Någon som ägnar sig åt keramik?

Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

En sån här häst tror jag du lätt skulle klara av att göra.

Såg den på forumets hästnyheter, han har en utställning med lerskulpturer på Bror Hjorts museum i Uppsala.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Du får komma hit och göra en egen när min verkstad är helt klar. Jag köpte en ugn i helgen:love:

Åh, vilket erbjudande! Det vore ju helt fantastiskt, jag har aldrig provat på keramik... Men det är verkligen något jag skulle vilja göra, har tänkt försöka hitta ngn kurs när barnen blir lite större...
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Hahaha jag såg också den där, och låter hellre bli än gör något dylikt! :D
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Vi har keramikugn i garaget som sambon köpte för att ha till sitt smide, tror han har den till härdning eller nåt. Men Kör man den på fullt ös vilket krävs om man ska bränna keramik så smäller propparna här :). Så om jag vill bränna nåt får jag frakta det till morsan.

Det händer att jag sitter i köket och skulpterar lite, men det hade varit kul att kunna bränna hemma.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Knapp
Målade lite i fredags, bl.a. en till sådan "borrskål" och en miniatyr av fruktfatet, men jag tror inte detta kommer bli lika bra alls...
Och så var det något mer...hmm...äsch jag minns inte.
Men muggen lever än och jag tror den är klar att måla nästa gång! :banana:
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Muggen:

img_4992_192819255.jpg


Blev rätt nöjd faktiskt :)
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Du är fin på att göra pressade mönster!

Jag funderade på vad som skulle ge ett sådant mönster, sen läste jag i några inlägg tillbaka att det är från en spets, men jag förstår inte hur en spets kan ge ett så distinkt avtryck i leran?
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Spetsen kavlas på leran när den är platt så att säga. Sen formar du muggen eller vad du vill. Det svåraste är att inte kladda till det när man gör fogarna. Ett tips är att gå på loppisar, där finns det massor av dukar och annat för inga pengar alls.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Jag gjorde lite keramik förut... men tyckte inte så mycket om det. Det enda jag egentligen tyckte blev bra var min glasögongubbe - han är så ful att jag älskar honom!

Srbo001.jpg


Srbo002.jpg


Sedan hoppade jag över till lite glasmålning

Srbo004.jpg


-det var mycket roligare tyckte jag. Man blir så otäckt torr om händerna av leran ju *kinkig* och om man tar hand om sådana här:

Lera002.jpg


allt för ofta så är man leds på lera sedan ju!
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Jag blev lite sugen på att göra en häst nu när vi pratade om det här. Så här är han, min senaste hästapålle:
th_P1010060.jpg
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Oj, så liten bilden blev. Jag är verkligen inte bra på att lägga upp bilder här.:(
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Jag gör en del i keramik. Har gjort en egen servis, kan återkomma med bild. Och smycken, skålar m.m... Även en del i glas. Är hur kul som helst ju!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Och en häst fixar du lätt, jag lovar:
Gör en mall i papper som är skinnet på hästen, tänk dig som ett sånt där djurskinn en del har på golvet med skinnet som satt på benen kvar. Huvudet struntar du i så länge. Kavla ut leran och skär ut efter mallen. Fyll magen med tidningspapper och stäng ihop under och res den upp, benen rundar du till så pålle kan stå. Sätt ett stöd av lera under magen, det tar du bort sedan. Nu är det bara att fixa formen, skär bort här och lägg till där. Huvudet gör du på samma sätt, pappersmall, skär uti lera, fyll med papper och kläm ihop. När du limmar ihop leran ristar du med en nål och använder slickers till lim. Glöm inte att göra lufthål så det inte spricker. Plättlätt.

Äntligen! Jag har surfat nätet runt på både svenska o engelska för att försöka hitta hur sjutton man skall lyckas göra en hel häst. Tack vare din beskrivning hoppas jag att våga mig på en helkropp!! :bow:

Halvt knapplån...

Får jag va med i tråden? Köpte mig 15kg stengods härom veckan. Höll på lite med keramik via skolan för tio år sedan. Hästar bara såklart, men bara hästhuvuden. Har bara hunnit börja på en häst nu(svårt att hinna med fem riktiga hästar, gård, heltidsjobb och mina andra konstnärliga hobbies).
wpid-dsc_2366.jpg


Dock har jag det lilla problemet att jag inte har tillgång till ugn. Men jag får väl göra mig ett lass skulpturer o sedan annonsera efter hyra ugn. Hoppas kunna gå en keramikkurs nån gång o kan kanske bränna då.

I övrigt roar jag mig oxå med lädersömnad(träns), tenntrådsarbeten, gravering i glas och även frosta glas. En gång i tiden målade jag tavlor oxå...men man får ju prioritera o "been there done that". Keramiken är svår att hinna med eftersom det ju tar en stund o när man blir kladdig kan man inte lika lätt gå ifrån. Men jag skall ge det ett försök, det är ju så kul!
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Eftersom du jobbar skulpturalt är det kanske inte behov av så hög bränningstemperatur och om du är sugen på att experimentera och som det verkar, allmänt händig, kanske du skulle testa att elda en brasa. Googla på "smoke fired pottery", och titta och läs. Finns en bra bok med samma titel som du säkert kan låna (fjärrlån) på ditt bibliotek. För att lera ska bli hård måste temperaturen gå över 600 grader och bränningen måste vara tillräckligt långsam, så att inte föremålen går sönder. Själv har jag bränt en liten grej i min kamin, bara för att testa och det gick hur bra som helst.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Oj, inser att jag är en nörd, nu när jag googlade som jag tipsade nyss. Den här filmen visar hur man tillverkar och bränner kärl i norra Indien. Hon som berättar är kvinnan som har skrivit boken jag nämnde i förra inlägget. Man kan fortsätta i det oändliga med att få inspiration och kunskaper från nätet :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
366
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 484
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 345
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp