Sv: Någon som ger örter till sin(a) häst(ar)?
Intressant artikel, jag är inte så insatt HUR mycket actylssalicylsyra älgörten innehåller, men jag köpte det för att de ska verka inflammationshämande mot magsår och magkatarr. Står att den ska ha den egenskapen iaf.
Det står även att man ska kunna använda den utvärtes vid svårläkta sår.
Salicylsyra är det i älgört.
Salicylsyra användes förr även inom humanvård, men numera inte invärtes, just pga egenskaperna. Om jag inte minns helt galet (orkar inte kolla i böckerna) så acetylsalicylsyra sönderdelas i något mer och salicylsyra i kroppen.
Haken är ju just de där påståendena, som ibland stämmer och ibland är helt fel. Vid magsår är det väldigt dumt tillföra salicylsyra, både på folk och fä. Har du ett blödande magsår än värre.
Sett örtpreparat som anses vara 'allmänt stärkande och för allmänt ökat välbefinnande', och så återfinns både vitpil och djävulsklo. Båda är smärtstillande och inflammationsdämpande. Så visst mår hästen allmänt kanske bättre, samtidigt så kan det dölja de där symptomen på små skador, så de blir större, värre skador.
Men just ang älgört har jag sett det där med 'bra för magen' på flera ställen. Dessvärre är det inte riktigt så. Har man tur är det i så små doser så det inte påverkar, men i tillräcklig dos. Finns inga studier vilken dos som ger vad på häst dock, så är ju lite rysk roulette.
Sen, det naturliga är ju TYVÄRR inte alltid snällare än det syntetiska, där är just salicylsyra ett gott exempel..
Ingen av mina, ens de med konstaterat magsår, har btw rört älgört i hagen (fanns i tidigare hage), fånghstar har inte rört nässlor osv, så inte helt säker på att de kan 'känna själv'. Däremot är ju hästar lite besvärliga då de kan 'få smak' på saker och ting, och 'föräta' sig på det fast det inte är nyttigt.
Och har som sagt inget emot örter, mina hästar äter massor med örter. Men gäller vara lite försiktig med vad man ger, och varför.