Någon som åkt båt Mariefred till Stockholm?

Islandshästryttare

Trådstartare
Funderar på att åka till Stockholm i början av augusti. Eftersom det är pride 3 augusti med begränsad framkomlighet i stan så fick jag en ide om att åka ut till Mariefred och gå på visning på Gripsholms slott och ta ångfartyg tillbaka. Någon som har åkt den sträckan, vad tyckte ni isåfall? Känns det mest segt med en så lång båttur eller är det bra och trevligt? Tänkte isåfall äta på båten också .
 
Åh! Har åkt från Enhörna men mitt svar är värdelöst för det var när jag var barn 😅. Men tänker att det är trevligt om vädret är fint?


Ja okej då kanske perspektivet du har är lite gammalt. Ja antar att det hänger lite på vädret hittills är jag inte så imponerad av sommaren om vi säger så.

Får hoppas någon hittar hit som har åkt den nyligen. Ser lite varierande omdömen på nätet nu när jag forskat lite särskilt vad gäller maten
.
 
Åkte tur och retur Mariefred förra året, över midsommar. Jättetrevligt (hade tur med vädret också). Mysigt att titta på alla öar.
Finns restaurang/bar om jag inte minns fel?

En bok på det så 😃
 
Åkte tur och retur Mariefred förra året, över midsommar. Jättetrevligt (hade tur med vädret också). Mysigt att titta på alla öar.
Finns restaurang/bar om jag inte minns fel?

En bok på det så 😃


Okej tack för svar! Planen är att enbart ta båten tillbaka till Stockholm och ta mig ut på annat sätt till Mariefred :) Kommer boka bord!
 
Får ta det som nyttig research för min bok jag håller på att skriva där ska några personer åka tåg på 1920-talet då antar jag att det bara fanns ångtåg på den tiden Är ju inte fel att kunna beskriva känslan. Kan ju även hända att jag skickar ut någon på resa med ångbåt också så lika bra att uppleva det själv. :D
 
Ja okej då kanske perspektivet du har är lite gammalt. Ja antar att det hänger lite på vädret hittills är jag inte så imponerad av sommaren om vi säger så.

Får hoppas någon hittar hit som har åkt den nyligen. Ser lite varierande omdömen på nätet nu när jag forskat lite särskilt vad gäller maten
.
Jag har inte åkt Maja i modern tid men hon är en av de mest välbevarade ångfartygen vi har i Stockholm och det är en trevlig resa. :)
Tyvärr gick Claes Insulander bort förra året, han var annars en fantastisk skeppare som guidade hela vägen i mån av tid så jag hoppas att de hållit liv i traditionen.
 
Boka sista sittningen så kan du njuta på däck om det är fint väder och sedan äta på väg in till Stockholm. :up: Tänk på att om det är en äkta ångbåt du åker med kan det förekomma sotflagor som man kan få på kläderna.


Tack för bra tips var inne på att boka den andra sittningen då jag tänker att jag ändå måste äta lunch i Mariefred eller vid slottetoch första sittningen kändes tidigt. Bra att veta om sotflagorna med andra ord undvika ljusa kläder då :)
 
Jag har inte åkt Maja i modern tid men hon är en av de mest välbevarade ångfartygen vi har i Stockholm och det är en trevlig resa. :)
Tyvärr gick Claes Insulander bort förra året, han var annars en fantastisk skeppare som guidade hela vägen i mån av tid så jag hoppas att de hållit liv i traditionen.
Jag som bor utmed rutten hör regelbundet guidning ur högtalarna på de flest rutter, men egentligen mest de som går till Mariefred och inte bara ångbåtarna
 
Funderar på att åka till Stockholm i början av augusti. Eftersom det är pride 3 augusti med begränsad framkomlighet i stan så fick jag en ide om att åka ut till Mariefred och gå på visning på Gripsholms slott och ta ångfartyg tillbaka. Någon som har åkt den sträckan, vad tyckte ni isåfall? Känns det mest segt med en så lång båttur eller är det bra och trevligt? Tänkte isåfall äta på båten också .
Hojta när du åker så lovar jag att vinka till dig från min brygga om jag är hemma då
 
Tack för bra tips var inne på att boka den andra sittningen då jag tänker att jag ändå måste äta lunch i Mariefred eller vid slottetoch första sittningen kändes tidigt. Bra att veta om sotflagorna med andra ord undvika ljusa kläder då :)
Det har varit väldigt trevlig mat på Gripsholms Värdshus alla gånger vi varit där. Det är ändå hyfsat många gånger. Bra råvaror och väl tillagat. Kanske kan vara ett tips för lunch.
 
Hojta när du åker så lovar jag att vinka till dig från min brygga om jag är hemma då
Skickar ett pm när jag bokat :)


Det har varit väldigt trevlig mat på Gripsholms Värdshus alla gånger vi varit där. Det är ändå hyfsat många gånger. Bra råvaror och väl tillagat. Kanske kan vara ett tips för lunch.

Åh kanon tack för tipset! Funderar faktiskt på att ta en övernattning i Mariefred !
 
Nu är det ett tag sedan vi var där och åt frukost också. Men det var iaf då himla trevligt med stort utbud av massa gottigheter. Mysigt ställe!

Låter bra kanske där jag ska boka rum isåfall. Men om det blir övernattning i Mariefred eller inte beror på om det går i lås med planer att jag kan lämna en viss del av packningen i Stockholm hos en kompis för en natt, Ingen större lust att släpa omkring på all packning inklusive dator och kläder för en vecka ut till Mariefred på ångbåten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp