Någon som ger örter till sin(a) häst(ar)?

Sv: Någon som ger örter till sin(a) häst(ar)?

Jag hade nog snarare rekommenderat bättre hantering/träning till såna situationer som ändå är väldigt viktiga att hästen kan hantera. Till exempel hovis, veterinär och avmaskning.
För precis som Boj säger tar det ett tag innan effekten kommer fram, det är inte som en mild sedering direkt. Och visst kan man ge lugnande 24/7 men det är ju bara att dölja ett problem. Bättre att ta tag i det och arbeta med det än att sopa det under mattan.

Okej lite sunt förnuft nu då :cool:

Det är klart man INTE ska blanda någon örtbehandling med vanlig medicinsk behandling eftersom det kan ge förödande komplikationer.
Men jag tror inte att lite lugnande örter inför hovslagaren eller vetten som bara kanske ska titta i munnen och raspa tänder (om hästen har problem med detta)

'Problemet' kommer när de lugnande örterna inte ger tillräcklig effekt och veterinären behöver sedera hästen med läkemedel. Då kan det slå väldigt snett.

Så då får man endera chansa med hästens väl och ve, eller betala dyra pengar för ingenting och be veterinären komma igen - för ännu mera dyra pengar.

En sederad häst kan bli väldigt besvärlig för hovslagaren om dosen blir skev, eller om det tar på 'fel' sätt.

Om du ger för transport till klinik kan det påverka inför sedering för rtg, sedering för ngt annat samt den behandling som veterinären vill göra.

Då är det bättre att inför veterinär sedera med någon av de VETERINÄRMEDICINSKA produkter som finns..

Håller nog med dig. Dessutom om nu örter varit så jäääääätte bra, tror jag nog det varit ett väldigt känt faktum - vilket det inte är. Självklart finns det dem örter som ger bra inverkan, för medecinskt bruk.

Kan dock bekänna att jag försökt med en blandning utav E-vitamin, lysin & selen. Inte märkt någon skillnad, men både hästen & jag tycker det är gott :angel:. (Fråga mig inte :rofl:)

Jag har under 12 år gett olika örter till mina hästar. De äter ju själva örter om de får välja, men idag går de ju oftast på insådd vall/äter hö med enstaka grässorter och får ganska ensidig kost.

Har provat Dodson and Horrells örtblandningar, de är bra, men dyra. Finns en bra blandning för äldre hästar som är stela, en lugnande blandning jag gav min unghäst (han var helvild och spänd de första åren jag red honom), och andra för tex. luftvägssproblem som jag skontas ifrån, är väldigt noga med foder och stalluft. Har gett djävulsklo för ledsmärtor, funkar bra, men ger idag uppbyggande för lederna i stället (har bytt ut glukosaminet mot nypon, funkar mkt bra!). Brännässla är bra för blodet, bra att ge höst och vår vid fällning, de blir superblanka. Ingefära är bra för lederna, likaså gurkmeja.
När min pålle fick strålröta+ hovböld i det förra stallet (leriga hagar i våras) fick han alger (seaweed) och nypon (samma som rose chips). Hovarna har återhämtat sig bra.

Det finns tinkurer man kan ge också, bla åkerfräken för urinvägarna och njurarna (många hästar har problem med dessa). Åkerfräken kan man också plocka innan den blommar, hästar älskar den. Bitterämnen för matsmältingen osv. Det finns en anledning till att vi äter tex oregano till pizza, timjan till ärtsoppa, det är bra för matsmältningen. Så även maskrosblad, låt hästen äta det vid betestillvänjning. Rödklöver sägs vara lugnande. Osv...........
Jag har också tänkt köpa Hästägarens örtabok.
Carina

Jag ger/ har gett en del örter till min häst. Han får älgört för sin känsliga mage och sina leder.
Sen har jag djävulsklo i reserv.

Det finns tinkurer man kan ge också, bla åkerfräken för urinvägarna och njurarna (många hästar har problem med dessa). Åkerfräken kan man också plocka innan den blommar, hästar älskar den. Bitterämnen för matsmältingen osv. Det finns en anledning till att vi äter tex oregano till pizza, timjan till ärtsoppa, det är bra för matsmältningen. Så även maskrosblad, låt hästen äta det vid betestillvänjning. Rödklöver sägs vara lugnande. Osv...........
Jag har också tänkt köpa Hästägarens örtabok.
Carina

Men kära nån då. Inte ska du ge åkerfräken till någon med njurproblem!! Det kan skada njurarna och också orsaka njursten. På många håll i världen försöker man utrota åkerfräken från betesmarker för att man fått svåra förgiftningar bland hästar, får och nöt. De har iofs ätit större mängder. Jag tror inte det är livsfarligt att ge mindre mängder kortare tid men varför???

Och varför skulle fruktanrika maskrosor underlätta invänjning på bete? Snarast tvärtom.

Pigalle – älgört innehåller salicylsyra och är direkt olämpligt för en känslig mage.
HH

...men idag går de ju oftast på insådd vall/äter hö med enstaka grässorter och får ganska ensidig kost.

Det resonemanget hör man från många hästägare! För en häst är den "ensidiga kosten" en nödvändighet för att bakteriefloran i tarmen ska må bra. Vi som producerar vallfoder arbetar ofta intensivt för att få fram så näringsriktig och högkvalitativt foder som möjligt. Man arbetar med fröblandningar, vallprognoser, skördemetoder, lagring och analyser för att sedan se slutanvändarna påstå att det inte är en fullvärdig produkt som måste kompletteras med diverse tillskott. De saker man då ger som tillskott är sådant som vi intensivt arbetar för att få bort ur vallarna eftersom det inte ger ett bra foder (älgört, fräken...) och som till och med kan vara skadligt för djuren.

Att förmänskliga djuren gör att vi ibland missar väsentliga skillnader. Människans kost bygger på variation och stor bredd eftersom vi är allätare, hästen däremot är optimerad för bete från marken.

Fast ang vallarna så finns det ju andra växter som man med fördel kan så in. Dock så kommer de att påverka näringsvärdet, oftast till det sämre. Bra för vissa hästar, sämre för andra.

Nu har ju jag ren klövervall t ex, idealiskt till fblherrn, men inte till ponnyn. Förr, en valls om nu är 'skrotad' (läs förstörd då den fick bli vinterhage) var det insått örtblandning med flit. Sämre näringsvärde, men jag såg också på hästarna hur de 'plockade' och åt lite sånt och lite sånt. Nu minns jag (för många år sen) inte exakt vad som var insått, men noterade med flera hästar att de inte åt 'klöver först' för det var godast, sen nästa grej osv. Utan de åt lite klöver, lite ditt, och lite datt.

På mer trad vall med gräs med klöverinblandning (dvs mindre val) åt de klöver först och gräs sen punkt.

Så jag anser inte generellt att det ena är blä och det andra toppen, beror på så mkt mer.

Tveksam till om man kan prata om "traditionell" vall numera. Odlingsförutsättningar varierar med klimat och jordmån. Sedan finns ju stora variationer när det gäller hur man driver sina vallar. Allt från högpresterande och kraftigt gödslade åkervallar med 4-5 skördar till extensiv drift med en skörd och efterbete.

Vallfröproducenterna erbjuder stora möjligheter att sätta samman en lämplig vall. Den firma som jag själv köper frö från har drygt trettio olika sorter att välja på som även säljs i olika färdiga blandningar. Vanliga gräs (timotej, rajgräs) finns också i flera olika namnsorter som har olika egenskaper.

Vår senast anlagda vall innehåller exempelvis inte klöver utan vi har istället käringtand och humlelusern som kvävebindande växter.

Mm, normal är kanske lite dumt att säga ja. Menade mer såsom de flesta odlar för foderpruktion, dvs det är ganska begränsat antal växter insådda, inte så artrik flora helt enkelt. Sen går det ju precis som du säger köpa vallblandningar med ett otal olika arter, men ofta verkar inte det göras för ren foderproduktion i någon jätteutsträckning än? Har ju av diverse anledningar haft fyra olika foderlev senaste åren. Och har varit klart baserat på 'en' vallväxt, t ex timotej eller rajgräs, och inte så stor inblandning av 'annat'. Undantaget kravbondsgrannen jag strököper hö av sommartid (har silage annars), han har riktigt roliga blandningar ibland. Hästarna brukar utslutande välja det som är så 'mixat' som möjligt, bäst är när jag får det han slagit av på trädor och på 'smålappar', är nog tämligen skit värdemässigt, men smakmässigt är hästarna överförtjusta. (Jag bryr mig ju inte om värdena alls så sommartid, de går på klövervall då, men brukar få lite att tugga på när de står inne på dagarna för insekterna).

Mm, normal är kanske lite dumt att säga ja. Menade mer såsom de flesta odlar för foderpruktion, dvs det är ganska begränsat antal växter insådda, inte så artrik flora helt enkelt.
Det skiljer ju en hel del i produktionsmålsättning mellan den som odlar för exempelvis mjölkko eller får eller om man producerar för häst. Det som framför allt skiljer är fiberinnehåll NDF, för häst vill man ju ha ganska mycket fiber så att det tar lång tid att äta. Det är en svår kombination att få bra proteinvärde samtidigt med högt fiberinnehåll!

Att hästar väljer själv är ju tydligt, när mitt sto hade erlichea för några år sedan så rensade hon allt var nässlor hette. Hon käkade nässlor på både längden och bredden, när man släptte ut henne från hagen så skenade hon som blixten in i nässelsnåret för att tillgodose sina lustar.:d

Efter att hon blev frisk, så har hon inte rört en enda nässla.

Pigalle – älgört innehåller salicylsyra och är direkt olämpligt för en känslig mage.
HH

Ja det anses ju vara febernedsättnade men även bra för magen. Tror nog inte det är så starkt, då jag även läst att älgörten bör ges rätt snabbt när man skördat den. Detta är ju iof i torkad form.

Actylsalicylsyra (som ingår i Magnecyl, Aspirin etc) har som främsta biverkan irritation på mag-tarmkanalens slemhinnor. Det är också blodförtunnande och påverkar koaguleringsförmågan i blodet (därför används det ofta efter hjärt/kärlbesvär numera). Det är kraftigt magirriterande och långvarigt bruk kan orsaka magsår.

Detta är alltså dokumenterade biverkningar på humansidan.

URSPRUNGET tills acetylsalicylsyra är - just det - älgört och salicylsyran i den. (Finns salicylsyra i vitpil med). Och det jävligaste? Salicylsyra är MER aggresivt mot kroppen (mer boverkningar) än acetylsalicylsyra.

Dessutom är det antiinflammatoriskt och smärthämmande.

Så jag skulle heller inte ge den till en häst som har känslig mage. Även om jag på mer än et ställe sett det 'framhållas' som 'allmänt bra för magen'. Vilket är helt felaktigt.

Om du vill veta mer
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/SubstancePage____7078.aspx

Någon som vill skriva ner olika örter och vad de är bra för???

Intressant artikel, jag är inte så insatt HUR mycket actylssalicylsyra älgörten innehåller, men jag köpte det för att de ska verka inflammationshämande mot magsår och magkatarr. Står att den ska ha den egenskapen iaf.
Det står även att man ska kunna använda den utvärtes vid svårläkta sår.

Senast ändrad:

Jag tror det är lätt att blanda ihop begreppen i en sådan här diskussion.
Salicylsyran är i en växt "bunden" och organisk, på ett naturligt sätt till skillnad från en medicinsk. Man ska också tänka på att hästar har en otrolig förmåga att själv urskilja vad som är bra för just den. Det beskriver Boj som skriver om brännässlorna. Sen hör man ibland att det finns hästar som dör av förgiftning, tex av idegran som någon människa lagt in i hagen.

Att äta åkerfräken som blommar är giftigt, det är blommorna som är farliga.
Att ge en tinktur kan vara säkrare, då ger man bara i droppform och kontrollerat.
Jag ville bara beskriva att man kan ge/inta örter på olika sätt.
Avkok är också bra, själv dricker jag en del örtteer. Kan man också ge till hästar. De hade aldrig druckit av det om det inte var nyttigt för dem. Men man bör ju veta vad som är behandlande, uppbyggande, utdrivande, läkande, uppiggande, lugnande, förebyggande osv. Som sagt, läsa i böcker är bra.

När det gäller vallsorter så kan man ju faktiskt blanda mer än två sorter. En häst i fritt tillstånd sägs plocka ihop över 100 soters växter beroende på vad den har för tillgång och vad den "behöver". De kanske är känsliga just för att vissa enzymer vid matsmältningen underaktiveras av den ensidiga kosten, samt inte är vana vid variation.

Jag tror på det som är så naturligt som möjligt. I den mån det går. Om folk vore lika skeptiska mot alla mediciner och tillsatser som finns i mat vore det bättre. Lägg energi på det i stället för att blåsa upp fakta som motsäger naturens lagar. Våra organ ( och vi ) får kortare livslängd av alla syntetiska ämnen som vi stoppar i oss mer eller mindre omedvetet. De kommer bli vår undergång, många av våra "nya" sjukdomar uppstår ur detta.

Använd försåndet till att se det goda med det naturliga i stället för att skrämma upp i onödan.

Intressant artikel, jag är inte så insatt HUR mycket actylssalicylsyra älgörten innehåller, men jag köpte det för att de ska verka inflammationshämande mot magsår och magkatarr. Står att den ska ha den egenskapen iaf.
Det står även att man ska kunna använda den utvärtes vid svårläkta sår.

Salicylsyra är det i älgört.

Salicylsyra användes förr även inom humanvård, men numera inte invärtes, just pga egenskaperna. Om jag inte minns helt galet (orkar inte kolla i böckerna) så acetylsalicylsyra sönderdelas i något mer och salicylsyra i kroppen.

Haken är ju just de där påståendena, som ibland stämmer och ibland är helt fel. Vid magsår är det väldigt dumt tillföra salicylsyra, både på folk och fä. Har du ett blödande magsår än värre.

Sett örtpreparat som anses vara 'allmänt stärkande och för allmänt ökat välbefinnande', och så återfinns både vitpil och djävulsklo. Båda är smärtstillande och inflammationsdämpande. Så visst mår hästen allmänt kanske bättre, samtidigt så kan det dölja de där symptomen på små skador, så de blir större, värre skador.

Men just ang älgört har jag sett det där med 'bra för magen' på flera ställen. Dessvärre är det inte riktigt så. Har man tur är det i så små doser så det inte påverkar, men i tillräcklig dos. Finns inga studier vilken dos som ger vad på häst dock, så är ju lite rysk roulette.

Sen, det naturliga är ju TYVÄRR inte alltid snällare än det syntetiska, där är just salicylsyra ett gott exempel..

Ingen av mina, ens de med konstaterat magsår, har btw rört älgört i hagen (fanns i tidigare hage), fånghstar har inte rört nässlor osv, så inte helt säker på att de kan 'känna själv'. Däremot är ju hästar lite besvärliga då de kan 'få smak' på saker och ting, och 'föräta' sig på det fast det inte är nyttigt.

Och har som sagt inget emot örter, mina hästar äter massor med örter. Men gäller vara lite försiktig med vad man ger, och varför.

Senast ändrad:

Jag tror det är lätt att blanda ihop begreppen i en sådan här diskussion.
Salicylsyran är i en växt "bunden" och organisk, på ett naturligt sätt till skillnad från en medicinsk. Man ska också tänka på att hästar har en otrolig förmåga att själv urskilja vad som är bra för just den. Det beskriver Boj som skriver om brännässlorna. Sen hör man ibland att det finns hästar som dör av förgiftning, tex av idegran som någon människa lagt in i hagen.

Att äta åkerfräken som blommar är giftigt, det är blommorna som är farliga.
.

Det är felaktigt och farligt att tro att hästen förstår att inte äta farliga växter. Vore det så skulle inga hästar avlida av ekollonförgiftning, bli svårt sjuka av bolmört, förstöra sin lever av Alsikeklöver eller behöva slaktas för att de ätit stånds.

Vad gäller åkerfräken så är det inte allas bara blomman som innehåller verksamma ämnen. Det finns rapporter om barn som blivit svårt sjuka av att använda stjälken som visselpipa. Källa FDA.

Jag upprepar mitt påstående från inlägg 17 man ska vara lika noggrann och kritisk när man ger naturmedel som när man ger ett vanligt läkemedel.

HH

Helena!
du verkar påläst. Det är bra att vara det. Allt som man ger ett djur ska man veta varför man ska ge det, det är ju viktigt. Kunskap är bra. Vi har bara olika källor som vi hittar vår kunskap i. Det är intressant att höra dina erfarenheter :grin:

Bra att det finns sådana här forum. Man får själv läsa och prata och sedan bilda sig en uppfattning. Det finns inget jag lärt mig så mycket av som att fråga andra människor om deras erfarenheter. Men till sist är det jag som sammanställer mina "fakta" och handlar därefter.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar