdom - de är ett symptom! En ökad fyllnad av ledvätska i en led, senskida eller bursa. Därför är det mkt svårt att säga att någon annan häst med en liknanade galla har behandlats si och så - det beror ju helt på vad som orsakar problemet!

Jag har lite svårt att orientera mig då dina bilder, mkt päls och backlight... men det ser ju ut att vara nedanför hasens ledavdelningar. Gallan sitter på benets fram-utsida och där finns en del senskidor (sträckarnas) som det kan uppstå gallor i. Huruvida det hör samman med din hästs hälta eller inte kan jag inte uttala mig om utan att se hästen live.

Vad sa veterinären som ultraljudade? Var det hasen som var problemet? Reagerade hästen på böjprov?

En galla är ingen sjukdom - de är ett symptom! En ökad fyllnad av ledvätska i en led, senskida eller bursa. Därför är det mkt svårt att säga att någon annan häst med en liknanade galla har behandlats si och så - det beror ju helt på vad som orsakar problemet!

Jag har lite svårt att orientera mig då dina bilder, mkt päls och backlight... men det ser ju ut att vara nedanför hasens ledavdelningar. Gallan sitter på benets fram-utsida och där finns en del senskidor (sträckarnas) som det kan uppstå gallor i. Huruvida det hör samman med din hästs hälta eller inte kan jag inte uttala mig om utan att se hästen live.

Vad sa veterinären som ultraljudade? Var det hasen som var problemet? Reagerade hästen på böjprov?

Jo jag vet att gallan är ett symptom...

Du har antagit helt rätt ställe på gallan.

Veterinären sa att hon inte såg något konstigt i närheten av gallan. Hästen reagerade inte på böjprov vad jag kommer ihåg. Enda gången som man såg hältan var vid longering på böjt spår. Veterinären sa att hältan troligen satt högt upp. (Vi var i Skara och undersökte SI-leden. Ryggen undersöktes kiropraktiskt av veterinär.)

Berätta gärna mer om de senor som sitter i detta området.

Hästens bakben är lite roterade utåt. Kan det ha något samband?

så ni vet inte säkert att hältan hade samband med gallan?

kanske vore en ide att röntga hasen så ni ev kan utesluta förändringar i leden?

Liknande trådar

Hästvård Har en 1 årshingst som blev halt för ett par månader sedan. Han har blivit grundligt undersökt på klinik hos veterinär med...
Svar
18
· Visningar
2 684
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 082
Senast: Ray
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur