Någon med erfarenhet av BOT på sig själv?

Cornelia

Trådstartare
Provar just nu Back On Track på min stackars stukade fot. Är det någon här som har erfarenheter av att använda det på sig själv? Har det i så fall funkat bra?

Sv: Någon med erfarenhet av BOT på sig själv?

Ja jag har använt det på mig själv, jag bröt foten i fjol och när jag fick av gipset efter 4 veckor hade jag rejält ont i foten. Tyckte BoT var kanon, men jag märkte att jag inte kunde ha det en hel dag, det blev liksom "ilningar" av det. Men innan det blev dessa ilningar gjorde det mycket mindre ont under den tid jag hade en BoT strumpa eller vriststöd på.

Förklara gärna detta med ilningar. Jag är inte superinsatt i BoT men jag vet att folk använder det på sina djur ideligen... är det verkligen bra om det ger ilningar av att använda länge?

Jag använder BoT på mig själv. Jag har ryggbältet (när jag rider bland annat), samt "fuskpolon". Jag tycker de är helt fantastiska, underbara.

Det jag kunde märka i början, iaf med bältet, var en viss träningsvärk. Denna försvann dock relativt fort, men det är nog smart att "vänja in" sig lite till en början, iaf om man vet med sig själv att man är lite känslig.

Några "biverkningar" jag jag inte noterat alls...

Med risk för att verka lite korkad, men hur fungerar BoT rent medicinskt? Jag har inte riktigt fattat...

Hm kort förklarat, som jag uppfattat det, är det ngt keramiskt material invävt i paddarna som reflekterar värmen från kroppen och ger en torr värme, som ju ökar blodcirkulationen och främjar läkningen.

Jag skadade ryggen två ggr i år när jag ramlade av två hästar, samma skada båda ggr. Hade en BoT-padd på ryggen som jag lindade fast med stallbandage. :D Lånade även hästarnas liniment... :angel:
Men jag upplevde att BoT gjorde stor skillnad. Jag tycker inte man känner ngn faktiskt värme, som av värmade liniment eller så, men det känns att den gör nytta på djupet. Märkte stor skillnad mellan då jag använde padden och när jag inte gjorde det.
Kände inga biverkningar.

Njae jag vet inte riktigt hur jag ska förklara :rofl:

Det blev en sorts brännande känsla inne i foten när jag hade haft BoT för länge. Det står på förpackningen att man kan uppleva det, det är något med nerverna att göra.
Och nu menar jag att jag hade strumpan typ hela dagen och typ kl 16 på em kunde jag känna att jag ville ta av den.

Jag använder knäskyddet, och utan det hade jag med största säkerhet inte ridit eller kunnat använda det knäet normalt idag. :bow::bow:

Angående "brännande känsla" så hade jag det också första gången jag hade skyddet. Fick av säljaren veta att man måste vänja in kroppen, endast använda det en kort stund första gångerna. Och man rör sig = mer effekt än att sitta still.
Jag tog på mitt för första gången och klev upp och red en häst. Kan säga att efter ngn halvtimme kändes det som om det brann runt knäet! :D Inte ont, men hett utav bara h-e! Tog av det, använde det en KORT stund ett par ggr, sedan kan jag ha det dygnet runt om jag vill.

Jag rekommenderar Back on Track till 200%!

Köpte för en månad sedan ryggskyddet till mig själv.
Har använt det sen dess, med lite succesiv tillvänjning. Men det enda jag märkt av det är att jag blir varm plus att min ryggvärk blir sju resor jävligare:cry:
Förstod av försäljaren att man kunde få mer värk till en början med att det skulle ge med sig snart.Tycker att det gått så lång tid så att det borde ge med sig.
Vad har ni för erfarenhet? Märkte ni ngn skillnad åt det bättre hållet.
Vet ju att skyddet lär ju inte kunna göra underverk på min rygg som jag ahr en skada i, men jag tänkte att det kanske skulle kunna ge lite smärtlindring i alla fall.

kl

Jag har fuskpolon, ett par långarmade tröjor och en kudde. Jag har nackont samt ont i ena axeln och armen sen en krock, jag märker enorm skillnad med BoT kläderna.

Jag använder fuskpolon ofta, speciellt nu när det börjar bli kallare för att inte bli kall om nacken, de långärmade tröjorna har jag oftast på jobbet eftersom jag rör mig hyfsat mycket där fungerar dom bra.
Så vitt jag förstått hur dom fungerar så är det meningen att det ska göra lite ont, jag fick själv vänja in mig vid polon och tröjorna med korta stunder i taget då det gjorde vansinnit ont. Detta ska vara för att materialet ökar blodgenomströmningen och då påbörjar läkningen i de inflammerade områdena = mer smärta.
Jag upplever samma sak om jag är ute och går, efter sjukgymnastens order går jag i hyfsat takt, med pendlande armar med en sten/tygnd i varje hand. Då får jag också mer ont på min ömma ställen eftersom blodgenomströmningen ökar i de inflammerade områdena.
En stund efter att jag kommit hem alt när jag tagit av mig kläderna så slutar det göra ont och jag har mindre ont innan jag tog på mig BoT alt gick ut och gick.

Ang kudden så vaknar jag på den varenda gång oavsett på vilken kudde jag somnar på, sover jag bort och har glömt min kudde så upplever jag att jag har mera ont om det är inbillning eller ej vet jag inte.

Jag försöker att både gå en promenad och ha polon/tröja på mig för att få igång blodgenomströmningen 2 ggr/dag.
Om jag inte har kläderna på mig på ett tag och inte orkar/hinner gå så får jag mer ont på kort tid.

tillägg;

Min mamma har en whiplash sen flera år och hon har en del problem, hon har fuskpolon på sig på kvällarna och sover då mycket bättre på nätterna så nån nytta gör dom definitivt.
Hon kände också av att det blev varm och gjorde mer ont men att denna tonades ner och på det stora hela blev hon bättre än innan.

KL

Fungerar BoT enbart på "skador" eller funkar det även på stela muskler och muskelknutor?

/Madde

Jag har fuskpolon, handledsskyddet och armbågsskyddet.

Fuskpolon tycker jag funkar jättebra, har jag stel nacke tar jag på den och har den på kvällen och sover med den. Oftast är nacken mycket bättre på morgonen!

Skaffade nyligen armbågsskyddet då jag har tennisarmbåge och tycker att jag på de få dagar jag använt det märker en liten förbättring. Går även på behandling två ggr/vecka så det är svårt at säga vad som är vad... Hoppas på att den ska göra underverk för det här är jobbigt! :(

Jag har "något" i min ena armbåge. Vet ej vad, men kanske mest likt musarm i symtom. Lite ont på utsidan av armbågen samt domningar ner i fingrarna. Har använt ett BoT armbågsskydd nu i ett par-tre veckor. Visst kan det bero på andra faktorer, men armbågen har blivit avsevärt bättre sedan jag började använda skyddet. Domningarna är sällsynta nu och ont gör det inte längre så länge jag har skyddet på. Jag glömmer helt enkelt att det är något fel på mig :)! Stelhet och lite värk kommer tillbaks om jag inte har skyddet på mig...

Får nog ha tålamod och ge mitt ryggskydd lite mer tid . Verkar som det funkar på er andra så.

Nu har jag använt BOT på min stukade fossing i tre veckor, och det känns mycket bra! Visserligen haltar jag fortfarande, men jag tror att läkningen har gått avsevärt mycket snabbare pga detta.
Ska köpa trosorna också eftersom jag ofta har ont i höfterna.

Jag har nackskyddet. Brukar ha det vid behov (har problem med låsningar och smärta i nacken då och då) och tycker det hjälper. Blir varmt och skönt!

Jag köpte knäskyddet med spänne i förreveckan och visst gör det mer ont nu, men bättre stöd har jag aldrig fått. Har haft problem med knäna i över 10 år och provat många olika skydd.
Så även om det gör mer ont i perioder som förhoppningsvis kommer försvisnna. Så var skyddet helt klart värt pengarna då det inte kasar pga spänner och skenorna på sidan och det skaver inte heller :banana: Blir att jag köper ett till det andra knäet oxå när jag får pengar till det :angel:

Hade ont i ryggen en sommar då jag sov i en dålig säng. Tvättade hästen rygg täcke och la i sängen. Efter ett par dagar var ryggen glad igen.:p

Ja, när jag började använda BOT gjorde det så ont i foten att jag inte trodde att jag skulle stå ut. Men efter någon dag försvann smärtan och sedan har det bara blivit bättre!

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama