Någon påläst !!!

krullidutt

Trådstartare
Har en klurig fråga.
Om en häst blir behandlad i en låg led, alltså långt ner i benet. Är ledkapslen sluten så att kortisonet inte tas up i kroppen eller tas det up och kan ge biverkningar någon annanstans?
Den sorts medicinering jag tänker på är Kenacort T 10 mg.
 
Sv: Någon påläst !!!

Ledkapseln är sluten men det är ju skikt på skikt av bindväv och cirkulationssystemet går fram överallt. Vet ej hur kortisonet kan transporteras. Pratar vi om hovleden?
 
Sv: Någon påläst !!!

Ja i hovleden.
Det är ju relativt lite cortison men jag spånar bara lite.
Tänker så här om hästens kropp redan är påverkad och man sprutar med cortison mot en skada man tror påverkar hälsotillståndet idag och sedan går det 4 dagar och hästen blir drastiskt värre och det visar sig att hästen lider av en helt annan sjukdom som enligt vissa ska påverkas av cortison.
Det jag inte fått svar på från vet. är just hur cortisonet tas up eller stannar kvar i leden.
Mvh en som är frågvis
 
Sv: Någon påläst !!!

Du spekulerar om cortinsonsprutan kan vara orsak till en annan försämring hos hästen pga av att den förutom hovledsinflammation också har en annan diagnos? Du kan inte vara lite mer precis? Vi är utanför mitt kompetensområde men det finns ju veterinärer här som kanske kan ha mera att komma med.
 
Sv: Någon påläst !!!

Det är så här...
Om ens häst fått diagnosen troligen inflammation i hovleden och sedan sprutas med Kenacort och 4 dagar efter får ett akut fånganfall och det visar sig att det förmodligen varit det hela tiden som spökat kan det vara så att cortisonet förvärrat fången och allt vad det innebär ?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 037
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp