Någon mer som har erfarenheter av...

J

Java87

...att hästen blir lös i magen då den inte motioneras som tidigare???
Mitt sto på 19 år har eftér jag beslutat mig för att lite halvt pensionerat henne blivit så kopiöst kass i magen. Går lite som i skov, vissa dar bra, vissa dar bara vätskar det ur henne.
"Högarna" e fina mestadels men det rinner mkt "skitvatten" ur henne.
Avmaskad nu i höst, äter bra foder och blir riden ca 1-2 ggr /vecka.
Hon är van med motion iaf fem-sex dar/ vecka sen förut.
Kan lixom inte finna nån annan anledning än att det är bristen på motion som gör det. Slutade rida henne hårt ganska snabbt, kan det vara det? Eller är jag helt ute å cyklar??
Nån som varit med om samma??

Sv: Någon mer som har erfarenheter av...

Jag skulle leta problemet i att du dragit ned på halvfart = stress.

Alltså du tror att hon blir stressad av att inte göra lika mkt som förut?
Kanske va en dålig idè att pensionera henne då.. :eek:

Jag skulle inte rekommendera pensionering! En gammal häst mår bättre av att hållas i gång även om man tar det lite lugnare, ställs de av så brukar de "bli gamla" snabbt. Hålls hon istället igång mår hon både psykiskt och fysiskt bättre.

Jag skulle däremot leta andra anledningar till den lösa magen, i första hand. Alltså, i första hand utesluta allt fysiskt innan jag bestämmer att det är psykiskt. Om hon mådde så dåligt att magen påverkats borde du väl SE på henne, ögon, kroppsspråk osv att hon mår dåligt? Hur verkar hon?

Är det istället bristen på rörelse som är orsak undrar jag direkt hur fodermängd, fodertider, hage, ev gräs i hage och kraftfoderbiten ser ut?
Jämför med en häst som ställs av avbrupt pga skada, de ska inte behöva bli lösa i magen pga mindre motion.

Men det är ju en väldigt konstig "vinter" i det här landet i år, fundera om det kan vara nåt gräsrelaterat? Här växer iaf gräset ännu, åkrarna är starkt ljusgröna som när första gräset kommer om våren, de hagar som vilar växer gräset i. Har hon bytt hage nyligen? Är det mkt gräs i hennes hage? Har du bytt fodersort, kraftfoder eller hö nyligen? Bytt höparti? Har något annat i miljön ändrats, stall, kompisar osv?
Hur mår DU? Stressad, bekymrad?
Mycket att tänka på... ;)
Vad har hästen för foderstat?

Min häst vilar pga skada, är 18 år. Hon ställdes av ganska abrupt, helt. Hon har dock blivit lite grand lös i magen också, men det beror snarare på gräs i nya hagen och att hon gick på butta 60 dagar.. Hon har aldrig förr blivit lös i magen av bara vila.

Spåna du vidare lite till.
Å prova med linfrön. Det gör jag :)

Sen jag också hålla med om att det är att göra en frisk häst en otjänst att pensionera dem. Men som jag förstår dig har du bara dragit ner på arbetet, du har ju inte ställt av hästen helt. Hon måste väl visa vad hon tycker om det själv?

Vid mera motion håller tarmarna igång på ett annat sätt än vad som sker nu, en möjlighet är att prova ett mera fiberrikt foder eller att ge hästen mera grovfoder. Jag har sett detta hända någon gång förut, men då har man lycktas lösa det genom att öka intaget av fibrer. Sen håller jag nog med någon inläggsskrivare, denna höst/vinter eller vad man ska kalla den är exceptionell. Leran bidrar inte till en gynnsam miljö för mage och tarm, kanske kan även en orsak finnas där.

Min häst är också lite trälig i magen men jag tror inte att det handlar om brist på motion. Hon rids nästan varje dag och jag tror hon plockar i sig något konstigt i hagen som påverkar magen.

Tack allihop för intressanta svar..
Får se om hon blir bättre i magen nu efter mag tarm kur och mer motion. (har skaffat mig en fodervärd på henne då jag verklien inte har tiden att fortsätta som tidigare)
Gräs i hagen finns inte då den tyvärr ser ut som en lerpöl.
Iofs så gräver hästarna ganska mkt i den och pillar fram rötter som de mumsar på. Jaja, får hoppas att hon blir bättre annars bär det av till farbror doktorn!

Tack iaf:bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka