Någon som har erfarenhet av "Pälsätare"??!

Sv: Någon som har erfarenhet av "Pälsätare"??!

;-) ja där får du ta till sånt där bit ej i sprayform att ha på hästen..... har både och på mina hästar just nu, värst på unghästen han ser fördj.... ut. Går i valack/hingstflock.....

Ja som sagt, mitt sto gick med unghingstar när hon var dräktig och det för att lära dem veta hut det små :devil: ligisterna. Men här rök inte pälsen utan hennes vackra man, som hon såg ut.:eek::cry:

hej o tack alla för denna tråden.
skrev för några dagar sedan en fråga: mjäll eller?
Jag trar att jag fick mycket info här nu när jag såg denna.
Det är nog detta mitt undsto har.
Ska försöka tvätta henne snart.
:d

KL

Shettisarna i vårt stall har också fått löss. Mitt fbl har dock inte drabbats. Vi ska Switcha i helgen. Fy vad dom ser "loppiga" ut :crazy:

Jag har en eksemhäst som aldrig drabbats av pälsätare trots att min andre isis har det och de står bredvid varandra och jag har använt samma borstar. Den med pälsätare har aldrig haft eksem och kliar/irriterar sig inte nämnvärt på lössen heller. De har dessutom helt olika pälssammansättning och kanske det är en av anledningarn till att en drabbas och inte den andre? En är torr och långhårig, den drabbade tätpälsad till max. Har dessutom ett varmblod, ett kallblod och en ponny tillsammans med isisarna och de har aldrig haft en lus.

*kl*

Min korsning har drabbats, vart bra med Switch men har nu återkommit enbart i huvudet. Blir dock fundersam hur jag ska behandla, Switchen får man ju inte använda i huvudet, så vad göra? Raka?
:confused:

Halloj...
Tror min häst också är drabbad. För någon månad sen hade hon löss, switchat 2 ggr sen dess. Verkade bli bra, men sen blev hon sådär "mjällig" i pälsen igen. Nu har hon stora pälslösa fläckar, vi har inte sett att hon kliar sig heller!
Min vet sa att man kan gnida in lite switch också... Urk.. äckeldjur!!! :mad:

Samma hände min ena häst. Pratade med en som fått något utsktivet av veterinärn, tyvärr minns hon inte vad det heter.

Vi har en islänning i stallet som fått pälsätare. Veterinären ordinerade flera behandlingar med switch för att få död på alla generationer pälsätare (ägg som senare kläcks osv). Hittills har vi kommit upp i 2 behandlingar.

Förra året fick min shettis löss. Hon kliade sig något kopiöst. Antar att det inte var pälsätande löss utan mer klassiska löss. Rakade hela halsen på henne och såg hur det bara kröp på henne. På islandshästen med pälsätare tror jag man knappt sett dom.
Iaf, switch 2 ggr på shettisen så var hon lusfri.

Ja, jag tyckte att det blev fint i pälsen när jag hade gjort två ggr(vanliga löss då). Sista måste varit för 3 veckor sen eller nåt. Nu switchade jag igen, hoppas det blir den sista. Jag har inte hittat pälsätare,men jag kan inte finna annan anledning. Just att hon blev så mjällig i pälsen igen, precis som förut. Hon är 2 år, så jag hoppas det är en "ålderssjukdom"

Men oj va chockad man blir när man lyfter på man och börjar kika ner i pälsen och det bara kryllar... UuuUUääääHH!! :eek:

Vad ska man tvätta dem med??? Loppschampo för hund eller?? kan man ta vanligt schampo??? Tänkte för säkerhets skull bada min häst nu och ta på switch i fall det är pälsätare hon har fått! Bläää...

Ja jag har faktiskt använt Dermocan med framgång, och den är väl till hud.

Bara det att Dermocan o Canitex inte längre finns på marknanden..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 995
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 983
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023