Någon som har koll på företagsdeklarationer och kan hjälpa mig med en sak?

Mirre

Trådstartare
Fyller i preliminär inkomstdeklaration och ska fylla i hur många karensdagar jag anmält till försäkringskassan, gäller det då bara för min verksamhet eller är det även från mitt tidigare jobb? Hur vet man om man kan göra avdrag för underskott av aktiv näringsverksamhet?
Har inte haft någon inkomst överhuvudtaget på firman sedan jag startade den i aug. Fattar inte ett dugg av det här och det tar evigheter att ens komma fram till skatteverket

Jag tycker nog att du ska ringa Skatteupplysningen även om det är lite kö. Då får du bra svar som du kan lita på.

Fyller i preliminär inkomstdeklaration och ska fylla i hur många karensdagar jag anmält till försäkringskassan, gäller det då bara för min verksamhet eller är det även från mitt tidigare jobb? Hur vet man om man kan göra avdrag för underskott av aktiv näringsverksamhet?
Har inte haft någon inkomst överhuvudtaget på firman sedan jag startade den i aug. Fattar inte ett dugg av det här och det tar evigheter att ens komma fram till skatteverket
Avdrag för underskott får du göra de första tre åren efter att verksamheten startade.

Karensdagarna gäller bara firman. Inte ev anställning.

Reglerna kring underskott av aktivnäringsverksamhet kan jag inte, men om du beräknar göra underskott så borde det ju oavsett inte bli någon preliminärskatt att betala.

Men suck. Ringa skatteverket är ju lika givande som vanligt.
Frågar en sak och får svar på något helt annat, blev inte ett dugg klokare av det

Jag gissar att du ska ansöka om att jämka din preliminärskatt?

Har du en revisor som hjälper dig då?
Skulle gärna anlita någon som skötte det åt mig, men har inte riktigt möjlighet till det nu
På grund av att det är sista minuten menar du? För rent ekonomiskt så kommer du troligtvis tjäna på det om du inte är väldigt kunnig.
Du kan kanske be skatteverket om anstånd så du hinner hitta en?
Har du inte gjort något med företaget går det ju väldigt fort för en konsult.

Karenstiden är för din firma och påverkar hur mycket egenavgifter du ska betala. Spelar alltså ingen roll om du kommer tjäna 0kr. Har du inte anmält något är det 7 dagar. Det är alltså inte karensdagar du varit hemma tidigare utan hur många karensdagar du ska ha om du blir sjuk kommande året. Från din firma alltså.

Nu är det väl inte aktuellt för dig i nuläget, men skulle du börja tjäna mer på firman kan jag rekommendera en bokföringstjänst kopplat till banken, som den jag har, där man enkelt kan föra över alla kontohändelser till rätt post i sin redovisning, systemet gör automatiskt alla rapporter man behöver, och kontorstid tillhandahåller de folk som man kan ställa alla dumma frågor till via chatt medan man jobbar med programmet. Det kostar ett par tusen per år men då fixar man det utan revisor och lär sig en del på vägen.

Nu är det väl inte aktuellt för dig i nuläget, men skulle du börja tjäna mer på firman kan jag rekommendera en bokföringstjänst kopplat till banken, som den jag har, där man enkelt kan föra över alla kontohändelser till rätt post i sin redovisning, systemet gör automatiskt alla rapporter man behöver, och kontorstid tillhandahåller de folk som man kan ställa alla dumma frågor till via chatt medan man jobbar med programmet. Det kostar ett par tusen per år men då fixar man det utan revisor och lär sig en del på vägen.
Ja och om man ändå tar hjälp av redovisningskonsult (vän av ordning måste påpeka att revisor behövs ej i enskild firma och är ju inte riktigt till för att hjälpa till på det sättet.) så går det ju väldigt smidigt för konsulten om man använder sådan automatisk tjänst.
Då krävs förhoppningsvis bara ett fåtal timmar.

Gillar man att göra det själv ska man så klart göra det! Men de flesta konsulter kan nog hjälpa dig med avdrag så du tjänar in de tusenlappar de kostar.

Svårt att veta hur det egentligen gått med den egna bokföringen om man inte fått revision :p

Liknande trådar

T
Ekonomi & Juridik Vi har ett företag på vård gård med bl a uppfödning o försäljning. Har haft företaget nu i 6 år och går tyvärr med ett underskott ännu...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 936
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023