Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ger lite torkad brännässla på hösten, mest för att hästen gillar det Han äter färska ute i hagen om sommaren. Sägs vara bra för läkning, men jag vet inte. Innehåller järn, så jag äter det själv också. Plockar nässlorna själv på våren, så vet jag var de har växt.
Som du ser av mina inlägg tidigare i ämnet så hamnar jag nog i facket vetenskaplig fanatiker vilket innebär att alla andra kommer att kasta sig över mig eftersom de anser att jag har fel.
Innehar "Örtaboken för häst", ett måste om man ska ge sina hästar örterna för rätt orsak.
För ett år sedan köpte jag en vanvårdan häst som fick 11 olika örter, för sina enskilda behov i inlednings stadiet. Idag är vi nere på 4 sorter +alger. Hon är superfin idag, nästan alla hennes problem är borta, med hjälp av massör med. hennes besök har minskats ner med.
För 2 veckor sedan sedan köpte vi tillbaks en av våra hästar som farit lite illa. Han lider bla. av kronisk bronkit, som behöver behandlas höst & vinter. Han får nu 5 olika sorters örter för hostan & bronkiten. Nästan helt symtom fri efter 2 veckors behandling. Tar längre tid än så för att det ska fungera 100 %.........vi vattnar höet fortfarande & fläkten i stallet måste alltid stå på. Men min förhoppning är att slippa vattna höet som är av god kvalité , dammar inte mer än normalt.
Men jag hoppas att det ska bli billigare än förr förra vintern innan då det kostade oss runt 3000:- i medicin på recept. För hans behandling av bronkiten, innan jag kände till att man kunde använda örter till hjälp. Denna vintern har det kostat 1000:-, & då räcker det under hela perioden.
Han får även E-vitamin & Magnesium i tillägg då alla hans muskler är puts väck !! Det ger jag för att påskynda muskeltillväxten, eftersom han inte kan ridas pg.av okänd skada. Han får oxå massörbehandlingar som den tidigare hästen.
Jag har gett en del som inte fungerat för den enskilde hästen, då har jag tagit bort det ur foderstaten !!! Sedan finns det sådant såsom enchinea som jag ger höst & vinter förebyggande till våra 3 halvblod & nypon.
Men jag tror att örterna fungerar olika bra på olika individer. Om hästen inte behöver det så kommer man aldrig att märka någon skillnad.
Våran unghäst skulle det vara bortkastade pengar på att ge en massa örter, han får som sagt bara enchinea & nypon under vissa perioder.
Vitlök har jag gett under längre perioder innan jag började exprimentera med örter, men har aldrig märkt någon förbättring av det. Så det ger vi inte längre.
Munkpeppar fungerar mycket bra på vårat sto vid brunst, hon är ridbar om hon får det under brunsten, & jämnare i humöret.
Är hästen frisk som en nötkärna finns det ingen som helst anledning att ge örter......tycker jag. Men det är till stor hjälp för konvalesent hästar.
Jo, det är en intressant bok. MEN tyvärr är det örtmedicin för människor översatt till häst utan att ta hänsyn till hästens matspjälkningssystem och funktioner. Ta tex en sån sak som att rekommendera c-vitamin till häst, vilket görs friskt i boken. Helt förkastligt, hästar har mycket begränsad förmåga att ta upp c-vitamin genom tarmen. Dessutom bildar de vitaminet själva. Människa och marsvin behöver tillsätta det, inte häst. Effekterna på häst är inte helt utforskade heller, så jag rekommenderar att man läser lite forskningsrapporter på de aktuella örterna innan man börjar greja själv. Rapporterna kan dock vara lite svåra att få tag i och skrivna på engelska, något som avskräcker många.
Avråder bestämt från egenmedicinering med örter. Att använda för ofarliga tillstånd som svaga hovar och dylikt är en sak, men att använda som alternativ behandling utan veterinär är i mina ögon dåligt djurägande.
Nu låter det som jag är helt emot örter Det är jag inte, är grymt fascinerad av alternativmetoder. Hästägarens örtabok är kanonbra grund, jag använder den mycket till mig själv och mina problem mer än till hästen.
Man ser ibland dessa fantastiska skåp i foderkammare - fyllda med olika burkar med saker som har passerat bäst-före sedan länge och i värsta fall även börjat mögla.Skulle vilja ha ett fint skåp och ha alla dess sorters örter i som man har när det uppkommer något, och med djur så gör det ju oftast det.
Tänkte köpa "hästägarens örtabok", någon som läst denna?
Okej lite sunt förnuft nu då
Det är klart man INTE ska blanda någon örtbehandling med vanlig medicinsk behandling eftersom det kan ge förödande komplikationer.
Men jag tror inte att lite lugnande örter inför hovslagaren eller vetten som bara kanske ska titta i munnen och raspa tänder (om hästen har problem med detta)