Någon mer som råkat ut för detta med sin häst ?

Frac

Trådstartare
Upptävkte förra söndagen att min häst ej ätit upp sin mat för lördsgkväll få han skulle få sin morgon mat. Tempa han och de visade sig att han hade 39,7. Han så väldigt hängig ut och blev bara sämmre under dagen. Fick inte i han varken mat eller vatten. Ringde då vetrinärden som fick komma ut och kolla till han.
Dom tog en massa blodprover och och de visade sig att han hade någon sort infektion i kroppen. Vad kunde dom inte svara på. Han fick metacam som han skulle äta i 4 dagar och en 5 dagars kur med hippotrim. På måndags natt va han ännu sämmre och fick förmodligen kollik av all medicin. Va ute och gick med så på Tisdags morgon började han äta och dricka vatten.
Han har sedan dess ätit och druckit som vanligt. Febern försvann än på måndags natt och i Torsdags kom vetrinären tillbaka för att ta nya prover på han för att se om hur de såg ut. Dom proverna va bättre med lång i från bra och han har fortfarande teckan på infektion i kroppen. Så han fick en 5 dagars kur till med hippotrim. Idag när ja kom till stallet så va han tjock i båda bak och lite sväld i sitt högra fram. Satte på han back on track och gick ut och gick med han. Låter dom sitta på tills i kväll för att se om benen är bättre.

Funderar nu på om de är någon sorts reaktion av medicinen och om någon har några erfarenheter av detta, eftersom vetrinärerna inte kan säga vad som är felet på han. Dom kommer nu tillbaka en 3 gång i slutet på nästa vecka för att att ta ännu mera prover på han.

Sv: Någon mer som råkat ut för detta med sin häst ?

om det "stasat" i benen kan det kanske vara en reaktion på hippotrim?

annars står jag med en häst med någon invärtes infektion, dock har hon inte haft feber eller matvägrat, utan hennes tänder håller istället på att "ruttna".. Veterinären är rådlös, vet inte vad vad vi ska göra åt saken..:crazy:

Inte kul. Men vad bra att det går åt rätt håll för eran del, lycka till :)

Ganska typiskt förlopp. Feberpeak och förhöjda infektionsvärden, ödem i benen ses vid flera infektiossjukdomar som t ex hästinfluensa, ekvin virusarterit m fl. Även anaplasmos har ett liknande förlopp, men det finns väl inga vakna fästingar nu?

Nej det finns inga vakna nu, men mitt sto insjuknade i februari månad. Det kan tydligen ta lite tid ibland innan det sätter fart på allvar. Så i vårt fall så trodde man på att hon blivit biten sent året innan, hösten var lång den gången.

Å andra sidan så kan det även ske om man ha mycket råddjur i området sägs det, huruvida det är sant överlåter jag till andra.

Såg faktist någonstanns att en hundägare hittat årets första fästing! Hade bitit sig fast på hunden,så visst kan dom vara vakna nu. Vet dock inte vart det var,läste som sagt bara en rubrik på nått forum...

Senast ändrad:

När min ena häst fick nån form av inflamation i kroppen som inte vetten kunde hitta orsaken till, fick jag QUADRISOL att ge min häst, kommer inte ihåg hur många dagar han fick detta,, men har för mig at det var 7-10 dagar, kostar skjortan, men min häst ble helt fin efter detta och hela hästen blev som ny, satte nya muskler på rett kort tid och pälse förendrade sig oxå radikalt till det bättre:)

När min ena häst fick nån form av inflamation i kroppen som inte vetten kunde hitta orsaken till, fick jag QUADRISOL att ge min häst, kommer inte ihåg hur många dagar han fick detta,, men har för mig at det var 7-10 dagar, kostar skjortan, men min häst ble helt fin efter detta och hela hästen blev som ny, satte nya muskler på rett kort tid och pälse förendrade sig oxå radikalt till det bättre:)

Vilka symptom hade din häst i övrigt den gången?

för tre år sedan fick min vallack nån slags virus infektion, han stegrade snabbt i temp och gick från 38 grader till 41 på 4 timmar. Ringde ut vet direkt och grät i telefonen, fattade liksom inte alls.
Han matvägrade sen mer eller mindre en vecka, vi klarade oss från kolik, men det var nog ren tur. Han åt nog inte mer än 3kg hö/dag.
Han fick finadyne granulat, i två veckor och sen blev han bra. Han blev svullen i benen när han var sjuk, men försvann i samband med att han blev frisk.

Vilka symptom hade din häst i övrigt den gången?

Han var hängig,feber varannan dag, avmagrades, fälde inte vinterpälsen, stapplig när han gick,rörde sig minimalt i hagen, stod mäst och hängde med huvudet nästan i marken, åt inte som normalt..och blev även halt på ena frambenet.

Han blev kollad av vet och tog utvidad blodprov, som inte visade något skumt.

Var ägentligen pga hältan han fick quadrisolen, eftersom röntgen och ultraljud av benet inte visade någonting, så vet menade då att hältan kunde komma av en infektion i kroppen, eftersom hästen såg ut som han gjorde.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 676
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 427
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 221
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka