Någon som har gröna elrep med röda ränder?

M

medusa1

Någon som har erfarenhet av Gallaghers 8mm gröna elrep med röda ränder? Stämmer det att hästarna ser grönt bättre än vitt eller är det bara en skröna? Alternativet från samma märke är vitt rep med röda ränder,. Vad tror ni? Vilket syns bäst? Har blivit med gård och ska nu stängsla in ett antal hektar för första gången och vill ha ett bra resultat.

Nån som även har tex grindar aggregat osv från samma märke? Tacksam för svar. :bow:

Sv: Någon som har gröna elrep med röda ränder?

Har de gröna banden, de har varit kanonbra, håller 1000 gånger bättre än de billigare vita varianterna av andra fabrikat.

Gallaghers har några eländigt höga priser men det är faktiskt en viss kvalitetsskillnad.

Jag har helt gröna band och förutom att jag inbillar mig att hästarna ser dem bättre, så ser de snyggare ut, de vita blir ju lätt lite sjaskiga i färgen.

Franska elbandets tillverkare har forskat o kommit fram till att hästar ser grönt o brunt bäst-naturfärger.
Allra sämst ser de blått o orange.

Har grönt o det är t o m lättare för mig att se på långt håll om det är OK.
Snyggt är det oxå.

Nej tyvärr.

Det är en avsevärd prisskillnad, men även på kvalitén.

Har Revirs 20 mm band- duger åt mig.

Vad bra att du påminde mig.

Ska köpa det franska o sätta upp runt stallet o vinterhagen.

Det befintliga vita repet är från -93 o är i behov av uppfräschning.

Senast ändrad:

Okej det kan man köpa på typ granngården? pris? finns det även som rep? vill helst inte byta alla mina isolatorer så då kanske det blir vit eltråd ändå.

Nej det går inte.

Men det är stor skillnad på både bandmaterialet o ledarna. Det märks oxå på vikten av rullarna.

Jag tänker använda mina gamla isolatorer som reservdelar till andra stängsel. Man kanske ska byta ut en del stolp oxå.

Skulle vilja ha de där 4-kantiga plaststolparna. Var hittar man dem?????

Okej vart köper man det då? det blir ju säkert nån tusing att bara byta isolatorer? har STOOOORA hagar. Vet ej? funderar på att köpa runda plaststolpar från a-staketet, ska kosta 10kr metern.

Mitt nuvarande gröna är köpt på Granngårdens och det är mkt bättre än mitt gamla gröna som är köpt på ett "billighetsställe".
Kommer inte ihåg pris men det var klart överkomligt och bra trådar i.

Gilo.se.

Fast det är ju en investering. Jag byter inte ut mina staket ofta.

det är nu 10 år sen jag satte upp det nuvarande- med redan begagnade prylar.

Det var då inne med rep, men numera vill man ha ett som faktiskt inte skär hästarna om de springer in i det o som syns bättre.

Tackar för svaren! Lutar åt grönt då.
Vilka grindtyper kan ni rekomendera? Det enda jag är säker på att jag inte ska ha är fjädergrind. Sen finns det en uppsjö av hörn lösningar:eek: vad funkar bäst tycker ni?

Jag tycker att det allra bästa är att ha rundade "hörn".
Dels för att ha fler stolp som tar svängen, dels att hästarna inte tvärnitar lika gärna.

Jag vill inte bara ha resårgrindar, utan använder bandet som grind.

Gör inte en så bred grind o gör gärna en fålla innanför den om man vill slussa ut en häst i taget eller om det brukar bli väldigt lerigt där.

Ser en hel del som inte fäster/ spänner bandet/ repet med isolatorerna, varav stolparna inte gör mer nytta än att hålla upp tråden:crazy:

Du vet inte om dessa små grejor man sätter på repet som ska skära av repet funkar? vill helst inte inte byta alla mina isolatorer.

Du menar hylsorna?

De ska väl funka.

Kom att tänka på det här med synligheten.
Släppte in mina i en ny vinterhage-barmark på 3 Ha.

Val. trodde att han hade HELA gärdet o sprang rätt in i staketet- varav en stolpe gick av.
Det var ingängnat med 6mm vitt rep.
Jag har köpt de där gula lapparna som G. säljer o har satt på repet. Nackdelen är att de blåser av. Har däremot bra effekt av de gröna bandtåtarna som jag har knytit fast här o där.

Men hade du revirs gröna? jag funderar på deras bruna eller det franska elbandet? frågan är ju om det franska är så hemskt mycket bättre än revirs ändå? det enda jag vet är att jag ska ha 40mm.

Jag skulle nog inte välja 8mm rep. Vid vilken belastning löser det? Tanken med häststängsel är att det ska gå sönder vid ett visst tryck. Hellre släppa ut hästen i panik än att skära sönder...

Dock vet jag inte hur dessa är designade så det kanske funkar bra..

Det franska är av mkt bättre kvalité o har 10 st.!! rostfria ledare i.

Har beställt idag det gröna 40 mm o allt tillbehör. Bra grejor fanns det:bow:
Just för sånt som ska vara permanent, säkert o snyggt i många år.
Revirbandet satte jag som en mindre beteshage.

Okej det franska elbandet är då värt sitt pris? har du polar bandet nånstans?

Nej, för det måste man väl sy ihop- inget vidare på det:angel:

Lite jobbigt när strömmen måste gå åt samma håll. HMM.. Vet nog inte riktigt hur det funkar.

Är bättre på att jorda aggregatet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II