Någon som ägnar sig åt keramik?

GotAsecret

Trådstartare
Jag började i höstas och tycker det är jättekul, så enkelt att skapa något unikt och roligt.
Än så länge är det just vad jag är ute efter - att testa nya idéer och tekniker, fullfölja tankar som dyker upp o.s.v. (eller för all del, bara göra något för att se hur det blir, det går alltid att göra om!)


Några grejer är jag nöjd med, och någr inte, eller mindre nöjd med.


Detta är typ vad jag gjort hittills:

De första experimenten:
img_4784_179090055.jpg


img_4778_179087951.jpg


De senaste:

img_4896_187206980.jpg

(Den gröna var mest teknik och färgningsexp, men den blev fulsöt på något sätt så den fick följa med hem :))

Detta är favoriten hittills:
img_4897_187206589.jpg


Har ni något ni vill visa så shoot! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Jag höll på med keramik när jag gick på folkhögskola för några år sedan. Det var riktigt roligt även om det kunde vara enormt tålamodsprövande och frustrerande ibland. Ibland känner jag att jag saknar det lite just den skapande biten men att pilla med det hemma är så svårt om man inte har ett rum avsatt för just det, är ju så enormt mycket att plocka fram/undan annars insåg jag :p

Inser att jag har dåligt med bilder på de jag tycker är mina bästa skapelser men en har jag iaf; en Afganhund i stengods bränd på nåt annat sätt än i vanlig ugn vill jag minnas, kan det ha hetat skröjbränning? Skulle bli kopparfärgad men blev visst blått istället
Afghanhound_sculpture_by_Kibani.jpg


Tycker nästan att den var snyggare oglaserad
WIP_afghanhound_by_Kibani.jpg
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Skröjbränning är den första bränningen ca 950 grader som gör leran till keramik och hård så att den går att hantera och glasera lättare. Sedan glaseras den och bränns en gång till.

Din afganhund kanske är rakubränd? En snabb bränning utomhus där glasyren reduceras med något brännbart, denna reducering hade i ditt fall gjort hunden kopparfärgad. Nu är den turkos vilket en kopparglasyr blir om den är oxiderad, d v s har fått syre.

För övrigt tycker jag din hund är mycket bättre med glasyr eftersom den har fått en levande och inte helt förutsägbar yta. Grattis!
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Åh, keramik!

Jag går på keramik två gånger i veckan genom ABF! Har hållit på några år nu. Går med en supermysig grupp med tanter, där några är över 80 år gamla och har hållit på i över 30 år. :love:

Har inga bilder att visa just nu men kan visa senare!

Mimifly, bild nummer två, hur har du gjort mönstret? Jättefin!

Kibani Jag tycker glasyren på hunden blev fin! Levande liksom!
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Åh vilka fina saker! Går du någon kurs eller pysslar du på egen hand?
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Jag tycker den första är finast, men allra finast är hunden som du har som profilbild. Så underbart söt med ett svart och ett vitt öga.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Raku låter det absolut som att den är, har verkligen tappat termerna vad gäller keramik :p En del av det som var så roligt med keramiken var ju just att man i princip aldrig kunde veta hur resultatet skulle bli, men det mesta blev ju fint iallafall även om det inte blev som man tänkt:laugh: Bjuder på en bild till med alla tre hundar som pryder min bokhylla. En borzoi som exploderade under skröjjbränningen, dock ihoppusslad och målad med acrylfärg. En helt vanligt bränd kooikerhondje, och så afghanen igen fast från andra sidan ;)

ceramic_dogs_by_kibani-d4onpyd.jpg
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

För övrigt tycker jag din hund är mycket bättre med glasyr eftersom den har fått en levande och inte helt förutsägbar yta. Grattis!
Jag håller helt med dig! Den hunden blev helgrym! :love:

Mimifly, bild nummer två, hur har du gjort mönstret? Jättefin!

Kavlade ut leran, sedan kavlade jag "in" en vävd duk i den innan den placerades i formen (och duken togs bort).
Den skålen har för övrigt en rätt rolig historia:
Kursen jag går på hålls på ett serviceboende (vi "ungdomar" har en egen liten hörna där) så min mormor går i seniorgruppen (som vi inte alls har med att göra).
Veckan efter att jag gjort klar "Lermomentet" trodde jag att den skulle vara bränd och färdig för att målas/glaseras.
Men icke.
För vår lärare (inte samma som seniorgruppen) hade hittat den på seniorernas hylla med mormors initialer under :D

Jag gjorde inte så stor grej av det utan tog tillbaka den bara. (vår lärare sa att hon trodde att det var deras lärare som trodde att det var min mormors just för att den ser ut lite som de hon brukar göra)
Veckan efter när jag kom tillbaka så hade den återigen hamnat på S-hyllan! :D
Men då var den ju bränd och färdig så då tog jag hem den, mormor har aldrig frågat efter den heller, det är något av ett mysterium för mormor är inte direkt vimsig heller utan väldigt klar i huvudet, pigg och frisk för sin ålder (bor hemma och är i övrigt jätteaktiv) men man vet ju aldrig...

Åh vilka fina saker! Går du någon kurs eller pysslar du på egen hand?

Tack! :D
Ja jag går, som jag skrev nu då, på kurs - på egen hand hade jag aldrig klarat det...

Jag tycker den första är finast, men allra finast är hunden som du har som profilbild. Så underbart söt med ett svart och ett vitt öga.

Han är fantastiskt söt! :love: Dock hemmahörande hos en annan bukefalist :)
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Vad fint! Jag gillar den första.

Jag höll på med keramik i högstadiet och gymnasiet. Funderar på vad jag egentligen gjorde för saker... Jag minns att jag gjorde små tjocka ponnyer, och en hiskelig trädgårdsprydnad som ser ut som en stor boll, och några gubbar som spelade schack.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Jag är nästan född i en keramikverkstad. Min mor har varit yrkeskeramiker sedan jag var i 6 årsåldern.:D

Jag gör lite keramik ibland när andan faller på men bor lite för långt bort från morsan för att det ska kunna vara praktiskt att jag åker dit ofta och jobbar. Har iofs formgivit ett par figurer som varit i produktionen lite då och då, men aldrig kommit igång att jobba yrkesmässigt med keramik.

minnordsvenskikeramik2008.jpg


Minnordsvenskikeramikb2008.jpg


På bilderna en nordsvensk som jag gjort i stengods.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

WOW!! :love::bow::bow:
Åh jag vill också bli duktig ju! :D

Men jag undrar om ni har några tips på vad jag kan göra som inte är jätteavancerat?
Skålar börjar bli tjatigt.
En kruka kanske?

Nä jag vet inte, hjälp! :D
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Så dumt jag skriver ibland, man kan ju såklart inte jämföra en levande hund med en skål. Jag tycker skålen på din första bild blev jättefin!

Jag hade nog drejat krus och liknande saker, men så är det något jag alltid velat göra men aldrig fått tillfälle till.

Eller varför inte försöka med en häst?

Edit.
Fint dekorerade blomkrukor tycker jag låter som ett toppenförslag! Jättebra att ge bort i present också!
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Var då någonstans? Har fått för mig att du också bor i Uppsala :D
Reg.dat: 2006-11-10
Ort: Uppsala

Korrekt uppfattat med andra ord, jag går via Ymer på Nyby servicehus :)

Så dumt jag skriver ibland, man kan ju såklart inte jämföra en levande hund med en skål. Jag tycker skålen på din första bild blev jättefin!

Jag hade nog drejat krus och liknande saker, men så är det något jag alltid velat göra men aldrig fått tillfälle till.

Eller varför inte försöka med en häst?

Edit.
Fint dekorerade blomkrukor tycker jag låter som ett toppenförslag! Jättebra att ge bort i present också!

Haha :D
Jag kan inte dreja pga att jag inte klarar av arbetsställningen som blir, men jag funderar på om det finns något sätt att göra en tekopp/temugg på? :D
Häst? På tooook för avancerat :p
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

img_4944_188260172.jpg


Senaste :)

Nu har jag påbörjat en témugg med spetsmönster, hoppas den håller hela vägen :banana:
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Vad roligt med en keramik-tråd.:bow:
Jag har hållt på med detta sedan -96, och blir bara mer och mer biten. Jag håller just nu på att fixa till en egen verkstad efter att jag fick en oväntad inkomst, och det kommer att bli så härligt att kunna gå ut dit så fort jag får lust. Än så länge är det "bara" kurs som gäller, men två dagar/vecka i 16 år gör ju att det blivit en del saker genom åren.
Dessvärre kan jag inte lägga ut några bilder för jag har inget "webalbum" eller vad det heter.:mad:
Mimi Fly: Det finns en bok som heter Fabulös keramik. Där finns massor av idéer för den som inte drejar.
Och en häst fixar du lätt, jag lovar:
Gör en mall i papper som är skinnet på hästen, tänk dig som ett sånt där djurskinn en del har på golvet med skinnet som satt på benen kvar. Huvudet struntar du i så länge. Kavla ut leran och skär ut efter mallen. Fyll magen med tidningspapper och stäng ihop under och res den upp, benen rundar du till så pålle kan stå. Sätt ett stöd av lera under magen, det tar du bort sedan. Nu är det bara att fixa formen, skär bort här och lägg till där. Huvudet gör du på samma sätt, pappersmall, skär uti lera, fyll med papper och kläm ihop. När du limmar ihop leran ristar du med en nål och använder slickers till lim. Glöm inte att göra lufthål så det inte spricker. Plättlätt.
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Hmm...finns det ingen bildadress? Alltså inte den som står i adressfönstret utan om man högerklickar brukar det kunna komma upp en "kopiera bildadress"?
Jag är jättenyfiken!

Fasen vad härligt med egen verkstad :love:
Samtidigt är det rätt skönt att slippa tänka på vilka färger/glasyrer man vill ha in, köpa lera o.s.v. för att inte tala om ugnarna :D (jag tycker de ser ut som centrifuger...)
Jag förstår hur du menar med hästen, men hur fungerar det med pappret när man bränner?
Eller tar man ut det innan kanske...
Hmm, undrar om bibblan har böcker man kan kika i :idea:

Och så är jag sååå otålig! Jag vill att min mugg ska vara klar NU! :p
(gjorde även ett till fat som jag hoppas kan bli liknande det stora fatet, fast mindre :))
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

P1010059.jpg

P1010001-1.jpg

P1010004.jpg

Nu tror jag det blev rätt.
Tidningspappret brinner upp, så det behöver man inte bry sig om, men du kan inte stoppa in något som inte kan krympa med leran, för då spricker det.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Du är så duktig Pia! :love: Så mkt fint... Blev väldigt förtjust i tro-hopp-kärlekstavlan i erat vardagsrum sist...
 
Sv: Någon som ägnar sig åt keramik?

Du får komma hit och göra en egen när min verkstad är helt klar. Jag köpte en ugn i helgen:love:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
366
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 484
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 345
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp