Någon som är bra på stamtavlor

miarace

Trådstartare
Hej
Är det någon här inne som är bra på stamtavlor ?
Ha googlat på en stamtavla och är inte så insatt på det .

Så någon som skulle vilja hjälpa mig och även vad hingstarna ha gjort .
Fall detta är en bra stam eller bara en vanlig ;)

E: felciano1
Ur: roadster
Uue: rhytmus S

Tacksam för hjälp..
 
Menar du Feliciano 823?
Hittar ingen Felciano någonstans.

Och menar du ue istället för ur?
 
Ska se om jag kan lägga in en bild på passet
Ha sökt men få det inte att stämma . På internet står det andra namn på endel och på passet står det andra . Själv stoets mamma och stoet hittar jag inte på internet .
Finns det någon data bas som man kan se stam på westf .
 
Ska se om jag kan lägga in en bild på passet
Ha sökt men få det inte att stämma . På internet står det andra namn på endel och på passet står det andra . Själv stoets mamma och stoet hittar jag inte på internet .
Finns det någon data bas som man kan se stam på westf .
Din häst borde finnas på blup.se, om den finns i Sverige
 
@miarace jag har tillgång till tyska ridsportsförbundets databas, du kan PM mig stoets och hennes mors namn och stamboksnummer så kan jag se vad de har för meriter i Tyskland.
 
Oki då förstår jag ,
Är inte insatt i avel då mycket men vill lära mig ..
Men hur vet man om en stam är bra eller inte ?

Det kan vara en väldigt svår fråga som det går att skriva mycket om.

Vissa stammar är bra i generation efter generation, andra var bra för den tidens behov men ger en typ av hästar som man inte vill ha idag.
Det handlar om hur man kombinerar, vissa kombinationer är kända för att ge bra hästar inom en viss disciplin. Det är inte heller alltid så bra att kombinera hopp och dressyrstam, fast det kan bli fantastiskt bra om man har kunskaper nog att göra det på rätt sätt. Vissa hopplinjer ger också bra gångarter, men det är ovanligt att gångartslinjer ger bra hoppförmåga.

Ett sätt att lära sig lite mer är att åka och titta på bedömningar som fölvisningar, treårstest och kvalitetsbedömning. Kolla upp härstamningarna på hästarna som visas och se vilka poäng de får och domarnas kritik. Det är mycket lärorikt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
2 935
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 073
Senast: mamman
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
899
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp