någon som brukar verka sina hästar själv?

sommarvind

Trådstartare
Ni som gör det, hur har ni lärt er, eller tar ni ofta och väldigt lite varje gång för att vara på säkra sidan?

Sv: någon som brukar verka sina hästar själv?

Jag verkar mina hästar själv. Började verka själv medan hovslagaren sa åt mig hur jag skulle göra, fick gradvis göra mer och mer själv. Har även gått några kurser. Hovslagaren kollar regelbundet hovarna.

Jag verkar min häst själv.Jag verkar ofta och lite.
Lärde mig av en gammal hovslagare för 15 år sedan när jag red en häst som var en extrem enmanshäst och inte litade på speciellt många människor. Inte vem som helst fick hålla hennes hovar utan att hon fått lugnande först. Så för att slippa ge hästen lugnande varje gång hon skulle verkas så fick jag lära mig verka under hans överinseende.

Har gått en kurs för underhållsverkning för många år sedan, har sedan underhållit hovarna mellan besök från hovslagare/hovvårdare och dessa har lärt mig massor mer om hur just mina hästar behövs skötas.

Just nu verkar jag inget själv då kroppen säger ifrån och jag har två hästar att verka.

Verkar inte i den bemärkelsen, men jag underhållsraspar ungefär en gång i veckan och tar då lite åt gången. Har blivit instruerad av min hovslagare.

Jag verkar alla mina själv, gick bredvid en hovslagare för några år sedan och fick instruktioner. Har läst en massa litteratur i ämnet också.

Samma som iNHALE. Under somrarna när hästen går barfota under en period, så underhållsraspar jag efter hovis rekommendationer. Även om jag en gång i tiden skulle ha blivit hovslagare och har gått "en halv utbildning" så håller jag inte på och verkar och grejer. Däremot kan jag banka tappskor tillbaka till rätt form och slå på dom vid behov.

Senast ändrad:

Jag sköter det själv, hade häst som behövde att justeras ofta och då var de ohållbart med hovslagare var fjortonde dag. Skodde själv en period, men det är för sällan med en eller ett parhästar så jag känner mig inte riktigt trygg med det. Bootsen är ingen dum uppfinning! Närde dessutom kräver att man ofta är där och justerar med raspen så att det inte drar iväg så passar de mig och mina hästar.

Man får ta in hjälp när man behöver!

Ptr

Har ofta haft flera hästar och de jag har tagit själv har varit de tyngsta som hovis helst inte tar för att spara ryggen. När han då har skott eller verkat någon/några av de andra har jag ibland bett honom kolla på de jag själv har verkat och så har han antingen sagt "ta lite till på den sidan" eller gjort det själv utan någon extra kostnad. Vi diskuterade även mycket om benställningar och verkningar och jag lärde mig mycket av honom.

Idag akutverkar jag mest om jag inte får tag på en hovis och behöver ta ner lite på fossingarna. Fick beröm av förra hovisen för att jag gjort det minst lika bra som han på lilltjejen och att jag inte ens behövde ta ut honom för att fixa det. Skulle aldrig få för mig att sko dock.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31