Någon som har erfarenhet av tandplugg

Spirran

Trådstartare
Min ponny opererades för en sprucken tand för c:a tre månader sen (kindtand näst längst in i överkäken). Kirurgen som gjorde det gick in genom bihålan och det sattes in en tandplugg. Han som gjorde det sa att tandpluggen skulle sitta i och sedan skulle hålet läkas och tandpluggen successivt puttas ut. Kan tillägga att pluggen har bytts två gånger då den inte satt bra.
Nu har min vän varit hos en hästtandläkare och då tog hon upp min ponnys fall. Denna tandläkare sa att tandplugg inte var bra för att det fanns en risk att hålet läkte runt om pluggen, istället för att läka igen. Han sa att de täppte igen hålet med typ kompresser och att man fick komma dit varannan vecka och byta dem till hålet var läkt.
Nu skulle jag vilja veta om någon av er har erfarenhet av detta?? Tycker det är så himla svårt när man inte är insatt i detta och får två helt olika besked.

Jag vet ju inte hur din ponny ser ut osv men jag opererade min häst i somras. Vi drog ut en tand i överkäken pga fraktur i tanden. Efter detta sattes det in en plugg i hålet för att skydda det och enligt hästtandläkaren (som forskar i ämnet) ska pluggen ramla ut efter ca 2 veckor. Hade återbesök efter 4 veckor och pluggen hade ramlat ut. Återbesök nu runt årsskiftet igen för att se så allt ser bra ut. Sedan besök 2 ggr om året.

Min ponny opererades för en sprucken tand för c:a tre månader sen (kindtand näst längst in i överkäken). Kirurgen som gjorde det gick in genom bihålan och det sattes in en tandplugg. Han som gjorde det sa att tandpluggen skulle sitta i och sedan skulle hålet läkas och tandpluggen successivt puttas ut. Kan tillägga att pluggen har bytts två gånger då den inte satt bra.
Nu har min vän varit hos en hästtandläkare och då tog hon upp min ponnys fall. Denna tandläkare sa att tandplugg inte var bra för att det fanns en risk att hålet läkte runt om pluggen, istället för att läka igen. Han sa att de täppte igen hålet med typ kompresser och att man fick komma dit varannan vecka och byta dem till hålet var läkt.
Nu skulle jag vilja veta om någon av er har erfarenhet av detta?? Tycker det är så himla svårt när man inte är insatt i detta och får två helt olika besked.
Har varit med om samma operation och då användes kompresser och det viktiga var att inte låta det läka på utsidan utan hålla det öppet. Är nog ca 7-8 år sedan och hästen i fråga har inte haft några komplikationer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Majskolven
·
Övr. Katt Jag visste helt ärligt inte ens att katter hade analsäckar. Att hundar har och kan få problem visste jag, och hört skräckhistorierna...
Svar
14
· Visningar
23 007
Hästvård Tillbakakommen från kliniken med egentligen mer frågetecken än uträtade sådana... Bakgrund: hittade hästen ordentligt halt i hagen en...
Svar
12
· Visningar
10 057
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama