Sv: Någon som har mågra bra tips till svårlastad häst!!!
Det går att lasta de flesta hästar utan att de blir stressade tror jag. Stressen kommer bara om man ställer krav som är för stora.. Men vissa blir ju iof lite skärade bara av att se transporten, men då får man börja där, se till att den är lugn utanför transporten.
Håller nu på o lasttränar en haflinger. Första gången tog det 6 timmar innan den gick in. Nu går den in utan problem, men backar genast ut så fort maten tar slut, eller att det händer nåt annat. Jag tror att denna häst är bakskygg o enda säkerheten den har är att rumpan är fri o att den kommer bakåt.
Jag har övat mkt på att den ska gå att stoppa i alla lägen, även på väg ur transporten. Ett steg fram, två bak, tre steg fram, ett bak ungefär. Igår lyckades jag få till det så hon backade in i släpet, tror för just denna häst att det kan vara bra.
Var noga med att så fört hästen tänker framåt, ge eftergift, den tänker rätt. Mkt timing! Och träna aldrig då du har en tid att passa. igår tränade jag i 1, 5 timme med den här hästen. Hästen är såld o ska till gotland, har inte stått i transport på 6 år..