Någon med erfarenhet av hovbroskförbening??

Piamaria

Trådstartare
Har hittat en mycket fin häst. Exportröntgad. I denna står det lindrig hovbroskförbening båda fram. Utan klinisk betydelse har vet tillagt. Hästen är 4 år! Dyr! Tacksam för synpunkter!

Sv: Någon med erfarenhet av hovbroskförbening??

Vad jag har hört så har var och varannan häst det och det ska inte ha någon betydelse. Det har funnits ett rättsfall med en häst som var halt men inte ens där kunde de påvisa att riktigt grava hovbroskförbeningar var orsaken till hältan. Det bedömdes att hältan hade uppkommit av annat. Men det här har jag bara hört, visserligen från en veterinär. så jag har ingen egen erfarenhet. :)

Jag har haft en häst som hade lindrig till måttlig hovbroskförbening båda fram. Tre veterinärer har tittat på bilderna och sagt att det har ingen som helst betydelse. Den ena veterinären, mycket välrenommerad, sa att det värsta fall av hovbroskförbening han hade sett finns på en häst som tävlar svår klass utan några problem från detta.
Tror t.o.m. att de har tagit bort hovbroskförbening som kassationsorsak på kallblodshingstar.

A

Tack för svar! Känns som om jag törs satsa på den här i alla fall! Kanske är det så att man vid röntgen hittar både det ena och andra som egentligen inte är så viktigt men som låter illa!

Och med dagens digitalröntgen så syns ju ALLT. "Din" hovbroskförbening hade kanske inte synts med gamla röntgentekniken....

Jag vet inte hur hovbroskförbening utvecklas, men jag ahde en inackordering som fick ta bort sitt 12-åriga sto förra året pga. hovbroskförbeningar. Jag hade definitivt gjort större efterforskningar innan jag bestämt mig för att köpa.

Skulle aldrig satsa på en häst med hovbroskförbening. Det är ju faktiskt en sjuklig förändring med benpålagring i och omkring hovbrosken. Vad hade du egentligen tänkt använda hästen till ?

Jag skulle INTE chansa med tanke på att den är fyra år bara. Dyr skriver du, har den en försäkring som du kan ta över?

Mitt sto hade minimalt med HBF som tvååring. Mycket lindrig sa ena vet, inget alls sa andra. Som fyraåring hade hon precis på gränsen till måttlig, det hade helt klart försämrats, vilket är ett dåligt tecken.

Det finns ju hästar som har HBF, lindrig eller måttlig, och som år ut och år in knallar runt med det, det rör inte på sig, de är inte besvärade. Upptäcks ofta som bifynd. Sen finns det de som det bara blir värre på. En person i bekantskapskretsen fick ta bort sitt femåriga sto pga kraftig HBF. Som treåring var den lindrig.

Lite trist det inte finns några jämförelseplåtar sen tidigare. Men JAG med mina erfarenheter skulle inte köpa under de premisser du nämner, det är en för stor chansning för mig att köpa en dyr fyraåring med lindrig HBF, jag skulle inte vilja ta den risken. Men är du beredd att ta den OM det skulle gå åt fel håll, så absolut.

Ngt du kan fråga om är om det är likartat utseende på båda fram, dvs samma grad av förbening etc, och om det är jämnt fördelat på insida/utsida.

Hovbroskförbening passar jag mig väldigt noga för.
Och hästen var bara fyra...

Hoppa över den.... är den bara 4 år så har den ju kanske inte ridits så pass så man har kunnat märka hur benbiten påverkar.... Alternativt låt säljaren plocka bort benbiten innan. Är hästen "dyr" så måste ju säljaren tycka att det är värt det (kostar inte så mycket med den typen av ingrepp om den sitter bra till).
Normalt är hästar med benbitar dyra, så säljaren testar nog bara om det går att sälja ändå....
Lycka till!

Hoppa över den.... är den bara 4 år så har den ju kanske inte ridits så pass så man har kunnat märka hur benbiten påverkar.... Alternativt låt säljaren plocka bort benbiten innan. Är hästen "dyr" så måste ju säljaren tycka att det är värt det (kostar inte så mycket med den typen av ingrepp om den sitter bra till).
Normalt är hästar med benbitar dyra, så säljaren testar nog bara om det går att sälja ändå....
Lycka till!

Jag tror du endera svarat i fel tråd/blandat ihop trådar (finns ju en ang köpa häst med lös benbit med), här är det ju hovbroskförbening, och det kan inte opereras.

Jätteglad för all information. Dyr är för mig en häst för 150! Jag har tänkt mig att komma upp till lite svårare klasser i dressyr. Får mig en tankeställare nu!

Vad har denf ör försäkring nu, i vilket belopp, och när är den införsäkrad?

Kan du ta över en befintlig försäkring så har du ju ett större ekonomiskt skydd OM. Det känslomässiga, att stå där med en konvalescent, eller värre, kan man ju tyvärr aldrig skydda sig emot.

Om du letar häst i den prisklassen och har som mål att tävla i de högre klasserna skulle jag än mindre chansa på en så ung med HBF. Annat om den varit äldre och presterat mer, och man dessutom med kontrollrtg kunnat se om HBF.en ändrats. Men nu känns det som en 50 - 50 risk, det kanske är betydelselöst, kanske inte. Och att 'satsa 150 000 kr på de oddsen' skulle jag inte göra, tyvärr.

(Glömde i mitt inlägg, min dam hade problem av sina hovbrosk när hon var 4, och hade dessutom fått förändringar på strålbenet BF. Vi provade behandla och ringskor, men tyvärr så blev hon bara 4 år och 11 dagar, sen fick hon somna. Nu hade hon överbelastat fram pga skada bak, men ändock)

Det måste ju finnas friska fyraåringar för 150 000:-.

Slå av hjärtat, på med hjärnan och leta vidare, din häst finns säkert därute och väntar på dig.

Man ska inte köpa problem, de kommer ändå!

Nordsvenska hingstar röntgas alltid innan de kan godkännas som hingstar. Minsta antydan till hovbroskförbening gör att de inte kan bli godkända. Detta för att man tror att det är ärftligt.

Vad jag förstått så kan en häst med hovbroskförbening fungera bra som promenadhäst och till lättare träning. Men en häst i hård träning lär inte hålla länge med hovbroskförbening.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
685
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka