Någon med erfarenhet?

CogisCarpeDiem

Trådstartare
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av bolagsformen SUF?
Det finns många fördelar med det, det vet jag, men hur upplevde ni det?
Om man inte har 50 000 för AB är SUF något att satsa på eller får man bara problem!
På nätet finns det så många delade meningar, men vad anser ni?
// Cogis Carpe Diem
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Min personliga åsikt är att om man inte har 50 000.-, är tillräckligt kreditvänlig för att låna 50 000.-, har egendom för de pengarna man kan sälja eller använda som apportegendom så kanske man inte ska starta ett bolag ändå.

Om det är ett ltd du tänker på, så måste du starta en svensk filial, oftast dyrare och krångligare att få någon annan att sköta bokföringen.
Starta en enskild och omvandla till AB när pengarna finns till det?
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Enskild eller HB är inget att tänka på.
De som vill göra det här med mig har inte heller dessa 50 000 kr.
Det är SUF eller ekonomisk förening som är i tankarna.
Vi vill ha ryggen skyddad mot eventuella otrevliga saker som kan hända.
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Vad är det för otrevliga saker som kan hända?
Du kan i ett aktiebolag fortfarande bli personligt skyldig till bolagets skulder, se Aktiebolagslagens 13 kap:2

Lån o krediter är lika svårt att få med ett SUF som med en enskild firma.
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Men nu var det ju inte AB vi var ute efter. Främst ligger tankarna på ekonomisk förening.
SUF låter bra och jag vet att man leasar ut gällande bokföring osv.

Men jag ville höra vad ni har för erfarenheter av SUF?
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Men SUF är ett utländskt AB.

Det är omöjligt att prata om för och nackdelar gällande bolagsform utan att veta vad det handlar om för sorts bolag/förening/firma.
Vad är syftet? Vad ska säljas? En tjänst? Varor? Var ligger risken? Etc
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Vet men det skulle vara billigare att starta, fast billigast är ekonomisk förening.
Huvudsysselsättningen är Integrationsverksamhet - dvs finnas där för de som behöver stöd. Inte ekonomisk utan praktiskt stöd på alla möjliga sätt.
Stor del av inkomsten går att få genom olika EU-bidrag.
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Det är omöjligt att lista varken för- eller nackdelar utan att ha verksamheten klar för sig.

För den verksamheten du ritar konturerna av känns det extremt konstigt att inte ha en annan bolagsform för. Har man klartlagt hur EU-bidragsfrågan ser ut för ett utländskt bolag?
 
Sv: Någon med erfarenhet?

Rent krasst kostar det bara en pund att starta, det är enda aktiekapitalet som behövs i GBR. Det är administrationen som är de andra kostnaderna.
Jag tror som Lovisa, att det är knixigt med EU-bidragen om bolaget inte är svenskt.
EU bidrag är öht riktigt krångligt (nu snackar vi inte vanligt jordbruksstöd eller dyl), utan när det gäller sådana här saker. Långt mycket mer krångligt än att sköta bokslut och dyl, så kan ni inte själva sköta administrationen i företaget, så kommer ni nog tyvärr inte kunna sköta administrationen kring EU-bidragen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
988
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 333
Senast: Solstig
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: IngelaH
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 346
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp