Någon med erfarenhet av skygg katt ?

Nu är hon i vårt vardagsrum, katthemmet rekommenderade att hon bara var i ett rum först. Har även tagit bort benen på soffan så hon inte kan gömma sig där under. Men hon gömmer sig ju lite iaf i hörn och så.
.
Men varför har ni tagit bort benen på soffan?
Är det inte bra att katten har någonstans att gömma sig? Ett bra ställe att ligga och spana och vara trygg på.

Min skygge gömmer sig överallt, bl.a. bakom böckerna i bokhyllan. Men han kommer fram. Gömställena är hans trygga bon varifrån han utgår och dit han rymmer när han blir överraskad av mig.

Är det inte bra att katten har någonstans att gömma sig? Ett bra ställe att ligga och spana och vara trygg på.

Min skygge gömmer sig överallt, bl.a. bakom böckerna i bokhyllan. Men han kommer fram. Gömställena är hans trygga bon varifrån han utgår och dit han rymmer när han blir överraskad av mig.

Håller med tanten här. Se till att katten har ställen att gömma sig på. Under soffan är kanske inte optimalt, men erbjud då andra alternativ (lådor, kartonger, någon annan sorts täckt möbel etc.). :)

TS: Har du fått svar än på om katten är steriliserad eller kastrerad?

De från katthemmet tyckte att vi skulle ta bort benen på soffan så att hon inte skulle kunna gömma sig där hela tiden (är inget jag hade tänkt på annars). Men hon har ju haft andra ställen hon kunnat ligga under och gömma sig . Men nu får hon även vara i större delen av lägenheten :). Så hon har ju ställen att gömma sig under.

Håller med tanten här. Se till att katten har ställen att gömma sig på. Under soffan är kanske inte optimalt, men erbjud då andra alternativ (lådor, kartonger, någon annan sorts täckt möbel etc.). :)

TS: Har du fått svar än på om katten är steriliserad eller kastrerad?

Som jag skrev till Tanten har hon andra ställen hon kan ligga på och som hon kan gömma sig på :). Men hon gömmer sig inte lika mycket nu och rör sig nu när vi är i samma rum, även om det inte är helt avslappnat från hennes sida.

I hennes papper från veterinären står det att hon är kastrerad iaf. Hon skriker inte lika ihärdigt på nätterna längre, men är väl då hon är som piggast. Är ju svårt att aktivera henne, lyckats leka med henne en gång, men oftast är hon ointresserad.

Som jag skrev till Tanten har hon andra ställen hon kan ligga på och som hon kan gömma sig på :). Men hon gömmer sig inte lika mycket nu och rör sig nu när vi är i samma rum, även om det inte är helt avslappnat från hennes sida.

I hennes papper från veterinären står det att hon är kastrerad iaf. Hon skriker inte lika ihärdigt på nätterna längre, men är väl då hon är som piggast. Är ju svårt att aktivera henne, lyckats leka med henne en gång, men oftast är hon ointresserad.

Skönt att det går framåt! Och vääääldigt skönt att hon är kastrerad och inget annat. :)

Jag vet hur det är med katter som är ointresserade, min kan leka i fem-tio minuter men sedan är hon färdig och ska bli klappad (dock är hon inte ett dugg nattaktiv, annars hade jag haft problem). Kan du hitta på något så hon kan aktivera sig själv? Är hon matglad så kan det funka med att fylla en toarulle med kattmat/godis, tejpa för ändarna och göra några hål så hon måste jobba för att få maten, t.ex.

Skönt att det går framåt! Och vääääldigt skönt att hon är kastrerad och inget annat. :)

Jag vet hur det är med katter som är ointresserade, min kan leka i fem-tio minuter men sedan är hon färdig och ska bli klappad (dock är hon inte ett dugg nattaktiv, annars hade jag haft problem). Kan du hitta på något så hon kan aktivera sig själv? Är hon matglad så kan det funka med att fylla en toarulle med kattmat/godis, tejpa för ändarna och göra några hål så hon måste jobba för att få maten, t.ex.

Ja i Söndags var det som att någonting lossnade och man började se lite normala kattbeteenden :). Har fått klia henne bakom öronen och det tyckte hon var skönt!

Har försökt med att lägga ut lite mat och även lagt i lite rå köttfärs i en öppen toarulle (hon var väldigt förtjust i köttfärs) men på morgonen var köttfärsen kvar i toarullen. Men kanske är värt att prova det igen :).

Aldrig varit med om katter som skrikit på nätterna, katterna jag haft under min uppväxt har alltid anpassat sig till vår dygnsrytm. Iof har i haft utekatter så de har ju fått stimulans på det viset. Har ju lekt med dem ändå, men det har inte varit nödvändigt på samma vis.

Ja i Söndags var det som att någonting lossnade och man började se lite normala kattbeteenden :). Har fått klia henne bakom öronen och det tyckte hon var skönt!

Har försökt med att lägga ut lite mat och även lagt i lite rå köttfärs i en öppen toarulle (hon var väldigt förtjust i köttfärs) men på morgonen var köttfärsen kvar i toarullen. Men kanske är värt att prova det igen :).

Aldrig varit med om katter som skrikit på nätterna, katterna jag haft under min uppväxt har alltid anpassat sig till vår dygnsrytm. Iof har i haft utekatter så de har ju fått stimulans på det viset. Har ju lekt med dem ändå, men det har inte varit nödvändigt på samma vis.

Jag håller med dig om att innekatter är en helt annan grej, det märkte jag också när jag skaffade min första innekatt. :D Nu är min fånigt enkel på alla sätt och vis, men det krävs ändå att man tänker på ett annat sätt.

Har du testat leksaker med kattmynta? En annan grej som får vissa katter att gå igång som tusan är saker som luktar klor. Isola blir tokig av badkläder, eller som när sambon råkade få lite rengöringsmedel som innehöll klor på byxorna; hans ben har aldrig blivit så söndergosat. :D

Det finns en jättebra grupp på ifokus som heter hittekatter.ifokus.com och där de finns otroligt mycket kunskap och erfarenhet av just skyggisar och hur man kommer vidare.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 258
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 966
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama