Någon som ger örter till sin(a) häst(ar)?

JessicaM

Trådstartare
Är lite nyfiken på detta med örter. Finns ju lugnande örter etc etc.

Någon som vill dela med sig? :)

Sv: Någon som ger örter till sin(a) häst(ar)?

Om du använder sökfunktionen i detta forum och använder ordet "örter" så kommer du att hitta oändliga trådar i detta ämne.

Min något okänsliga sammanfattning av dessa trådar är att det finns några kategorier av åsiktsmaskiner:

Vetenskapliga fanatiker - Anser att örter är onödiga i en normal foderstat. Flera av de örter man säljer är sådant som foderproducenterna försöker bli av med i vallarna. De flesta anser att örter, i de fall de har effekt, kan ha biverkningar som man oftast talar tyst om.

Tävlingsfanatiker - Frågar i första hand efter vilka örter som klassas som dopingpreparat eftersom man inte vill "åka dit".

Tillsatsfanatiker - Kan allt om alla örters, algers och tillsatsers effekter på hästen.

Homeopatfanatiker - Sedan Hahneman så har man trott att "ju svagare blandning, desto starkare effekt". Alltså får man mindre aktiv substans för pengarna om man köper en homeopatisk blandning.

Som du ser av mina inlägg tidigare i ämnet så hamnar jag nog i facket vetenskaplig fanatiker vilket innebär att alla andra kommer att kasta sig över mig eftersom de anser att jag har fel.
----
Svaret på din fråga blir därför att jag inte ger örter till hästarna eftersom jag anser att den friska hästen inte behöver några mediciner och den sjuka hästen behöver en veterinär. Det finns starka ekonomiska krafter som med reklam försöker att marknadsföra dyra tillsatser som oftast är helt onödiga.

Jag kommer inte att kasta mig över dig utan håller helt med dig i det du skriver.

(De enda örter jag har gett är lite timjan och anisavkok till en av våra hästar som hade hosta för några år sedan. Men det var inte i några större mängder)

Jag har givit örter till mitt sto för flera år sedan, när hon brunstade var hon inte ridbar. Det var verkligen synd om henne, hon såg i det närmaste ut som en carport i baken med en traktor inkörd mellan bakbenen. Hon gick brett isär med bakbenen, och hade verkligen problem. Veterinär kunde inte göra något då allt var normalt och inget sjukligt förekom. Så örter blev det, sen får man tycka och tro vad man vill. Erfarenhet får man inte utan att ha prövat, jag gjorde det och kan varmt rekommendera örtblandning vid den typen av problem.

Spännande! Jag blir en blandning mellan vetenskapsfanatiker och tillsatsfanatisker :D
Jag tror inte att vetenskapen kan visa allt (dessutom är det mycket som ingen haft tid/råd att titta på än), men jag tror inte heller det är bra att köpa massa exotiska eller syntetiska grejer och hälla i vare sig häst eller människa. Omega 3 tabletter till exempel, eller c-vitaminbrustabletter. Det är blaj i min värld, trots säkerligen bevisad effekt. Om man inte är öppen för något nytt kommer forskningen aldrig framåt. Eller nygammalt i det här fallet.

En bra foderstat är grunden till allt. Örter kan användas vid något problem, som i Bojs exempel. Att plutta med massa örter bara för att tror jag inte på. Dessutom: Allt som har en verkan har en biverkan.

Jag petar i min häst vitlök (ja, jag vet att det finns vetenskapliga belägg för stora mängder = anemi) om somrarna, vilket har haft effekt mot knott och fästingar. Vill inte hälla på en massa kemikalier då jag tror att det kan skada huden (är själv allergisk mot en del och får otrevliga utslag av såväl parfym som vissa konserveringsämnen och massa annat..).
Jag ger linfröolja, ingen "ört" i den bemärkelsen kanske, men likväl en ört i oljeform. Mot eksem. Testar även kiselgur.
Gav alger tidigare, men ingen märkbar effekt på eksemen. Har gett MSM, men ingen effekt på någonting där.
Ger lite torkad brännässla på hösten, mest för att hästen gillar det :p Han äter färska ute i hagen om sommaren. Sägs vara bra för läkning, men jag vet inte. Innehåller järn, så jag äter det själv också. Plockar nässlorna själv på våren, så vet jag var de har växt.

Ger lite torkad brännässla på hösten, mest för att hästen gillar det :p Han äter färska ute i hagen om sommaren. Sägs vara bra för läkning, men jag vet inte. Innehåller järn, så jag äter det själv också. Plockar nässlorna själv på våren, så vet jag var de har växt.

Nässlor är inget tillskott - det är en maträtt! Skämt åsido, jag plockar bara nässlor för eget bruk. Späda nässlor i soppa med vårens allra gulaste ägg från våra frigående höns! Nässlor äter jag absolut inte för påstådda medicinska egenskaper utan för att det är en gastronomisk höjdpunkt. Tyvärr inträffar säsongen under några i övrigt intensiva veckor så det blir inte många sopptallrikar per år.

Medicinska egenskaper tvivlar jag på, men det är onekligen ett bra järntillskott :D Och mumsigt! Har inte ätit nässelsoppa på länge, kanske ska ta och plocka lite extra mycket i vår :d

testar seaweed and rosechips just nu, ska va bra för hovarna. ingen aning om effekt ännu, det får hovis avgöra nästa gång. då har han ätit det i tre månader, så nåt måste ju synas tycker jag.

Som du ser av mina inlägg tidigare i ämnet så hamnar jag nog i facket vetenskaplig fanatiker vilket innebär att alla andra kommer att kasta sig över mig eftersom de anser att jag har fel.

Jag kastar mig inte över dig, jag håller med dig! :bow: :D

M v h
Askersund
som tvingats bli vetenskaplig fanatiker som motvikt till alla, i övrigt vettiga personer i min omgivning, som plötsligt tappar allt förnuft för att de hört att någon ört eller liknande kanske kan vara bra och som deras hästar kanske behöver. :grin:

Tänkte köpa "hästägarens örtabok", någon som läst denna?

Innehar "Örtaboken för häst", ett måste om man ska ge sina hästar örterna för rätt orsak.
För ett år sedan köpte jag en vanvårdan häst som fick 11 olika örter, för sina enskilda behov i inlednings stadiet. Idag är vi nere på 4 sorter +alger. Hon är superfin idag, nästan alla hennes problem är borta, med hjälp av massör med. hennes besök har minskats ner med.
För 2 veckor sedan sedan köpte vi tillbaks en av våra hästar som farit lite illa. Han lider bla. av kronisk bronkit, som behöver behandlas höst & vinter. Han får nu 5 olika sorters örter för hostan & bronkiten. Nästan helt symtom fri efter 2 veckors behandling. Tar längre tid än så för att det ska fungera 100 %.........vi vattnar höet fortfarande & fläkten i stallet måste alltid stå på. Men min förhoppning är att slippa vattna höet som är av god kvalité , dammar inte mer än normalt.
Men jag hoppas att det ska bli billigare än förr förra vintern innan då det kostade oss runt 3000:- i medicin på recept. För hans behandling av bronkiten, innan jag kände till att man kunde använda örter till hjälp. Denna vintern har det kostat 1000:-, & då räcker det under hela perioden.
Han får även E-vitamin & Magnesium i tillägg då alla hans muskler är puts väck !! Det ger jag för att påskynda muskeltillväxten, eftersom han inte kan ridas pg.av okänd skada. Han får oxå massörbehandlingar som den tidigare hästen.
Jag har gett en del som inte fungerat för den enskilde hästen, då har jag tagit bort det ur foderstaten !!! Sedan finns det sådant såsom enchinea som jag ger höst & vinter förebyggande till våra 3 halvblod & nypon.
Men jag tror att örterna fungerar olika bra på olika individer. Om hästen inte behöver det så kommer man aldrig att märka någon skillnad.

Våran unghäst skulle det vara bortkastade pengar på att ge en massa örter, han får som sagt bara enchinea & nypon under vissa perioder.

Vitlök har jag gett under längre perioder innan jag började exprimentera med örter, men har aldrig märkt någon förbättring av det. Så det ger vi inte längre.

Munkpeppar fungerar mycket bra på vårat sto vid brunst, hon är ridbar om hon får det under brunsten, & jämnare i humöret.

Är hästen frisk som en nötkärna finns det ingen som helst anledning att ge örter......tycker jag. Men det är till stor hjälp för konvalesent hästar.

Senast ändrad:

Min pojkar äter massor med örter just nu. Inte av någon speciell anledning, men jag blev hux flux 'sponsrad' av HippoK9 med ett jättestort paket örter värt multum.

Båda herrarna får HerbPower och PuriX, samt magbalsam. Fbl får också mobilix. Rubbet är örtblandningar, de som båda få ska vara allmänt stärkande. Jag har mest bara checkat av att det inte blir alldeles för mkt av ngt enskilt (iom att de till viss del innehåller samma örter). Magbalsamet är också en blandning och ska som namnet lyder vara bra för magen.

Ingen av herrarna hade några direkta problem när de började få, båda har dock lättstör mage. Inte så det brukar märkas till vardags dock. Herrarna är dock stormförtjusta i sina örter, så jag ger dem så gärna så. Sen när de tagit slut ska jag se om det gör någon skillnad när de inte får, ffa med magbalsamet ska det bli intressant.

Fick/har också några mer riktade örtblandningar för problem, och en tinktur. AcutiX och minns inte vad tinkturen hette, men innehåller djävulsklo båda, så de spar jag tills det är indicerat med djävulsklo, inget jag vill ge 'till vardags'.

Har gett örter tidigare med. Dels en blandning för fånghästar till just en fånghäst. Såg ingen skillnad men vet inte hur det varit utan.

Seaweed & rosehips för dåliga hovar. Gett EXTREMT bra resultat, rena knarket. Enda för kassa hovar och dålig hovtillväxt jag hittat.

Samt gett djävulsklo som smärtstillande, samma effekt som butta på den hästen jag provade på. Förra stoet fick någon tinktur, temperamend kanske den hette, är lite lugnande, var för att se om hon kunde sluta boxvandra så hiskeligt. Fungerade inte perfekt men gav skillnad. Samma häst fick nån hormonbalanserande blandning med, för att se om det kunde hjälpa mot boxvandrandet (hon vandrade nämligen inte dräktig) men det blev hon folkilsk av.

Så, lite blandad kompott, det mesta har inte gett någon direkt märkbar effekt förutom djävulsklo och seaweed & rosehip. Och kanske magbalsam, ev. Men hästarna älskar verkligen sina örter.

Gett ngt utrensande med, tre rena örter efter varandra, minns bara gullris och kamomill. Märkte ingen effekt, men samma där - hästen tyckte mums.

Aldrig sett någon biverkan, och även sett hur hästarna gärna äter de örter som ingår i hagen, i vilt tillstånd. T ex tistel, maskros osv.

Skulle nog knappast köpt såpass mycket örter själv som de jag blev sponsrad med, men har ingenting emot att ge. Och ser jag när det blir uppehåll skillnad, så har jag inge problem med att fortsätta ge. Är dock VÄLDIGT försiktig när det handlar om sådant som ska ha smärtstillande/antiinflammatorisk effekt, dvs det som innehåller dk, vitpil etc.

Innehar "Örtaboken för häst", ett måste om man ska ge sina hästar örterna för rätt orsak.
För ett år sedan köpte jag en vanvårdan häst som fick 11 olika örter, för sina enskilda behov i inlednings stadiet. Idag är vi nere på 4 sorter +alger. Hon är superfin idag, nästan alla hennes problem är borta, med hjälp av massör med. hennes besök har minskats ner med.
För 2 veckor sedan sedan köpte vi tillbaks en av våra hästar som farit lite illa. Han lider bla. av kronisk bronkit, som behöver behandlas höst & vinter. Han får nu 5 olika sorters örter för hostan & bronkiten. Nästan helt symtom fri efter 2 veckors behandling. Tar längre tid än så för att det ska fungera 100 %.........vi vattnar höet fortfarande & fläkten i stallet måste alltid stå på. Men min förhoppning är att slippa vattna höet som är av god kvalité , dammar inte mer än normalt.
Men jag hoppas att det ska bli billigare än förr förra vintern innan då det kostade oss runt 3000:- i medicin på recept. För hans behandling av bronkiten, innan jag kände till att man kunde använda örter till hjälp. Denna vintern har det kostat 1000:-, & då räcker det under hela perioden.
Han får även E-vitamin & Magnesium i tillägg då alla hans muskler är puts väck !! Det ger jag för att påskynda muskeltillväxten, eftersom han inte kan ridas pg.av okänd skada. Han får oxå massörbehandlingar som den tidigare hästen.
Jag har gett en del som inte fungerat för den enskilde hästen, då har jag tagit bort det ur foderstaten !!! Sedan finns det sådant såsom enchinea som jag ger höst & vinter förebyggande till våra 3 halvblod & nypon.
Men jag tror att örterna fungerar olika bra på olika individer. Om hästen inte behöver det så kommer man aldrig att märka någon skillnad.

Våran unghäst skulle det vara bortkastade pengar på att ge en massa örter, han får som sagt bara enchinea & nypon under vissa perioder.

Vitlök har jag gett under längre perioder innan jag började exprimentera med örter, men har aldrig märkt någon förbättring av det. Så det ger vi inte längre.

Munkpeppar fungerar mycket bra på vårat sto vid brunst, hon är ridbar om hon får det under brunsten, & jämnare i humöret.

Är hästen frisk som en nötkärna finns det ingen som helst anledning att ge örter......tycker jag. Men det är till stor hjälp för konvalesent hästar.

Åh va roligt att höra att de har blivit bättre. Så boken är defenitivt ett köp om man gillar ört behandling??

Ja menar man kan ju ge örter som lugnar ner hästen inför kanske ett hovslags besök eller liknande, örter som sätter fart på aptiten etc etc Helt suveränt.

Skulle vilja ha ett fint skåp och ha alla dess sorters örter i som man har när det uppkommer något, och med djur så gör det ju oftast det.

Jo, det är en intressant bok. MEN tyvärr är det örtmedicin för människor översatt till häst utan att ta hänsyn till hästens matspjälkningssystem och funktioner. Ta tex en sån sak som att rekommendera c-vitamin till häst, vilket görs friskt i boken. Helt förkastligt, hästar har mycket begränsad förmåga att ta upp c-vitamin genom tarmen. Dessutom bildar de vitaminet själva. Människa och marsvin behöver tillsätta det, inte häst. Effekterna på häst är inte helt utforskade heller, så jag rekommenderar att man läser lite forskningsrapporter på de aktuella örterna innan man börjar greja själv. Rapporterna kan dock vara lite svåra att få tag i och skrivna på engelska, något som avskräcker många.

Avråder bestämt från egenmedicinering med örter. Att använda för ofarliga tillstånd som svaga hovar och dylikt är en sak, men att använda som alternativ behandling utan veterinär är i mina ögon dåligt djurägande.

Nu låter det som jag är helt emot örter :D Det är jag inte, är grymt fascinerad av alternativmetoder. Hästägarens örtabok är kanonbra grund, jag använder den mycket till mig själv och mina problem mer än till hästen.

Jo, det är en intressant bok. MEN tyvärr är det örtmedicin för människor översatt till häst utan att ta hänsyn till hästens matspjälkningssystem och funktioner. Ta tex en sån sak som att rekommendera c-vitamin till häst, vilket görs friskt i boken. Helt förkastligt, hästar har mycket begränsad förmåga att ta upp c-vitamin genom tarmen. Dessutom bildar de vitaminet själva. Människa och marsvin behöver tillsätta det, inte häst. Effekterna på häst är inte helt utforskade heller, så jag rekommenderar att man läser lite forskningsrapporter på de aktuella örterna innan man börjar greja själv. Rapporterna kan dock vara lite svåra att få tag i och skrivna på engelska, något som avskräcker många.

Avråder bestämt från egenmedicinering med örter. Att använda för ofarliga tillstånd som svaga hovar och dylikt är en sak, men att använda som alternativ behandling utan veterinär är i mina ögon dåligt djurägande.

Nu låter det som jag är helt emot örter :D Det är jag inte, är grymt fascinerad av alternativmetoder. Hästägarens örtabok är kanonbra grund, jag använder den mycket till mig själv och mina problem mer än till hästen.

Ingen har sagt att man ska använda örter istället för att tillkalla vett.. Jag menar de flesta förstår nog när en vett bör tillkallas.

Skulle vilja ha ett fint skåp och ha alla dess sorters örter i som man har när det uppkommer något, och med djur så gör det ju oftast det.
Man ser ibland dessa fantastiska skåp i foderkammare - fyllda med olika burkar med saker som har passerat bäst-före sedan länge och i värsta fall även börjat mögla.

Man ska veta att flera av de medel som beskrivits har medicinska effekter. Det som kan vara problemet med örter är att de innehåller olika mängd aktiv substans beroende på bland annat odlingsbetingelser och bearbetning.

Mitt tips till dig är att istället spara pengarna som skåpet och dess innehåll skulle kosta på ett konto som du sedan kan använda för veterinär den dag det behövs.

Tänkte köpa "hästägarens örtabok", någon som läst denna?

Hm, den boken fick jag i present en gång men blev så arg på en hel del dumheter i den så jag slängde bort den! Nu kan jag ju inte exemplifiera felaktigheterna pga det.

Man kan ha 2 aspekter på ”örter”.

Den ena är att det är en fördel om djur får i sig inte bara gräs utan många bredbladiga växter. Då blir dieten inte så ensidig och många olika nyttigheter tillfogas djuret i små ofta varandra kompletterande doser, Ungefär som att det är bra för människor att inte bara äta en apelsin om dagen utan att intag av många olika frukter och grönsaker befrämjar hälsan.

Den andra aspekten är örter som naturmedicin och det är troligen den som trådskaparen menar. ”Vad ger ni hästen för medicin” typ

Här menar jag att man ska vara lika noggrann och kritisk som när man ger ett vanligt läkemedel. Väldigt många av våra vanliga läkemedel framställs från växter allt ifrån hjärtmediciner till några av våra vanligaste cellgifter vid cancerbehandling. Det finns massor av stark medicin i naturen. Det gäller att använda den rätt.

Tänk t ex om du ger ett lugnande naturmedel inför vet besöket (som du nämner ovan) och det medlet medför att hästen får livshotande komplikationer av medicinen som vet ger för att de inte passar ihop,

Litteraturtips:Naturliga läkemedel av Jan G Bruhn,Drugs of Natural Origin av Gunnar Samuelsson. På nätet ska finnas en länk som jag inte hittar där Wendy Pearson O´neill (hon med vitlöksforskningen) skriver om naturmedel och hästar.
HH

Okej lite sunt förnuft nu då :cool:

Det är klart man INTE ska blanda någon örtbehandling med vanlig medicinsk behandling eftersom det kan ge förödande komplikationer.
Men jag tror inte att lite lugnande örter inför hovslagaren eller vetten som bara kanske ska titta i munnen och raspa tänder (om hästen har problem med detta)

Okej lite sunt förnuft nu då :cool:

Det är klart man INTE ska blanda någon örtbehandling med vanlig medicinsk behandling eftersom det kan ge förödande komplikationer.
Men jag tror inte att lite lugnande örter inför hovslagaren eller vetten som bara kanske ska titta i munnen och raspa tänder (om hästen har problem med detta)

Kruxet är dock, örter är inget man kan ge för engångsbruk. Det tar tid för hästen att absorbera, och för fasta örter tar det minst 14 dagar innan full effekt nås för flytande något kortare tid. Därför är väl örter inte användbara ur det perspektiv som du anger, för hovis etc.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10