någon som e duktig på gallor???

I

indra82

Hejsan!!!

Blir snart grå hårig, Min madam har fått som 2 liksidiga gallor på varje sida av benen, syns på bilderna.

Dom är rätt hårda och runda i formen.

Vet tillkallades i ons, för att hon har vart snubblig till o från i sensommar, i tis gick hon omkull på plan mark med mig på, hon blev lika förvånad som jag, ( hon är inte riden nått större i sommar, stått hos hingsten) blev lite fundersam på borelia, prover tagna.(efter mycket tjat på vet) hon har även varit irriterad när jag har tagit på henne Masserat på framdelen över bog o hals, fundera på vart detta kan komma ifrån.

Hon verkar inte ha ont när man tar på dom, hon rör sig som vanligt
29417921.jpg

Dock är hon överviktig ja vet, men som sagt hon har ju knappt rört sig i sommar.

Visar inte proverna något, så e det bara o boka tid på klinik.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29410000-29419999/640x480/29417925.jpg?0
http://www.pixbox.se/pic_show_id29417922.html

Någon som har nån ide??

// Kim

Sv: någon som e duktig på gallor???

Hästar brukar inte ha ont av gallor, att hon snubblar kanske har något med skoningen att göra? Min ponny snubblade och hade sig, så skoddes han om med andra skor så slutade det. En idé bara.
Vill du ha bort gallorna kan du testa Back on Track om du inte redan har gjort det. Min ponny fick gallor bak vid foderbyte, hade back on track i tvä nätter och sen var dom borta, helt otroligt :)

Som poniihest sa, prova Back On Track! Har inte testat det själv, än, men har hört att de ska vara bra. :)

Gallorna i sig ska ju inte vara nån fara, så länge hon inte markerar/är halt så är det bara bra att hon rör på sig eftersom gallor är ledvätska. Linda henna o se om gallorna går ner. Och som tidigare tala sa så tror jag inte att "snubbligheten" beror på att hon har gallor. Hur gammal är hon? Är hon igångsatt nu efter sommaren? Kan det inte vara så att hon bara är lite ur form och därför snubblar och är gallig?
Lycka till!

hej, ja har back on track:), de ja blev så fundersam va ju att de sk gallorna sitter ovanför knät, hon är nyskodd för 3 veckor sen, och hon är "bra" i hovarna va jag vet, men blir hon inte bättre så får det kollas upp på kliniken.

Gallorna i sig ska ju inte vara nån fara, så länge hon inte markerar/är halt så är det bara bra att hon rör på sig eftersom gallor är ledvätska. Linda henna o se om gallorna går ner. Och som tidigare tala sa så tror jag inte att "snubbligheten" beror på att hon har gallor. Hur gammal är hon? Är hon igångsatt nu efter sommaren? Kan det inte vara så att hon bara är lite ur form och därför snubblar och är gallig?
Lycka till!

Nej ja tycker inte heller att gallor i sig ska orsaka något så, att det är därför hon snubblar men att dom har kommit pga av något annat,
hon är 6år, hon är igångsatt väldigt lugnt, jobbar mycket på marken me henne, o så blir det skogsturer, men det är just stället gallorna sitter på, ovanför knät i en knöl liknande galla tycker jag e lite mysko:confused:

Hur länge har hn haft denna galla då? För så längde den är mjuk så ska det ju inte va nån fara, men har hon haft den i typ en månad så ta ut vet. eller iallafall ring och rådfråga med veterinären innan du drar ut nån.

Hur länge har hn haft denna galla då? För så längde den är mjuk så ska det ju inte va nån fara, men har hon haft den i typ en månad så ta ut vet. eller iallafall ring och rådfråga med veterinären innan du drar ut nån.

dom två gallorna (likadana på båda fram) upptäckte jag samma da som vet va hemma, dan efter hon gick omkull, dom är inte direkt mjuka, lite hårdare än vanliga gallor. distriktvet tyckte ju ja skulle avvakta, men försvinner dom inte snart så ringer ja kliniken.

mm okej... Ja det är nog lika bra att ha is i magen sen ringa ut nån. Spec om de är hårda hela tiden.
Lycka till!! Hoppas hon blir bättre!

Ökad ledvätska är väl ett tecken på att något är galet i leden helt klart. Sedan på grund av vad är ju en annan fråga. Fodergallor är ju rätt vanligt, men sätter sig oftast baktill, nedtill på kotan. Har man ojämna gallor, dvs. på olka ställen på benen skulle jag definitivt kolla upp. Har den gallor på fler ben, skumma ställen, som knän och är snubblig finns ju risken att de beror på hältor, som inte syns så tydligt om det sitter på fler ben...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka