Någon som har bild på sin dressyrsadel till Islandshäst?

N

naijna

Ni som använder dressyrsadel till eran islänning vilken modell har ni? Gärna bild på sadeln och ett + om den ligger på hästen! ;)

Sv: Någon som har bild på sin dressyrsadel till Islandshäst?

Prestige Hippos dressage, dålig bild jag vet.;) För en närbild av modellen kan du googla.

2009-09-24010.jpg

Här används en wintec, passar hästen perfekt. Bild finns på bloggen då jag inte hinner läsa igenom hur man lägger upp här:).

Jag har också en Prestige hippos :D Bild på min:

DSC00016.jpg

Jag har som många andra en Prestige Hippos Dressage och har även haft en Olympic Jessica dressyrsadel till min islänning men nu har han vuxit ur båda två :( så för tillfället rider jag i en kari flex som jag inte alls tycker om lika mkt som dem två tidigare... Men när han vuxit färdigt blir det nog en Jaguar dressyrsadel om det finns en som passar :)

Jag har också en Prestige hippos :D Bild på min:

DSC00016.jpg

Snygg! Ser ut att ligga bra på hästen. Min valack har en sadel som inte alls ligger bra på honom längre. Han är väldigt känslig för sätesändringar och för bästa effekt ska man sitta helt stilla mitt på honom, därför jag har börjat fundera över en dressyrsadel. Ni stör er inte på det högre bakvalvet??

Hade griffin haflinger derssyr till min isis. Den låg jätte bra och bra bog firhet hade han med den sadeln. Har ingen bild.

Det är inte så högt som man kan tro.

Snygg! Ser ut att ligga bra på hästen. Min valack har en sadel som inte alls ligger bra på honom längre. Han är väldigt känslig för sätesändringar och för bästa effekt ska man sitta helt stilla mitt på honom, därför jag har börjat fundera över en dressyrsadel. Ni stör er inte på det högre bakvalvet??

Persnligen tycker jag inte om flata sadlar jag vill ha det ljupa sätet med ganska högt bakvalv tycker man sitter såååå mkt bättre då :) Man sitter som fast då :)

Persnligen tycker jag inte om flata sadlar jag vill ha det ljupa sätet med ganska högt bakvalv tycker man sitter såååå mkt bättre då :) Man sitter som fast då :)

Jo det är det jag vill åt med. Ha en tendens att lätta glida liten i de flata sadlarna :( Vad har ni för strl till era? Har ni en liten häst eller större modell? Smal rygg, bred rygg...extra bred rygg?

Prestige passar till hästar med tydlig rygglinje, tendens till eller är lite överbyggda. Söker du sadel till din häst är mitt förslag att du tar hjälp att prova ut en, och det finns massor av dressyrsadlar så säkert finns en passande till din häst. Jag har en 38 i min sadel.

Som Boj skriver så är det inte så högt faktiskt. Sen är det delvis lite av en vanesak det där tror jag. Jag trivs väldigt bra i den iaf. :)

Det är en lädergjord från action horse med en fårskinnstunnel på. :)

Min sadel ser väldigt mycket ut som "Kryptisk" sadel...men jag hittar inget märke någonstans på min sadel...tips vad man ska leta efter...Jag ska genast ut och leta igen på min sadel, för tillfället vet jag inte vilket märke jag har på min sadel...men bra är den ialla fall:-)

Jo det är det jag vill åt med. Ha en tendens att lätta glida liten i de flata sadlarna :( Vad har ni för strl till era? Har ni en liten häst eller större modell? Smal rygg, bred rygg...extra bred rygg?

Jag har en 17" till mitt feta arsle :) Och sen är den extra vid, min häst är hela 134 hög så han är inte så stor och han har en kort och lätt svängd rygg som är väldigt platt och bred..

Vi har för tillfället bara dressyrsadlar till våra två isisar. (+en hoppsadel som används enbart vid hoppning.)

Den ena har en Griffin Haflinger/Cob dressyr. (Vid-x-vid, 17,5 ")

(Jo, jag vet att hästar inte får lämnas lösa så där, ni får gräla på dottern min som fotat:devil:)

Den andra har en Startrekk Dressage (16,5", kunde också vara längre). Hittade bara en dålig, ganska intetsägande bild där hästen är sadlad men utan ryttare.

På båda bilderna tycker jag själv att sadlarna ligger lite för långt fram, det är ett h****e att hitta sadlar till de där som inte åker framåt :devil:

Med risk för att du tar ila upp, MEN. Åker sadeln framåt så innebär det att den i regel är för trång/smal, i varje fall så är det inte just den sadeln som passar den hästen och kanske bör man söka ett annat alternativ till sadel.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
784
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka