Någon som dela med sig???

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Nu börjar jag bli orolig.... Och barnmorskan också litegrann.
Sedan barnet i magen har fixerat sig för ca 3 veckor sedan har det slutat växa enligt måttbandet. Kurvan man följer på mvc går bara rakt fram nu. Har i dag gått över 2 dagar och på måndag har jag fått tid på UL.
Mvc sköterskan sa att det är inte under det normala än men det är på gränsen så snälla ni här inne har ni några erfarenheter om detta?
 
Sv: Någon som dela med sig???

Vad säger barnmorskan om det? Vad tror hon att det kan bero på?
 
Sv: Någon som dela med sig???

Hej,

Många som läst och ingen som svarar. Kanske för att det är en svår fråga. Själv blev jag lite förskräckt när jag läste ditt inlägg.

Har ingen aning om vad det kan bero på i ditt fall men min kompis råkade ut för att barnet sluta växa. Sedan kom havandeskapsförgiftning. Tyvärr gick det väldigt illa.

Känner du dig osäker och mår dåligt så tycker jag att du skall söka nu. Om inte annat för att stilla oron.

Kram Eva
 
Sv: Någon som dela med sig???

Tack för att du svarade iallafall!

Jag mår bra, riktigt bra och går ju egentligen bara och väntar på att det ska sätta i gång för det är ju 2 dagar över beräknat nu.
Jag var senast hos mvc i dag och alla värden är perfekta och har varit hela tiden.
Mvc sköterskan vill nog inte oroa i onödan, hon säger att det är normalt just nu men det är på gränsen säger hon. Bäbisen kan ligga väldigt långt ner och då blir det så att det blir mindre magmått.
Är lite besviken på mig själv att jag inte frågade henne mer för nu går man bara och funderar hela tiden. Och så funderar man lite till..... och lite till......
 
Sv: Någon som dela med sig???

Mitt första barn läg jag precis vid normal kurvan hela tiden .Hon vägde 2955 .47 cm lång.
Barn nr 2 låg under normal kurvan och slutade växa lite grann 2 sista veckorna .jag var jätte orolig att det skulle komma ut en pluttebebis mot mitt första barn men hon vägde (3380 och var 50 cm lång.

Så är alla värden bra och hjärtljudet är bra är det inget att oroa sig för .....Men som sagt bm lär nog skicka dig vidare om hon anar oråd.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Hej igen,

Vad skönt att höra att du mår bra för övrigt. Och ja, bebisen kan mycket väl ha sjunkit ner ytterligare så måttet blir lite missvisande.

Jag tycker att du kan ringa din BM imorgon och diskutera dina tankar och frågor. De flesta BM har telefontid eller svarare så de kan ringa upp.

Håller tummarna för att bebis sprattlar ut under helgen så slipper du tänka på UL..

mvh Eva
 
Sv: Någon som dela med sig???

Min brorsa väntade sitt första barn för några år sedan. Allt såg jättebra ut och hon gick två veckor över tiden. Men sedan helt plötsligt så dog bebisen i magen. Hon sattes igång och fick föda ut bebisen. Han obducerades men inget konstigt hittades.

Vid andra barnet så upptäckte dom att dom sista graviditetsveckorna så slutar mamman att producera näring till bebisen. Nu hade dom sådan stenkoll så därför kunde dom upptäcka det.

Det behöver ju inte vara så för dig, men snälla, ring din barnmorska imorgon!
 
Sv: Någon som dela med sig???

Mitt mellanbarn slutade växa några veckor före förlossningen.
Jag hade haft sammandragninger från vecka 20 och barnet hotade att komma litet för tidigt.
Efter diverse undersökningar med ultraljud så att de kunde kontrollera att moderkakan fungerade och att barnet var syresatt, så höll de tillbaka förlossningen med bricanyl för att barnet skulle få mera tid att mogna.

Det var ett litet barn jag fick.
2570g och 46cm.
Och inte mådde han så bra de första dagarna heller.
Han fick ligga på Neonatalen i några dagar.
Men han tog sig fort och var 3 månader gammal stor för sin ålder.

Så det reder sig.
Men det kan ta ett litet tag att komma dithän.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Om du känner dig osäker tycker jag du ska gå till någon annan BM och fråga samma sak.

Min andra hade nog slutat växa också men det märkte just ingen förrän han kom ut fem veckor för tidigt och bara vägde 2 kg till sina 44 cm. Han växte också på sig snabbt men är ff liiite kort men framför allt frisk.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Jag har samma problem som du och har tre veckor kvar till BF. Min kurva har också planats ut och sf-måttet ökar alltså inte. Enligt bm är detta vanligt och här i Göteborg görs ingenting förrän man ligger på samma mått tre mätningar i rad eller om kurvan går under gränsvärdena.
Är man orolig så skall man tala om det för bm. Det går alltid att göra ett tillväxt -ul och då kan det visa sig att barnet faktiskt växer som det ska. Jag gjorde ett sådant ul och bebisen var normalstor för veckan jag var i.
Det lustiga i sammanhanget är att alla tycker att min mage växer, men det syns konstigt nog inte när bm mäter.

Det finns en massa undersökningar man kan göra och i många fall räcker "stark oro" hos den blivande modern för att man ska få komma på dessa undersökningar. Något som i regel tas väldigt allvarligt på är om du säger att barnet knappt rör sig i magen jämfört med förut. Det är inget bra tecken och brukar i regel leda till att man får komma på kontroll.
Naturligtvis är det ju inte etiskt riktigt att "ljuga till sig" (dvs hitta på ett symptom) en medicinsk undersökning. Men är man väldigt orolig tycker jag att det kan vara ok med en vit lögn för att bli tagen på allvar. Inom mödravården räcker också stark oro i regel väldigt långt eftersom en orolig mor inte är bra för fostret.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Hejsan på er.

Med bägge mina barn så slutade de växa ett par veckor innan beräknad födsel.
Med Albin (mitt första) Så var jag på tillväxt ultraljud och sedan på överburenhetskontroller och allt var bara bra med honom.

så jag tror inte att du behöver oroa dig utan rör sig barnet så är det säkert bara fixerat.

Du (ni) har något underbart framför er
kram
Carina
 
Sv: Någon som dela med sig???

Nu kan det ju vara så att jag bara dillar men...
jag fick höra att dom sista veckorna så kan "magmåttet" tillockmed gå ner. Eftersom barnet sjunker ner så blir magen automatiskt mindre. Har rel koll på detta eftersom min mage fick för sig att växa 4cm dom sista tre veckorna. Det blev då ett himlans hålligång och min bm trodde att barnet skulle väga närmare sex kilo. :eek:

Det resulterade i ett extra ul-ljud där allt såg normalt ut. "Lillan" vägde 4230g.
Så visst var hon stor men inte så fasligt va??:angel:

Be att dom kollar med ett extra ul-ljud. Där ser dom om allt verkar bra.

Lycka till och försök att inte oroa dig (lättare sagt än gjort jag vet):smirk:

Du kan iallafall inte göra något åt situationen..tyvärr :crazy:

Hör av dig så vi vet hur det går....
Kram
 
Sv: Någon som dela med sig???

Tack alla som svarat!!!

Jag har fortfarande inte fått någon liten bäbis men känner mig faktiskt mycket lugnare nu när jag har läst era inlägg.
Ska ju på UL på måndag för att se att allt är bra, lever gör det ju iallafall kn jag meddela för jag har snart utbulltade revben!!!

Tack för ert stöd!!!
 
Sv: Någon som dela med sig???

Aha, är det ett livligt barn?
De livliga de kan sprattla så mycket att de bränner sin energi på det.
Och de är friska och livskraftiga när de kommer ut.

Min som växte dåligt var dessutom slö i magen.
Det är inte så bra som kombination.
Men det gick ju bra ändå.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Ja, just det - ju livligare det är i magen desto bättre. Jag var ganska orolig för mina stillastående mått, men när ungen hade levt rörvare i magen timmar i sträck så tänkte jag att det nog inte kan vara något större fel på honom iaf. Och så läntade jag efter att han skulle lugna ner sig...
 
Sv: Någon som dela med sig???

2 av mina 4 ungar har stått stilla. Den ena i några veckor och tom gjorde en liten dip. växte lite och låg stilla. Den andra låg stilla en tid.
Man kollade med ul och mätte flödet i navelsträngen samt fostervattensmängd och beräknade barnets vikt. Några andra åtgärder har inte gjorts.
Ändå har mina barn varit otroligt jämna i vikten vid födseln:
3110
3015
3095
3105
längden likaså, 3 var 48 cm och en 47 cm lång.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Uppdatering!!!

Idag var det ju dags för UL och en tillväxtkontroll.
Och såhär blev resultatet av det hela. Bäbis mår bra, är mkt pigg och livlig. Väger 3040g vilket är på gränsen till lite för lite men gramen ligger dock på rätt sida om gränsen.
Sedan till det som såg mindre bra ut och det var fostervattnet som var för lite. Så nu ska vi in på onsdag igen och kolla om detta har ändrat sig annars blir det igångsättning, antagligen på torsdag då...

Finns det någon mer här inne som också har haft för lite fostervatten nu på slutet???
 
Sv: Någon som dela med sig???

Hade inte för lite fostervatten, men dock en otroligt livlig bebis genom hela graviditeten! Kände första sparkarna redan i början av v 14 och sen bara fortsatte det, ända in i det sista. Han var så livlig och aktiv att jag trodde jag skulle föda en tornado istf en bebis hihi. Han föddes på BF + 8 och var 48 cm lång och 3295 gr "tung".

Tror också att livliga bebisar bränner mer energi, min var ju inte speciellt stor. Men det tog han revansch för så fort han kunde! Dubblade sin vikt på 2 månader och har nästintill tripplat den på 6 månader. Och livlig är han fortfarande! Men han både äter och sover jättebra, har sovit hela nätterna utan att vakna sen han var drygt två månader gammal (ca 1930-0630). Sover bra på dagarna med.

Min mage växte inte så mycket på slutet heller, men så lugnade inte min bebis ner sig "som alla andra gör" på slutet, han fortsatte leva rövare ändå fram till förlossningen.
 
Sv: Någon som dela med sig???

Va skönt att allt verkar vara bra. Det sista du behöver just nu är att gå runt och oroa dig för massa annat förutom förlossningen och allt efter.
Väntar med spänning på hur det går ang fostervattnet.

Kramar
 
Sv: Någon som dela med sig???

Tack för uppdateringen! Jag har gått och undrat lite, men skönt att höra att det såg bra ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 899
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp