Någon som anv boots på häst med stora, runda hovar?

milly

Trådstartare
T ex kallblod eller stort halvblod? Hur fungerar det? Har ni hittat nån bra modell som lämpar sig bra för stora hästar?
Min nsv bruks har 16cm bredd och max 14cm längd på sina hovar! Alla boots är ju längre än de är breda...

Sv: Någon som anv boots på häst med stora, runda hovar?

Easy Boot Epic kan kanske, finns i stooora storlekar också :)

min häst med stora runda hovar (skostl 4) får utan problem på sig boa boots i stl 4. just boa boots är väldigt runda, tror inte det finns något annat märke som har lika runda boots. dom flesta är som du säger avlånga.

Jag har haft easyboot till min som har lika breda som långa hovar (150 mm). Det jag gjorde var att korta in den bakre remmen rätt ordentligt och då satt de bra på. Har just nu H--ks Mac(vaddenuheter) och även de fungerar till runda hovar.

Jag hade för några år sedan easyboots till min bruksnordsvensk, det funkade bra!

Okej tack för svaren! Jag ska få hjälp med utprovning och hon som ska hjälpa mig trodde också på Epic men menade att om jag verkligen mätt rätt - så att hoven verkligen är så kort jämfört med bredd (2cm kortare) så kan det bli väldigt svårt att få boots att fungera...

Vad ska du ha bootsen på hästen i för syfte?

Travet har boots i gummi, som du måste trä över hoven. Det är tyvärr bara att se till att du har rätt storlek, sedan TA I och poff så kommer dom sitta där :D Det är nästan värre att ta av dom tycker jag. Om du blöter bootsen tycker jag att det går lättare, men det är fortfarande ett h'lvete :p

Jag tror du tänker på boots som skyddar ballarna? Jag pratar om boots som man ska ha på hovar ;) som hovbeslag... Som Easyboots.

I sommras så hade jag två sommarhästar, en av dom började trampa så mycket under sig så att hon behövde det. Hon är en nordsvensk brukshäst med stora hovar. Vi fick då låna ett par boots som var väldigt stora. Vet inte storlek men dom var större än dom jag har sett tidigare och dom fungerade.
Vet dock inte var dom är köpta, men antar att det borde gå att söka på google efter extra stora boots :)

ja använder man begreppet boots tänker nog de flesta på såna boots. Använd begreppet barfotaskor eller barfotaboots så förstår man:)

Instämmer med Sputnik. Skriv så man förstår vad du pratar om för boots. Säger någon boots till mig tänker jag på boots som skyddar ballar och hovar, eller i balanseringssyfte :)

Det är nog olika... För mig är "boots" = barfotaskor. ;) Och uppenbarligen förstod de första som svarade också...

Jag skrev bara boots för att det inte skule bli för långt i rubriken.

Det är mycket möjligt att din häst har bredare än långa hovar, men om han tex har för höga trakter så blir hoven kortare i dessa mått så det beror lite på hur den är verkad också. (det var ju ganska stor skillnad?)

För helt runda hovar eller t o m lite kortare så är renegade boots bra för där reglerar du längden själv. De är lite dyrare än andra men beställer man från USA så är de billigare än hos säljare i Sverige. De är superlätta i vikt och att använda.
Min häst har dessa och har ca 0,5cm bredare än lång hov.

OOppss, såg just att de bara finns till 14cm bred tyvärr inte 16.
Det är stooora hovar det ;-)

Cavallo Simple boots går till 15,7.....De är helt runda i formen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 173
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025