någon mer??

kingkong

Trådstartare
är det nån som har erfarenhet av vbl och bakbenshältor på sådana. Har lokaliserat att hältan- eller snarare rörelsestörningen verkar komma från antingen höften, se-lederna och möjligtvis v.bakknä eller skank. Någon som vet om dt äär vanligt på travare , om det går att åtgärda eller om det är slakt som gäller??? Hon verkar inte ha ont i alla fall men för sitt bakben på annorlunda än förut, inte så mycket i skritt - ibland inte alls i skritt, om hon inte går på böjt spår, blir mer tydligt i trav, samlad trav då, inte bantrav, någon???
En E.T har tittat på henne och tror inte att det är ridning som orsakat det snarrare att hon knyckt till ute i hagen nu när det varit halt.

Sv: någon mer??

Låter som syrrans häst (ridtravare) hade för 2 månader sedan...vet ej hur det kom och inget synligt heller som ömningar,värme o svullnad.Hade ej Ont.
Verkar oxå kommit i hagen, har skogshage så antagligen när de busat.
Märktes när vi var ute o red, hon gick lite konstigt efter en stunds trav som om hon inte fick med sig benet och drog svansen åt sidan och började småhalta lite i skritten och sedan vart det värre..fick vila i ca. 2 veckor innan vi red och vi märkte att hon började markera o hon fick stå 1 vecka till.
Sen red vi i skritt varannan dag och hon drog svaansen åt sidan men mindre för varje gång och sedan red vi oftare och allt är som vanligt igen!
Skrittarbete i 1 månad och dressyr i form för stärkning av rygg och bakdel.Nu är hon lika fin igen.Vet ej riktigt vad som va fel men det löste sig till slut. :)

Misströsta inte utan låt det ta tid, och har hästen inte ont och verkar pigg o framåt så ordnar det sig...lycka till!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: någon mer??

Vilket ben?

Skickade inte ET. Dig till vet. med hästen? Om det är så illa att du funderar på slakt så bör du väl konsultera vet?!?

Det finns ingen chans att spekulera så här på nätet, men det går att få ordning på det mesta med dagens kunskap både inom veterinärmedicinen och sedan den komplementära medicinen.

Man kan påverka alla lederna med behandling men terapeut ska ej behandla förrän hästen är utredd av vet.

Det kan vara SI - lederna, det kan vara Lumbosacralövergången, det kan vara höftlederna, det kan vara patellaproblem, det kan vara haslederna, det kan vara sacrum som ligger snett och trycker , det kan vara en vridning någonstans i hela ryggraden,

Det kan vara precis vad som helst.

Ring och rådfråga din vet!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 658
Senast: axel
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 374
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka