Nágon som har erfarenhet av kláda?!

P

Pirayan

Jag har en tváárig shettisdam, som kliar bort báde man och svans. Hon har fortfarande nágra lánga strán man kvar och svansen är bara avskavd vid roten, men det ser ju hemskt ut. :smirk:
Kan dessutom inte vara trevligt för váran lilla Polly.
Är det nágon som har erfarenhet av detta? Vad kan man göra át det?
I övrigt syns inget.... inga eksem eller sá.
Är det vanligt att just shettisar fár detta? Har sett flera.... :confused:

Sv: Nágon som har erfarenhet av kláda?!

Vet verkligen ingen nágot om detta? :(
:confused: :confused: :confused: :confused:

Skulle vara tacksam för nágra tips eller erfarenheter frán nágon....

troligtvis har hon eksem, vanligt bland islandshästar och även shettisar. men det finns hos de flesta raser.
läs på eksemtrådar det finns många såna.
på sommaren gäller täcke, smörja med klådstillande och mjukgörande, schamponera samt hålla dom inne på natten.
dom kan reagera på knott , sol mm

Tack för svaret, men jag tror inte att det är eksem.
Hon har inte haft nágon kláda pá sommaren och hon har ändá haft möjlighet att klia, dá de stár inne pá dagarna.
Det har alltsá blivit värre under fällningen.

när en häst får eksem 1:a gången så bryter det ofta ut på sensommaren/ hösten. det är den jobbigaste tiden för många exemhästar.
en islandshäst hingst som varit exemfri ca 10 år i sverige fick eksem på sensommaren i år.
exemet yttrar sig ofta i att mankammen blir hård och valkig.
men det kan ju vara vad som helst som gör att hon kliar sig.
du får hålla koll nästa sommar om du inte kommer underfund med vad det är som gör att hon kliar sig.

Hon har ingen synlig eller kännbar förändring pá huden. När man borstar henne eller kliar henne pá ryggen, korset eller pá benen, sá reagerar hon pá allt detta jätte positivt. Hon gör grimager och tycker det är jätte skönt, sá det sitter inte bara i "tagelansättningarna".
Har tänkt pá allergi, eller kanske bara som jag har...... börjar man klia pá ett ställe sá är det omöjligt att sluta..... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka