Någon med erfarenhet av att omplacera?

MrsScabtree

Trådstartare
Ja, tyvärr så ska min bror försöka omplacera sina 5 åriga katt töser då hans sambo är allergisk, alternativet är avlivning . Jag tog på mig ansvaret att försöka hitta hem åt dem.
Hur går man tillväga för att omplacera katter? Jag vill helst inte ta kontakt med ngt katthem eller dylikt då jag vet att de redan har händerna fulla. Hur pålitligt är blocket? Man vill ju helst inte skicka iväg dem till ngn främmande person...Tanken är att min bror ska ge bort dem gratis, det är två friska steriliserade honor av bondkatt typ. Väldigt fina (ser ut som whiskas katten)...
Ja, vad göra?

Sv: Någon med erfarenhet av att omplacera?

Sätt upp lappar i djuraffärer och hos djursjukhus. Blocket... det kostar ju vara 20 spänn så visst, varför inte. Risken är väl bara att annonsen försvinner i mängden av andra kattannonser för den sidan är verkligen smockad med kattannonser.

Dagstidningen kan man få napp genom. Annars kan du annonser här och här. Det finns även en annonsavdelning på detta forum.

Berätta sedan för alla du känner om katterna. Någon känner en annan vars faster saknar katt... du vet. ;)

Tusen tack :)
Ska fota katterna och fixa ihop en annons, folk lär väl napp anär man skänker bort katter också eller säljer billigt...Svårast bli dock att hitta bra hem åt dem..Dom är rätt skygga och osociala enmanskatter.:crazy:

Åh. usch jag har precis samma problem..
måste omplacera min och jag har lite problem med att hitta nån med. sätta upp lappar i mataffären känns lite så där.
man vill ju att han kommer till ett bra hem..
men vad gör man åt allergier.. ska testa länk tipsen också.

PICT1025.JPG

Ja det är himla svårt. Jag vill absolut inte ge bort katterna till första bästa utan man vill ju gärna se hur dom bor osv...Det blir tufft det här:(

Vi köpte nyligen en vuxen katt, den hittade vi på www.katter.nu . Ringde och pratade med dem först, sen kom vi och hälsade på katten och pratade med de som hade katten, om hur den var, och hur katten skulle ha det hos oss. Det har funkat bra, vi är nöjda med katten, och den verkar trivas hos oss.

Håller på med samma sak då min pojkvän är allergisk:cry:
Hon som förmedlade katterna till mig försöker hjälpa till plus annons på blocket och på katter.nu
Ännu inget napp :(

Katthemmen har säkert några jourhem som står tomma, du kan pröva att höra av dig. Vi är bl.a ett sådant, dock har vi ingen möjlighet att ta hand om några nya katter förrän efter nyår.
Allergi går förresten att bota, man injicerar ett mått av ämnet under en period några gånger tills kroppen har vant sig vid det och bildat något sorts immunförsvar..

Allergi går förresten att bota, man injicerar ett mått av ämnet under en period några gånger tills kroppen har vant sig vid det och bildat något sorts immunförsvar..

Nja, det funkar på vissa men inte på alla och det brukar vara gräsligt svårt att få remiss för hyposensibilisering. Det är något man som regel får om man har allvarlig allergi och i princip måste ha behandlingen för att må bra... läkarna brukar inte remittera om man då sitter med ett gäng katter hemma som utlöser allergin. Då brukar läkaren be en göra sig av med katterna och återkomma om det är så att man inte blir bättre.

Skriv INTE ut i annonsen att de är gratis!
En människa som inte är beredd att lägga ut en hundring eller fler för ett husdjur är inte rätt person. Det kostar att ha katt, mat, sand, veterinär.. Det är på tiden att katterna får ett värde. Folk tenderar tyvärr att vara mer rädda om sådant de betalat för.. :crazy: även om givetvis äkta djurvänner bryr sig om sin vän oavsett inköpspris.
Men det här handlar om vem du vill ska "lockas" av annonsen.*

Det är KATTERNA, inte priset som de ska lockas av. Fokusera på katternas personlighet, skriv ut vilken typ av hem de söker och några krav på köpare, visa att det är seriöst med vart de hamnar och inte att ni "skänker bort dem till vem som helst för å bli av med dem" som man lätt kan råka få som budskap när katten är gratis.

Skriv hellre rätt pris till rätt hem. Sedan kan man ta hem ev spekulanter och träffa dem några ggr, gärna åka och lämna katterna personligen till nya hemmet så att man ser hur de verkligen får det. Då kan katten vara gratis ändå i slutändan, men bara till rätt person.

Det är på tiden att katten får ett Värde.

PS: Jag har själv köpt en omplaceringskatt från kattförening, fått hjälp av kattförening att omplacera en vuxen dräktig katt, en vuxen honkatt och två kattungar, som var oönskade i det stall jag då stod i. Kattföreningarna har absolut mycket att göra, men du kan ringa dem för att få lite tips och hjälp om hur du ska annonsera och vem vet, kanske har de ändå någon som anmält intresse och vill ha katter likt era? Ring du, och berätta som det är att du inte vill ge dem mer börda, men gärna tar emot tips då de ju har stor erfarenhet av just omplaceringar!
Jag är skyldig "min" kattförening ett enormt tack!

Senast ändrad av en moderator:

Vilken vacker katt!!

Vad är det för ålder och kön på den?

det är en hane. kastrerad, är ca 3 år..
vet ej ras eller så.

Fick honom via Djuksjukhuset, som fått in honom trafikskadad och de hittade inga ägare.

Hej!
Somsagt är det inte min katter utan brorsans , men jag kan hålla med om att girigheten i folk lär dyka upp om dom skänks bort.
Ska skriva som ovan nämnt..tack för tipsen!:)

Några krav är nog bra, men skriv inte alltför petigt. Var inne på ett kattforum, där någon försökte sälja en vuxen huskatt, och det var ingen måtta på kraven: den skulle vara ensamkatt hos någon som hade väldigt mycket tid, den skulle vara utekatt, men på ett bergsäkert ställe där det absolut inte fanns risk att den blev överkörd, den skulle försäkras. Det hela illustrerades med en mycket suddig bild.

Säljaren fick inga svar, och kunde absolut inte förstå varför.:angel:

Så några, rimliga krav (har varit med om att en försäljare krävde att det skulle finnas barn i hemmet, eftersom hans egna barn tyckte kattungarna var så söta och ville att det skulle finnas barn i det nya hemmet också:crazy: ), och ta några riktigt fina foton.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och...
Svar
3
· Visningar
1 379
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Känner mig så himla uppgiven, är det verkligen så svårt att hitta någon som vill ta emot en 8 årig gudasnäll raskattkille? :cry: Han är...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: skuggi
·
N
Övr. Katt Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: Heulwen
·
N
Övr. Katt Blivit akut allergisk mot mina kissar, kan inte andas, o det stockar sig helt i bröstet bara jag ens kommer i kontakt med dom. Försökt...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: Luecca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama