Någon med erfarenhet av erlichia?

S

Stopek

Undrar om någon har erfarenhet av erlichia, eller anaplasma phagocytophilium, som det tydligen egentligen heter? Hur har det gått för hästen? Har den lyckats komma tillbaka och hur lång tid har det tagit? Blev den fullt ut frisk?

Hälsning Maja

Sv: Någon med erfarenhet av erlichia?

Min häst fick det ca 2 månader efter jag köpt han. Han fick behandling 3 dagar i rad och efter ca 6 månader kunde jag börja rida. Hade dock känningar flera år efter lite då och då.

Nu har jag inte märkt något på ca 2 år. *peppar peppar*

Min häst fick det ca 2 månader efter jag köpt han. Han fick behandling 3 dagar i rad och efter ca 6 månader kunde jag börja rida. Hade dock känningar flera år efter lite då och då.

Nu har jag inte märkt något på ca 2 år. *peppar peppar*

Det var ju illa. På vilket vis hade din häst känningar av det långt efter?

Hälsning Maja

Tyvärr har vi gott om smittade fästingar runt stallet, så i alla fall fyra av våra pållar har haft erlichia. Sjukdomen har visat sig genom stelhet och återkommande, lätta hältor. Alla hästarna fick givetvis behandling och blev totalt återställda efter någon månad. De rids idag precis som vanligt och har inga som helst men. Två av hästarna är dessutom tävlingshoppare som går/tränas i höga klasser. Jag tror att utgången beror till stor del på hur snabbt hästen får behandling, då jag även varit med om hästar som fått ihållande stelhet och vinglighet och enbart kunnar ridas lätt. Det är ett riktigt fanstyg med dessa fästingar, även om det är nödvändigt och ska vara okej så tycker jag att det känns läskigt att lägga på fästingmedel när hästarna kliar varandra och kanske kan få det i sig!!

Undrar om någon har erfarenhet av erlichia, eller anaplasma phagocytophilium, som det tydligen egentligen heter? Hur har det gått för hästen? Har den lyckats komma tillbaka och hur lång tid har det tagit? Blev den fullt ut frisk?

Hälsning Maja

Min ponny fick ehrlichios år 2000.
Han är behandlad 2 omgångar med tetracykliner utan resultat.

Vi har provat det mesta i behandlingsväg och han är än idag inte heltridbar, mår dock bra som hagkompis och skrittpromender i skogen.

Han har något som kan liknas med reumatiska besvär, mest när är tvära väderomslag.
Fungerar dock ganska bra på PG beslag och en kur butta när han blir som värst.

Har förstått att denna sjukdom kan te sig mycket olika från häst till häst.

Min gamla tävlingsvalack fick ehrlichios (stelhet, balanssvårigheter, hältor, hög feber och öm för palpation i nacke och rygg)2003. Han behandlades omgående med Tetracyklin i fem dagar.
Efter ett halvår (inte ens det faktiskt, snarare ett par månader)var han tillbaka på samma nivå som innan. Dvs 130-nivå.
Två år senare fick han det igen och den gången satte det sig kroniskt i vf. Både hovled, kotled och carpus. Var sedemera tvungen att ta bort hästen pga detta...

Min valack är behandlad 3 gånger. Just nu är han helt symtomfri men han brukar få känning av denna envisa sjukdom varje vår :crazy:

Jag har inte personlig erfarenhet av erlichia men det toppar ligan i orsaker till avlivning på de ponnyer vi fött upp och sålt.

De flesta har tagits bort pga ledproblem men hos en ponny (som behandlades tre ggr på två år) satt det sig på CNS och hon fick ataxi, kissade på sig osv. :(

Mitt halvblodsto fick borrelia och erlichia tror det var -96 hon var då blockhalt, mkt hög feber, fick nekros i en hov. mm mm. Hon är fortfarande inte bra och kommer nog heller aldrig att bli det men hon funkar ändå bra som ridhäst.
Det hon har idag från de båda sjukdomarna det är att hon ej klarar av kyla då får hon jätteont i kroppen o blir väldigt stel så förutom på sommarn så är täcke,täcke som gäller, hon är även ljudkänslig får nästan panik ibland när det sitter småfåglar på staketet runt paddocken när vi rider (mössen på loftet är heller ingen höjdare:smirk:) och så blir hon (helt)blind ibland och det är av erlichian den kan ge nervskador men hon ser igen när vi ger henne homeopatmedel mot nervskador men det ger inget permanent resultat utan hon börjar se sämre och sämre efter ca6-12mån men då får hon bara en till dos av homeopatmedlet och så ser hon igen i 6-12 mån:idea:

Märkte det i form av stelhet/hälta och ryggont i ett par dagar då och då.

knapplån

Tack för alla svar!

Det låter ju inte helt upplyftande då min ena häst nyligen fått diagnos och behandlats.

Hälsning Maja

Det finns ju hästar som är helt återställda efter behandling så tappa inte hoppet :bump:

Man lär sig vad som är bäst för ens Erlichias häst och då brukar dom fungera bra. Min får jag hålla varm och vara försiktig vid träning, han får lätt träningsvärk. Han blir lätt stel och mår bäst av att ridas dagligen.
Jag gav honom en dos järntillskott i våras och det hjälpte till att hålla honom "mjuk"

Jag har haft åtminstone 5 hästar i min närhet som blivit behandlade i ett akut läge, och samtliga har varit återställda efter några veckor.

Min däremot drogs med erlichia ett helt år innan vi/vet. kom på vad det var för fel på henne och hon kunde få rätt behandling, så för henne var konvalecenttiden ett år drygt. Två år totalt då var hon dålig.
Men skam den som ger sig;), vi kämpade på och hon är helt återställd sedan snart 4 år tillbaks!

Jag håller tummarna för din pålle, det går säkert bra ska du se!

Är det verkligen FYRA år sedan hon blev friskförklarad???? Hjälp vad tiden går fort! :o

Är det verkligen FYRA år sedan hon blev friskförklarad???? Hjälp vad tiden går fort! :o

Nä, nu ljög jag:o
Det är TRE år sedan hon blev friskförklarad, det var fyra år sedan hon blev behandlad. Men ändå - tre år sedan! Kommer så väl ihåg när jag skrev om henne här på buke, känns inte alls som det var så länge sen.
Hua vad tiden går!

Min häst fick ehrlichia på betet för några år sen.
Hittade hästen slö i hagen, ratade kraftfodret och hade en temp på över 41 grader C.
Vetjouren gav antibiotika direkt & behandlades vidare i en vecka, och därefter har jag inte sett röken av ehrlichian eller några efterföljande besvär. Så vi fick bot på åkomman i initialskedet med mycket bra resultat!

Min fick det i augusti -06. Han fick inom en vecka behandling i akuta skedet, 5dgr med Tetracyklin och jag kan inte se ett spår av men idag. Det tog inte många veckor innan hans symtom var borta, en del försvann redan första dygnet.

Tror det har lite att göra med när medicineringen sätts in. Håller tummarna att han inte åker på det igen och är noga att switcha honom då det har hjälp massor att hålla de små djävlarna borta. Han har haft några få på sig när switchen regnat bort men har klarat sig än så länge.

Ja efter min hästs ehrlichios-anfall så switchade jag honom även fast han inte tålde. :crazy: Men bättre en hängig och febrig häst i några dagar än en behandling med Tetracyklin.

Mina nuvarande hästar Switchas också regelbundet, stor som liten. Men de Tål i alla fall skiten.

Min gamla tävlingsvalack fick ehrlichios (stelhet, balanssvårigheter, hältor, hög feber och öm för palpation i nacke och rygg)2003. Han behandlades omgående med Tetracyklin i fem dagar.
Efter ett halvår (inte ens det faktiskt, snarare ett par månader)var han tillbaka på samma nivå som innan. Dvs 130-nivå.
Två år senare fick han det igen och den gången satte det sig kroniskt i vf. Både hovled, kotled och carpus. Var sedemera tvungen att ta bort hästen pga detta...

Samma hände med min, blev ganska bra efter första behandlingen och jag kunde tävla hoppning men då hon fick en andra omgång så var jag tvungen att ta bort henne...många klinikbesök och behandlingar av hovleder, sjukbeslag, luftvägar mm mm mm

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka