Någon som haft häst med ryggskott?

Ilion

Trådstartare
Jag kommer få hem min gamla C-ponny i oktober och hon är just nu "oduglig" = går inte rida henne för hon blir halt. Funkar jätte bra med promenader ibland och tömkörning men inte alltför ofta.

För att göra en låååång historia kort. Hon hade en låsning under de 4 åren jag hade henne med men nere i Helsingborg så trodde dom att det inte blossade upp pga av att jag red henne rätt. Tävlade nationellt i dressyr på henne.
Sen när nästa tjej tog över henne, underbart go tjej och duktig på att rida, men såklart kunde hon inte rida henne i samma form osv eftersom hon höll på att lära sig. Så då började problemen. Dom har kollat upp henne för precis allt och det finns inga fel på hästen men hon får "anfall" ungefär som kolik och bara ligger i boxen och krampar sen går det över och hon är som vanligt.
Hon fick behandling i helsingborg med el osv när dom var där sen skulle hon få massage varannan vecka. Hon funkade bra på detta och hon skulle precis rida starta nationellt med henne när dom av någon anledning slutade med massagen (tror jag) och nu är det som det är.

Vetrinärerna tror nu att det är ryggskott som hon får ibland. Någon annan som känner igen problemen men ändå fått det att fungera??

Om jag ska ha henne så vill jag göra allt för att hon ska kunna ridas igen kanske inte tävlas på men iallfall fungera i ridningen. Och som jag själv känner så borde det på något sätt att få igång henne om hon funkade under de 4 år jag hade henne? Med massage varannan vecka och kanske någon elbehandling BORDE det gå att få bukt på henne? Eller vad har ni för tankar kring mitt problem?

självklart har det hänt mera än det jag skrivit med henne blad annat en veterinär som behandlade henne i båda framknäna när det var en låsning i ryggen. Vilket gjorde att hon också blev halt:devil: MKT oturlig den här hästen!

Sv: Någon som haft häst med ryggskott?

Har ni röntgat ryggen? Låter som om hon kanske kan ha kissingspine? Många hästar kan klara sig utan problem hela livet med en och samma ryttare men sedan när ngn annan sitter upp så låser det sig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 808
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 198
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat