Någon skillnad på dom?

P

Phorsytia

Vad är det för skillnad på rapsolja och linfröolja?
Såg det i affären i dag och läst väl inte ingående men stog ju att dom gjorde samma sak ju!!

Tacksam för svar // Syti

Sv: Någon skillnad på dom?

Hmm,tror så här!

Linfröolja är mer medicinsk, rapsolja mer matlagningsolja.
Linfröolja kommer från Linet som det är mycket fibrer i , man t.om. vävde av linet förr.
Linfröoljan är mycket nyttig och håller magen igång(lösande) samt är bra för hud och hår.

mvhR

Okej för på flaskorna stog det att båda gav extra energi till tävling/träning och gav mer glans och lättsammare mankam.. Inget annat stog det. Men tack ändå

Rapsolja har jag hittat till ett betydligt lägre pris i mataffären än i hästsportbutiken.
Men linfröoljan är oftast dyrare (utom på super-jätte-stormarknaden, där fem halvlitersflaskor kostar detsamma som en 2,5-litersdunk på Eko:-. Jag köper dunken och slipper hanteringen av tomma glasflaskor:D )

Immer

Okej. så det spelar ingen roll vilken av dom man använder eller? Varför använder ni det då?

Rapsolja har jag aldrig gett mina hästar.
Min ena häst har problem med klåda, men den har nästan försvunnit sedan jag började ge henne linfröolja för snart två år sedan.

Immer

Jag använder mig av majsolja, som enl. boken "Rätt foderstat-bättre häst" var att rekommendera åt hästar.
Funkar bra på min häst, då hon har fått mer energi och blivit finare i hårremmen.
Kostar i butik ca 20:- L.

Priset! Jag ger ca 1-2 dl/dag till min gamling som har svårt att få hull.
Så här säger SLU om fett till hästar!

Fett som hästfoder
Allteftersom prestationskraven ökar så ökas kraven på ett alltmer energitätt = MJ/ kg ts foder. Fett är oerhört energitätt, drygt 30 MJ/ kg, dvs 1 kg fett ger samma energimängd som drygt 3 kg havre. Fettets har sin största betydelse i tävlingshästarnas utfodring.

För stuteriets hästar kan fett utgöra en ingrediens speciellt till dräktiga ston som fallit ur alltför mycket under diperioden och som man har svårigheter att få i hull under vintern inför kommande fölning. Ingen forskning finns som visar på höga givor man kan ge, men rimligen bör maximalt 1 kg = 1 liter fördelat på minst tre utfodringar per dygn kunna ges. På kontinenten används ibland fett även i unghästarnas foderstat men det ställer stora krav på skötarens kunnighet och "hästöga".

Hästen har ingen gallblåsa som kan koncentrera gallan för att sätta in en "stötdos" om foderfetthalten blir hög. Det finns alltså stor risk för fodersmältningsproblem med diarré och övriga problem om fett ges i för stora mängder. Dessutom kräver en så hög energitillförsel utomordentliga möjligheter för motion och rörelse så att unghästarna inte blir feta. En mindre giva = 1-2 dl av majs-, soja-, eller rapsolja fördelat över kraftfodergivan kan ha en gynnsam effekt på utvecklingen av unghästarna. De anses få en blank fin hårrem. En viss mängd fett behövs för resorbtionen av de fettlösliga vitaminerna och speciellt om de inte finns havre i unghästens foderstat kan fettinnehållet bli onödigt lågt.

Fettet, oljan, är utvinns i Sverige främst ur rapsfröet. Rapsoljan raffineras och används i bl. a. margarintillverkningen, men även som motorolja av olika slag. Om rapsolja används i hästutfodringen bör man vara uppmärksam på att det är olja av livsmedelskvalitet som används. Linolja används främst inom målarindustrin och inte speciellt till foder eller livsmedel. Soja-, och majsolja extraheras från sojaböna resp majskornet.

De olika oljorna har ganska likartad sammansättning, innehållet av de olika fettsyrorna kan skilja sig åt något. Vår kunskap är mycket dålig om hur hästen reagerar på olika fettsyror, och det är därför omöjligt att säga om den ena eller andra oljan är mer eller mindre bra till hästar.

Du har ju nära till Gunnarshögs gård. De tar 245:- för 10 l Linfröolja till häst med E-vitamintillsats (225:- utan E-vitamin). De har även rapsolja.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Okej får väl åka dit och köpa lite då!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 974
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets