Någon med erfarenhet av EPI?

Sv: Någon med erfarenhet av EPI?

Vilken medicin och dos gick hunden på?
Vilket specialfoder fick den?

Svarade hunden bra på behandlingen?

Creon 10000, en kapsel vid varje måltid. Öppnar kapseln och strör granulatet över maten.

Började ge Hills I/D men bytte sen till Hills I/D Low Fat, fungerar mycket bättre med Low Fat.

Ja han svarade jätte bra, gick snabbt upp i vikt igen och fick fastare avföring. Han är helt symptomfri så länge han äter medicinen och specialfodret och inte äter något mellan måltiderna (godis, ben etc.).

Senast ändrad:

Creon 10000, en kapsel vid varje måltid. Öppnar kapseln och strör granulatet över maten.

Började ge Hills I/D men bytte sen till Hills I/D Low Fat, fungerar mycket bättre med Low Fat.

Ja han svarade jätte bra, gick snabbt upp i vikt igen och fick fastare avföring. Han är helt symptomfri så länge han äter medicinen och specialfodret och inte äter något mellan måltiderna (godis, ben etc.).

Öppnar du kapseln och strör på maten?
Till mig poängterade veterinären flera ggr att jag absolut var tvungen att se till att hunden sväljer kapseln hel!

Är det taget något prov för att kolla värdet efter att behandlingen satts in?

Öppnar du kapseln och strör på maten?
Till mig poängterade veterinären flera ggr att jag absolut var tvungen att se till att hunden sväljer kapseln hel!

Är det taget något prov för att kolla värdet efter att behandlingen satts in?

Ja, när jag frågade min veterinär hur jag skulle ge medicinen och poängterade att jag läst att kapseln skulle sväljas hel fick jag till svar "Ja det här kan låta lite motsägelsefullt för normalt ska kapslar sväljas hela men när det gäller hundar har jag utifrån erfarenhet och efter att ha pratat med andra veterinärer kommit fram till att medicinen ger bäst verkan om man öppnar kapseln och strör granulatet över maten. Hundens matsmältning går snabbare än på oss människor så risken finns att om man ger kapseln hel går den genom matsmältningssystemet för fort och granulatet hinner inte tas upp. Så jag rekommenderar dig att öppna kapseln och strö det över uppblött foder."

Nej, har inte tagit några nya prover men antar att de är mycket bättre nu. Låg under 1 när vi var till vet. första ggr och nu är han som sagt helt symtomfri, fast och fin avföring 1 ggr/dag och bra hull.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
697
Hundhälsa Hej! Upptäckte detta i munnen på min snart 5 månaders valp. Det sitter på insidan av underläppen. Någon som sett något liknande förut...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
27
· Visningar
1 437
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?