Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!

J

juni_cool

Hej någon som har några bra tips till min svår lastade:crazy: häst

Sv: Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!

min mamma hadde en svårlastad häst förut (ramlade baklänges pga stegring) så dom brukade backa fram transporten till stallöppningen då gick det bättre för annars om man inte har väggar på sidorna så ser dem ju att det bara är en liten låda eller vad man ska säga:crazy: dågår dem plus att det inte riktigt gick å stegra i stallet då gick det mycket bätte! annars så kan man lägga en jacka eller nått över ögonen så dem inte ser nått!

Jag har prövat det juni (alltså min häst) hon bara tärvägrar funkar inte med linor.Men tack iallafall

på vilket sätt är den svårlastad? Backar den och vägra gå, eller slår den efter den som lastar osv?
Jag hade en svårlastad häst förut som bara backade och värgrade gå. Ju färre vi var som höll på dessto bättr. Vi spännde lina från grimman in i transporten och så fick hon stå där tills hon gav sig. Visade bra resultat.

En bekant till mig fick hjälp av en okänd kvinna att lasta sin häst vi veterinären. Den hästen slog efter henne och var bara sur och tvär. Kvinnan gick runt några varv på gårdsplanen med henne och hästen fortsatte sura. Hon klappade till henne med ridspöt (lätt) och hästen slog. Sen höll dom på så en liten stund tills hästen gav upp med dumheterna. Sen var det bara att gå på.

jag hade oxå en svårlastad urlistig och stark häst.. men jag tränade honom konsekvent varje kväll i tre månaders tid. Varje kväll krävde jag ett steg till och stod där tills han tog det, alltså ett steg mer än kvällen innan... Det kunde ta alltifrån 10 min till 3 timmar. Efter 3 månader gick det hyffsat.
Jag har en lång longerlina i grimman, går in i transporten, lägger den över bommen och tar med mig änden ut igen. sen håller jag i änden och visar honom att jag vill att han ska gå in där, och så kan jag själv mana på honom lite utifrån. I början kan man behöva nån som står passiv på andra sidan oxå, ifall de vill smita... Min går in direkt helt själv nu när jag gör såhär, men det tar förståss ett tag, kanske nån månad med träning varje dag. Envisheten vinner, förlora inte tålamodet (!!!) och fortsätt även om det är aaaaaaaaastrist!
DET GÅR!

Snabbmetoden är att knyta en svart jacka över huvudet på hästen så att den inte ser. Gå en liten runda med hästen och låt den rundan sluta i trailern. När bakbommen är låst o hästen tjudrad i trailern , ta av jackan.
Den längre metoden: träna lastning dagligen.

Krångla inte till det, det här kommer att lösa sig!
Har hästen inte råkat ut för några tråkigheter i samband med transport, så använder den förmodligen lastningssituationen för att testa sin matte!
Ha gott om tid, ett positivt tänkande och ett enda fokus: hästen ska in även om det tar tid! Det finns bara en väg och det är in i transporten. Låt den stå och tänka om den behöver, men acceptera inte att den backar eller beter sig. Lita på ditt goda omdöme, acceptera inte sånt som du inte gör i övrig hantering. Den får väl inte kasta sig ur boxen till exempel?
Att markera för hästen vad som är oacceptabelt är inte våld!

Var även noga med din egen säkerhet, använd hjälm och handskar.

Lycka till och kram!

Jag fick hjälp av en mycket erfaren NH-tränare med min pålle som (oftast..) gick på släpet fint men kastade sig handlöst ut igen efter ungefär ½ sekund. Det tog tränaren ungefär 15 minuter att lasta min häst om och om igen, stanna på halva vägen etc.. :rofl: . Idag går han på utan protester (7 år senare) :) .
Jag har sagt det förut å jag säger det igen: Tag hjälp att bryta dina och hästens dåliga vanor och hitta till goda vanor i stället!

Hej!
Min häst var GRYMT svårlastad förut, vi var 4 pers som höll på ca 1 timma varje gång. JAg insåg att jag inte kunde ha det så utan ställde på hästens bästa kompis. Han knatade glatt in. Sedan har vi jobbat med linor men jag gillar inte det för det är så krångligt. Nu lastar jag min häst ensam på under 1 minut. Jag har fler knep som är snälla mot din häst, hör av dig så kanske jag kan hjälpa dig.
/C

Har lastat många svårlastade hästar med bra resultat. Varje häst kräver sin egen metod, det finns ingen metod som funkar på alla tror jag, om man inte har oänsligt med tid...

Första svårlastade hästen var min hästs mamma. Hon hade varit med om en lastningsolycka och brutit frambenet, så hon hade ju mycket i bagaget. Hon kastade sig handlöst åt sidorna och mejade ned allt och alla som var i vägen. Jag var tvungen att lasta henne rätt ofta under den tid jag hade henne på betäckning och när fölet var fött. Jag lastade henne med ett rep som jag knutit runt hennes mage, upp genom frambenen och genom grimman och sedan in runt bommen i transporten. Eftersom vi var i nödsituation med ett dödssjukt föl i transporten så tryckte vi in henne med en stege efter tre timmars ångestfylld, och mycket farlig, lastning. Efter detta så fortsatte jag träna henne att gå på konsiga saker och genom och in i trånga utrymmen. När ägaren fick tillbaka sin häst så var hon lättlastad - bara att knyta repet kring magen och vidare mellan frambenen, genom grimman och in över bommen och ut igen. Sedan gick hästen in själv och stod som ett ljus medan man lade på bom osv. Utan rep gick det dock inte att lasta henne.

"Min" häst är inte rädd men han ogillar att åka transport. Honom ser jag till att ha kontroll över benen på. Jag ber honom gå fram två steg, backa med höger fram, gå ett steg, backa, gå fram, backa av helt, fram, fram, fram, back och sedan gå på. Detta är bara något jag gör som en nödlösning innan vi hunnit träna mer målmedvetet. Personligen så misstänker jag att han inte gillar själva transporten, som har dålig ventilation och rätt lågt i tak.

Över lag är mina bästa lastningstips dessa:

• UItsätt dig itne för onödiga risker - att lasta en svårlastad häst kan vara darligt. Använd handskar, hjälm, gärna säkerhetsväst och använd bara linor om det är absolut nödvändigt
  • Se till att ha ordentligt med tid - blir du arg och/eller frustrerad är det bättre att avbryta eller be någon annan ta över
  • Försök ta reda på orsaken till att hästen inte vill gå på och anpassa metoden efter det
  • Undvik att bestraffa hästen när den inte beter sig som du vill, det är bättre att bara börja om så att man inte skapar ytterligare obehag i lastningssammanhang

Jag har hört någonstanns att man skall träna på morgonen INNAN frukost. Hästens måltid bör då vara inne i transporten, vilket gör att den får maten när de går in och förknippar antagligen då lastning med mat..:smirk:

När man går mot transporten stannar hon och om man försöker dra in na så stegrar hon och vänder om.när man väl har fått in na så står hon lugnt och äter sin belöning .

prövat det också tyvärr så for min häst panik.

Det brukar ta 45 minuter att lasta henne . <Det är trots allt welsh och arab i henne så väldigt envis och blir lätt uppstressad

Det går att lasta de flesta hästar utan att de blir stressade tror jag. Stressen kommer bara om man ställer krav som är för stora.. Men vissa blir ju iof lite skärade bara av att se transporten, men då får man börja där, se till att den är lugn utanför transporten.

Håller nu på o lasttränar en haflinger. Första gången tog det 6 timmar innan den gick in. Nu går den in utan problem, men backar genast ut så fort maten tar slut, eller att det händer nåt annat. Jag tror att denna häst är bakskygg o enda säkerheten den har är att rumpan är fri o att den kommer bakåt.
Jag har övat mkt på att den ska gå att stoppa i alla lägen, även på väg ur transporten. Ett steg fram, två bak, tre steg fram, ett bak ungefär. Igår lyckades jag få till det så hon backade in i släpet, tror för just denna häst att det kan vara bra.
Var noga med att så fört hästen tänker framåt, ge eftergift, den tänker rätt. Mkt timing! Och träna aldrig då du har en tid att passa. igår tränade jag i 1, 5 timme med den här hästen. Hästen är såld o ska till gotland, har inte stått i transport på 6 år..

min häst är alltid lugn utanför hästransporten och jag kör med nh-träning för då blir hon lugnare. Men när hon väl vet att hon ska in i den så blir hon uppstressad.:rofl:

Låt släpet stå i hagen och fodra där. Enligt min erfarenhet så gäller: så lite ståhej som möjligt. Det är gansla så lätt att förstöra en lätt lastad häst. Undvik allt vad lining och dylikt heter. Jag behöver väll knappast påpeka att bestaffning existerar inte.

När man går mot transporten stannar hon och om man försöker dra in na så stegrar hon och vänder om.när man väl har fått in na så står hon lugnt och äter sin belöning .

Har haft hand om en som gjorde så. Vi backade in släpet mot stallgången (hade en dörr precis lagom stor så vi kunde fälla ner baklämmen in i stallet och stänga till flyktvägarna åt sidan av lämmen) och sen gick vi framåt som vanligt. Berömde direkt han bara tänkte framåt, och inget stress (hade gott om tid på oss eftersom vi inte skulle iväg med honom). Tog ca 4 timmar första gången, andra gången gick han rakt på!!. Ca 2 månader senare kunde vi lasta honom utan att backa intill någonstans, och han lastade sig själv.
"Fördelen" med att vi använde stallgången var att när hästen reste sig på bakbenen (vilket han gjorde väldigt lätt i alla möjliga sammanhang) var att han lyckades drämma i huvudet rätt rejält i dörrkarmen :o , och aldrig mer reste sig på bakbenen. Somliga straffar Gud genast.....:devil:

Säger inte att den här metoden funkar med din häst, men värt ett försök??

Kompisen hade nästan samma metod, men hon backade intill en vägg och tog en lina med filt över på andra sidan släpet. Hästen gick in direkt linan kom fram.

Tänkte låna den här tråden lite istället för att starta en ny.
Har ett sto som är väldigt jobbigt att lasta. Hon var ganska ok att lasta när jag fick henne för 4 år sedan,men blivit värre. Vi har provat det mesta, linor, kvastar, spö, vinscha, täck över ögonen etc. Men hon är istadig, hänger i linorna och ramlar hellre ihop på rampen av utmattning än att gå in. För att efter 1½h bara knata in i transporten. Det känns lite som om hon vill bestämma, märker av det i ridningen ibland.
Nu funkar det om man backar upp mot stalldörren. Jag tror att hon går in för att hon känner att hon inte har något val riktigt.
Nu har jag två problem!
1. Jag kan inte ta med mig stallet när jag ska köra iväg någonstans. Jag har redan bett att få låna någon annans stall för att kunna köra henne hem.
2. Hon KASTAR sig ut transporten när man kan lasta av henne. Och än så länge har ingen skadat sig, varken hon eller den som ska lossa den bakre bommen.
Transporten är en ganska stor lastbil med 2 "spiltor" och med utrymme där bak att vistas på. Hon brukar aldrig åka själv, ibland har hon fått gå på först och ibland sist. Rampen är ganska hög, över 1 meter. Alltså inte ovanligt att hon missar den när hon kastar sig ut och ramlar ner på sidan av den.
Ni som kanske vet någon som jobbar proffesionellt med sånt här får gärna skicka mig ett pm. Hästen finns mellan Stockholm och Norrtälje.

De brukar funka ganska bra om man ställer transporten nära stallet. Å sen öppnar du transporten i fram så de kommer in ljus... blir inte lika läskigt då...:P

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
104
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama