Hejsan! Jag är absolut ingen "supervan unghästutbildare" eller så, håller på med min första unghäst just nu och kan säga att hon är som rena ängeln, aldrig elak eller ointresserad (Dock ett godistroll) så jag har heller ingen större erfarenhet av sånna dumheter (Vilket jag tycker är skönt såklart, men det kommer väl någon gång
). Men jag brukar tänka såhär om hon börjar bli lite pigg, tittig, börjar trava lite eller så; De är ju bara barn, och barn vill ha kul! Blir min unghäst lite på tårna tycker jag bara att det är roligt för hon leker ju bara, och det är viktigt, enligt mig, att de kan busa lite, bara det är oskyldigt såklart, så att börja rycka och skrika i hästen så fort den gör något "barnsligt" tycker jag bara är taskigt.
Så, nu har jag hoppat av tråden lite
Nu till det du frågade om, som sagt så är detta bara vad
jag brukar göra med mig unghäst, alla har ju olika metoder.
Jag tror absolut inte att din häst är korkad, det handlar bara om ledarskapet, antagligen är han högre i ranget än vad du är. Mitt tips för dig är att läsa och titta på olika filmer om t.ex. Monty Roberts metoder. Samt kan du studera hästarna i hagen, hur beter sig ledarhästen? Ta efter och använd dig av hästens eget språk, så att han förstår dig!
Var också noggrann med att bara ge godis när han har gjort något duktigt, så han inte bara kommer och vill ha en godis och sen stänger av igen...
Jag antar att jag inspirerats ganska mycket av Natural Horsemanship och liknande, men jag har fått en oerhört bra relation till min unghäst och hon tycker det är superkul att träna, vi litar på varandra helt enkelt! Så lekarna jag brukar göra med henne kan vara lite vad som, använd din fantasi, vad hade du tyckt var kul om du var en unghäst, och i ditt fall en ointresserad unghäst? Du måste göra något som fångar hans intresse och får honom att tänka till lite, kanske du kan göra lite skrämselträning? Nu är detta kanske lite väl mycket att börja med men i en bok jag har som handlar just om skrämselträning, ska man använda ett paraply, fälla upp det och sen ihop igen. Men denna övningen är nog när ni kommit lite längre, och viktigast av allt; låt det ta tid, tvinga honom inte att göra något han inte vill, då blir det bara värre till nästa gång! För att få ett positivt slut på lektionen, och för att medföra glädje i arbetet, avsluta och beröm MYCKET när det går som bäst!
Annars tycker ju unghästar att det är kul att bralla av sig, har du någon paddock/ridhus? Isåfall kan du släppa honom där och busa igång honom, det tycker alla är kul! Men överväg att göra det i hagen istället för i paddocken om du inte är helt säker på om han stannar kvar därinne!
Variera mycket i träningspasset; gå några steg, tvärvänd, gå, halt, ryggning, trav osv. (OBS: Det är en övning man ska göra från marken!), då kan han inte ha tid att tycka det blir tråkigt! Men passa då på att öva så mycket du kan på att vara mjuk i handen, så du inte
drar med honom, om han inte vill vända av sig själv när du gör det så får du trycka lite på hans bak.
Men det är helt enkelt så att du måste själv våga busa och skoja lite om du vill få en glad och pigg, arbetsvillig unghäst!
Hoppas du fick några användbara tips!