Någon som har kinesisk nakenhund?

Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Hon med den vita hästen har en nakenfis. (kommer inte på nicket, vad pinsamt. :o )
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Hejsan!

Vi har en på buke som har fyra st ;) hon går under nicket "FELLIIN" hon har två puffar och två nakna..ja kan försöka skicka hit henne :D
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Vad vill du veta? skriv ner dina frågor så ska jag hjälpa dig besvara dom på bästa sätt... :bow: som "casper" sa har jag 4 st o min 5 e på väg:banana: helt underbara hundar!!!:love: :love: man kan inte göra annat än att älska dom...:rofl: dom e så fula så dom blir söta ha ha ha;)
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Hej! Är intresserad i största allmänhet eftersom jag blivit nyfiken på rasen och funderar på att skaffa en. Vill gärna veta hur de är, temperament, skällighet, vaktighet, läraktighet etc. Hur "sköra" de egentligen är (och ja, jag förstår ju att de behöver täcke eller tröja när man är ute med dem i kyla). Vilka sjukdomar de har eller om det är en frisk ras? Är de labila och rädda av sig/skygga/reserverade eller såna som gillar folk och fä? Är de pålitliga? Är de skottfasta eller skotträdda i allmänhet? Finns ju vissa hundraser som inte tål höga ljud... Berätta allt!!! Jättetacksam för allt jag kan få veta!!!
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Nu ska vi se vad vi ska börja;)
Dom är mycket tillgivna, har du fått förtroende för en kines så glömmer den dig aldrig... mycket trevliga i psyket MEN det finns oxå sådana som är mindre trevliga.... kan vara endel gapiga, mina är det när det just kommer folk men det är för att jag vill att dom säger till men sen att dom stirra upp varann till att fortsätta att skälla det han nog med att görra att jag ha så många...
Glöm ALDRIG att en hund blir som man gör den!!!!! kineser är rätt lättlärda. :rofl: men frågan är om dom vill, dom försöker göra sig små o söta så kanske dom slipper :D det är det som är så härligt med dom. Detta med kläder är lite beroende från hund till hund... min ena nakena fryser till o med inne när det är kallt ute medans min andra nakena kan vara ute en stund utan tröja även när det snöa o e kallt... det beror på hur man vänjer dom.... en sak att rekomendera är att ha en regnrock på puffarna när det regna för deras päls ska man inte sticka under stolen med är rätt jobbig när den blir blöt.... man MÅSTE bada dom en gång i veckan för att inte pälsen ska bli tovig. en hel del pälsvård oxå, lika väl på nakena som puffar men givetvis mer på puffarna men det är lika jobbigt med en naken i den bemärkelsen att dom ska ha solskydsfaktor på sig på sommaren o kläder på vintern... men blir nu inte rädd för denna ras!!!!!
Det är lika mycket jobb med denna ras som med andra, dom har inga sjukdommar som är allvarligare än andra, dom nakena kan få typ som svarta pormaskar på kroppen o det finns jätte bra shampoo som ta bort detta. det man ska titta på är vad uppfödaren avla på det går inte att frånkomma att dom nakena har tandbortfall men det är inget att bli orolig för, för det finns inte många nakena som har ett korrekt o komplett bett. det som man ska kolla på hos puffen är att dom ska ha rätt o komplett bett i utställnings syfte.
Men jag säger det, jag köpte min första kines för 4 årsedan :banana: o jag ÄLSKAR verkligen rasen:love: man ska nog vara lite speciell;) för att ha rasen, ta det på ett positivt sett nu!!!;)
man möts ALLTID av ett leende när man är ute men en kines.... Antingen ett asgarv o dom säger fan vilken ful hund eller ett stort leende o så säger dom gud vilken söt hund:) ...
Hoppas du har fått lite svar nu men fråga gärna igen om det är något du undra över!!! :rofl: jag hjälper gärna till... KOM IHÅG KÖP ALDRIG EN HUND UTAN PAPPER!!!!!!!! vill du har hjälp att hitta en bra kennel så hojta till... var bor du? blir det något inköp av en liten kines??;)
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Hej hej!
Jag har en kinesisk nakenhund! :love: Och jag är nog "hon med vita hästen" :D

Jag kan svara på dina frågor men då utgår jag från min egen hund och mina egna erfarenheter som inte är så mycket då jag haft att göra med denna underbara ras i mindre än ett år! (men varit hos en del uppfödare och på utställning mm).

Temperament: Väldigt coola hundar som inte stressar upp sig i första taget. Inga små ettriga hundar som många småhundar kan vara. Små hundar med väldigt stora personligheter!

skällighet, vaktighet: Min hund skäller bara när någon kommer på balkongen. Det är ganska bra faktiskt. Han slutar skälla när man säger till honom eller när han får hälsa på personen som kommer.

läraktighet: Min hund vet vad rätt och fel är i vardagen. Men att lära in konster och trix verkar vara stört omöjligt. Men jag har sett många kineser som kan trix så det är säkert jag som gör fel.

Hur "sköra" de egentligen är (och ja, jag förstår ju att de behöver täcke eller tröja när man är ute med dem i kyla).:
Jag upplever att kylan inte är någon fara om dom har en fleeceoverall på sig eller så. Däremot när det är blött ute och min bli blöt om tassarna, då börjar han skaka och frysa och vill gå in.

Vilka sjukdomar de har eller om det är en frisk ras?: Det är nog en ganska frisk ras. På nakenvarianten får man dock hålla kolla på tänderna. Även hudproblem kan ju uppstå som finar, solbränna, exem men det går att förebygga. Bästa är nog att då prata med uppfödaren hur han/hon gör för att förebygga.

Är de labila och rädda av sig/skygga/reserverade eller såna som gillar folk och fä?.. Min hund kan vara lite resarverad mot stora män med mörk röst eller om det är mörkt ute och någon med mörka kläder kommer gående osv.. Men jag tycker inte det är så konstigt faktiskt.

Är de pålitliga?: Min hund leker med katterna, hästarna och med min brors 10 månaders bäbis. Han biter aldrig.
Däremot skulle jag inte lämna honom ensam när det står mat på rumsbordet tex.. Hehe.. Han är en tjyv..

Är de skottfasta eller skotträdda i allmänhet? Min verkar inte bry sig om skott och eller raketer.


Så är min lilla kines i alla fall! Han är väldigt rolig hund. En annan rolig sak med min hund och många andras också har jag hört, är att de är riktigta sjusovare och ligger gärna kvar i sängen till minst 11-12 innan dom går upp! ;)

Här är en bild på min kines: www.fotogalleriet.se/pic753524

Bor du i närheten av Stockholm så är det ju hundutställning på Älvsjömässan och på lördag 10:e är det drygt 140 kineser, nakna och puffar som ska ställas!
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

åhh glömde en sak..... kinerser älskar barn om dom få vara med från början o man inte håller dom borta!!!!!:love: :love:
helt underbar ras!!!!!!
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

vilken söt liten hund du har... ska du upp till stockholm? hur gammal e den? Du har alldeles rätt mina hundar har knappt rört sig ännu från deras sängar ;) dom skulle nog´kunna sova hur länge som helst o speciellt om dom får ligga hos en.... :banana: jag har 4 st nu men min 5 är på väg, min uppfödare ska impotera en som ska bo hos mig:love: :love: iiii är så glad.... man skanar valpar nu när ens andra börja bli stora:cry: , men min yngsta som är 2 år bete sig som en valp... hi hi hi...
Skriv gärna o berätta lite om din hund, tycker det är så roligt att läsa om andras kineser... vilken kennel kommer din ifrån? vilka föräldra? :bump:
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Seabaz var det ja... "hon med den vita hästen" var nog inte världens bästa beskrivning. :o
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Min syster har två stycken hanar, ena ca 6 år, den andra ca 1-2 år (kommer inte ihåg exakt nu). Den äldre är väldigt lugn och lätthanterlig för det mesta, de nervösa beteenden han visar i en del situationer kommer framför allt från tidigare vanskötsel. Han sover väldigt mycket, i underliga ställningar samt snarkar högt, men när han är vaken är han gosig och gillar att apportera. Han tycker om barn, och går bra ihop med de flesta djur, är tyvärr lite väl slapphänt mot "lillbrorsan" som kan vara en riktig odåga. Han tycker själv inte om att man klär på honom, och han fryser inte så lätt heller. Han har lite hälsoproblem, bl.a finnar (eller bölder kanske man rentav kan kalla dem...) på tassarna, som möjligen också kommer av tidigare vanskötsel, samt ett problemöra som dock ska åtgärdas med operation (snitt för att få in mera luft).

Den yngre är full av energi och kräver uppmärksamhet hela tiden. Han kan vara väldigt gnällig när han vill något, och är oändligt sällskapssjuk. Men han är rädd för barn (morrar), troligtvis för att han inte haft så mycket kontakt med såna. Han är pytteliten och fryser väldigt lätt. Överhuvudtaget så kan man kalla honom en diva (ja, det har förekommit diskussioner om hans sexuella läggning :D). Han har hittills inte haft några problem med hälsan, förutom att han är ganska svårfödd.

De skäller om nån kommer och för ljud i trappuppgången, samt ute om det är mörkt och nån kommer "smygande" eller mot andra hundar. De här två är eventuellt lite mer skälliga än önskvärt. De kan vara lite skygga först när de träffar nån ny, men det tar inte länge förrän de är framme och är lika sällskapliga som annars.

Skötseln ja... man klär på dem eller kletar in dem i solskydd, man badar dem lite oftare, de kan få hudproblem... En del rakar sina (lite ludd brukar de ha längs ryggen och så). Annars är det ungefär som med andra hundar.
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Hej! Ja alltid kul att läsa om kineser och se andra! :banana:

Min lilla kille är 10 månader och kommer från Katrineholm, Labbehemmets Xander (behöver jag säga att dom födde upp labradorer förut?:D )

Pappan är Chinettas Chanel & Escada och mamman heter <något kennelnamn> Star ;) Minns inte riktigt.

Japp vi kommer till Stora Stockholm i morgon, ställer direkt på morgonen i ring 53 (c-hallen).
Det blir kuligt!


Har du varit inne något på Kines-forumt? annars rekommenderar jag det varmt, baaara kinessnack hela dagarna! :D
http://chinesecrested.no-ip.com/index.php

Vad kommer dina hundar ifrån?? :banana:
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Seabaz skrev:
Hej! Ja alltid kul att läsa om kineser och se andra! :banana:

Min lilla kille är 10 månader och kommer från Katrineholm, Labbehemmets Xander (behöver jag säga att dom födde upp labradorer förut?:D )

Pappan är Chinettas Chanel & Escada och mamman heter <något kennelnamn> Star ;) Minns inte riktigt.

Japp vi kommer till Stora Stockholm i morgon, ställer direkt på morgonen i ring 53 (c-hallen).
Det blir kuligt!


Har du varit inne något på Kines-forumt? annars rekommenderar jag det varmt, baaara kinessnack hela dagarna! :D
http://chinesecrested.no-ip.com/index.php

Vad kommer dina hundar ifrån?? :banana:

hej! jag skulle ha ställt nu istora stockholm men jag har tyvärr skadat mig illa i mitt ben så det blir inga utställningar på 3 mån :cry: annars e jag rätt mycket ute bland ringarna:) tycker det verkligen är super kul:bump: .
Min ena hane skulle ha parat en tik som kom ifrån labbehemmets men deras bil gick sönder så dom kunde tyvärr inte komma... hmm.... suck o jag kunde ju inte köra med mitt ben o hämta den heller.... jag har hundar från Flywheels och från Kroog´s kennel... helt underbara hundar allihopa inga problem alls med dessa små filurer:rofl: jag är rätt ofta på kinesforumet... vad heter du där?
jag ska förresten impotera in en hane ihop med en av mina uppfödare :love: ska bli SÅ kul!!! hi hi.. sitter dygnet runt o kolla om jag hittar något bra avelsmaterial!!!! VIKTIGT att få in rätt blod!!!!

LYCKA TILL nu i morgon;) .... berätta hur det gick o vilka som vann mm ... :banana:
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Hi hi..ja du Emma ("Felliin") vad ska jag säga om denna ras?:p Charmig kanske...men på tok för liten!:D
Då hejjar jag på Aragon och mina stora i stället...ler!:)
Däremot ska jag faktiskt själv framöver kolla på en hund under knähöjd:angel: fast en staffe...
Ha en trevlig helg..nu ska ja kolla på huset!:love:
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Oj! Jag glömde visst bort min egen tråd i Jul-yran! :o

Tack för svaren i alla fall och God Fortsättning! :bow:
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Min erfarenhet av kineser (framförallt puffar i och för sig):
Temperament: Livliga, mycket rörliga och smidiga. Älskar att vara ute i skogen.
Skällighet: Inte särskilt skälliga alls.
Vaktighet: Vissa vaktar sitt revir (huset) ordentligt, men jag har inte stött på någon som vaktar föremål.
Läraktighet: Mycket läraktiga och älskar att lära sig saker, dock ganska egensinniga. Många är fina spårhundar! Roliga att träna med men inte om man är mycket tävlingsinriktad (om man inte vill ha en utmaning förstås!)
Sköra är de väl inte, förutom att de nakna generellt fryser mycket, även med kläder på.
Det är en frisk ras.
Hanarna har ofta problem med översexualitet.
Vissa ”nakna” måste ha en ägare som är flitig med rakhyvel för att förbli nakna:crazy: :angel:
En del puffar har för mycket och jobbig päls, andra har för lite (men det gör väl mindre om man inte är utställningsfanatiker)
Tyvärr finns det en hel del mentala problem i rasen, eftersom få uppfödare verkar prioritera detta. Många är ganska rädda av sig, och ännu fler är mycket rädda för folk – vilket är ett grovt fel, kineser ska tycka om människor. Jag har träffat flera avelstikar som sprungit och gömt sig när det kommit besök. Om jag skulle köpa en kines idag vet jag faktiskt inte vart jag skulle vända mig:(
Skotträdsla är nog inte vanligt, jag har aldrig träffat en skotträdd kines.

Jag tycker mycket om rasen, en bra kines är en jättehärlig hund, och jag skulle gärna ha en kines igen någon gång i framtiden, om jag nu kunde hitta en bra uppfödare. Hm, iofs är jag inte mycket för pälsvård:o , och vill absolut inte ha en frysande hund – men insidan gillar jag! Charmiga som få.:love:
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

hihi jag vet vart du kan vända dig om du ska skaffa en kines: ChineseCrestedClub

ccclub.se

Och då har jag väl tur som har en hund som inte fryser när han har kläder på, förutsatt att man rör på sig hela tiden.
Det går inte att stå stilla och prata med någon jättelänge förståss.
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

har en lite puff flicka på 1 1/2 år!!
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Seabaz skrev:
hihi jag vet vart du kan vända dig om du ska skaffa en kines: ChineseCrestedClub

ccclub.se

Och då har jag väl tur som har en hund som inte fryser när han har kläder på, förutsatt att man rör på sig hela tiden.
Det går inte att stå stilla och prata med någon jättelänge förståss.


Har träffat MÅNGA kineser, upplever faktiskt tikarna som lite skyggare än hanarna men sen finns det tikar oxå som är tuffa som bandybollar oxå:rofl:
jag tror mycket ha att göra med hur man hantera dom, har själv en hane som man inte kunde komma i närheten av när han kom hem till mig för att förra ägarna hade rent av gullat sönder hunden.... nu är han en helt annan hund o ÄLSKAR när folk kommer o hälsa på... hälsa mer än gärna på barn oxå som han aldrig fick hälsa på innan... till ägga att han är 4 nu, fick hem honom för ett årsedan... så det finns hopp för ALLA...;)
 
Sv: Någon som har kinesisk nakenhund?

Har ingen Puff men dock två nakisar, varav en extremt naken.
Svar på frågor får du bäst genom forumet som talats om, och genom rasklubben.
Hade aldrig för mitt liv tänkt ha en liten hund och dessutom en naken, men har ändrat mig radikalt sedan dottern tjatat ihjäl om en och vi tagit kontakt med uppfödare o träffat dessa små varelser.
Det slutar sällan med en om man är kinesägare.
/ Linda
Conny:
connysnyggingen.jpg
[/IMG]
Spike:
cid_007201c5b4823ab2ed40ef2c40d5hom.jpg
[/IMG]
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp