Någon med erf av rygghäst/liknande som plötsligt reagerar "utan anledning" på ett vis som blir farligt?

Alexandra_W

Trådstartare
Världens längsta och knepigare rubrik. Men eftersöker erfarenhet från de som haft en häst med ryggproblem/halskotspelarproblem/liknande. Och där hästen fungerat bra men sedan plötsligt börjat reagera starkt och oförutsägbart utan synbar yttre trigger. Och däremellan kunnat fungera normalt.

Veterinär är kontaktad osv så det jag efterlyser är helt enkelt andras erfarenheter. Hittade man något fel, vad var det och ffa hur gick det i slutänden? Gärna när det varit lite äldre hästar, inte unghästar.

Utan trigger kanske inte riktigt, men jag hade ett tillridningsprojekt som i samband med att lösgjordheten kom, plötsligt reagerade kraftigt och panikartat. Den var märkbart stel i sitt normaltillstånd kan tilläggas, vilket för mig bekräftade problemet. Dvs den gick väl och skyddade nåt normalt sett som jag fick loss med lösgörande arbete varpå nåt klämde åt rejält. Efter att vi gick omkull några ggr under ett ridpass varav en gång jag fick hästen över mig, gjordes en grundlig genomgång (äntligen) och det gjordes förvisso inga gigantiska fynd men dock fynd i halskotpelaren. Hästen togs bort. Den var 16 år.

Har erfarenhet av andras hästar med liknande beteende och problematik som visat sig komma från rygg eller hals. Båda i 10-isch åldern. Ingen lever idag. Det är helt enkelt livsfarligt att ha en sådan häst och antagligen ingen vidare livskvalitet för hästen.

Utan trigger kanske inte riktigt, men jag hade ett tillridningsprojekt som i samband med att lösgjordheten kom, plötsligt reagerade kraftigt och panikartat. Den var märkbart stel i sitt normaltillstånd kan tilläggas, vilket för mig bekräftade problemet. Dvs den gick väl och skyddade nåt normalt sett som jag fick loss med lösgörande arbete varpå nåt klämde åt rejält. Efter att vi gick omkull några ggr under ett ridpass varav en gång jag fick hästen över mig, gjordes en grundlig genomgång (äntligen) och det gjordes förvisso inga gigantiska fynd men dock fynd i halskotpelaren. Hästen togs bort. Den var 16 år.

Har erfarenhet av andras hästar med liknande beteende och problematik som visat sig komma från rygg eller hals. Båda i 10-isch åldern. Ingen lever idag. Det är helt enkelt livsfarligt att ha en sådan häst och antagligen ingen vidare livskvalitet för hästen.

Tack för svar! Vet du hur de andra har reagerat? Och om du orkar jättegärna berätta mer om den du hade. Just det du sa kom med lösgjordhet väckte def intresset.

Det som är typ halmstrået här är att det kommit efter lång vila och tillhörande muskelförlust. Men samtidigt så handlar det om en 16 år gammal häst så risken är ju stor det är tidens tand med.

Livsfarligt är ordet ja. Första gången för ett år sedan trodde jag hästen helt sonika blev skrämd. Olikt den men visade sig att där det hände är ett känt tillhåll för älgar. Och hästen är inte rädd för fan själv - förutom älg. Det gick rejält illa den gången och jag bröt axeln. Så det blev ännu mer och ännu längre vila.

Red den i höstas och fram till nyårsafton utan konstigheter. Dock blev jag mentalt rätt skadad av olyckan så vi tog det piano. Jobbade från marken med. Sen frös ridbanan och det mentala i mitt huvud gjorde att rida ut var uteslutet. Sen nu I vår så arbetat från marken igen och ridit lite på ridbanan. Inga problem alls. Tills igår då det helt utan anledning eller märkbar trigger gick snett igen på exakt samma vis som för ett år sen. Beteendet var så identiskt och är så helt olikt hästen att jag där och då insåg att det var garanterat inte skrämd förra gången. Jag bröt inget den här gången men är rejält mörbultad och blåslagen.

Veterinär är kontaktad och hästen kommer utredas. Men jag försöker få någon slags "förväntansbild". Ingen häst, inte ens den här som ligger nära hjärtat och är god som guld och världens snällare egentligen, är värd att dö för. Och det är ju liksom insatsen. Samtidigt så om det går att hitta något som är rimlig chans att hantera med rehab så vill jag ju det. Men ogärna riskera livet sen för att se om det hjälpte.

Haft en med sadeltvång och kissing spines. Han sabbade min rygg.. Men han var ändå förutsägbar i tokerierna så det gick dels att förutse, och dels gick han att rehaba (och man kunde efter rehab bedöma när det var säkert prova klättra upp och inte). Men den här nu det kom PANG från ingenstans båda gångerna och inte en chans reagera, förbereda sig eller avstyra. Det är det läskigaste av allt.

Hade en som utreddes först på ultuna utan fynd man tyckte var något att anmärka på. Fanns vissa mindre pålagringar men inget man utredde eller trodde påverkade. Blev hemskickad med smärtstillande och hänvisad till massör. Gjorde ett återbesök med en till dos smärtstillande. Funkade sisådär i 4 mån. Sen funkade det inte alls. Hästen kunde inte komma ner med huvudet nedanför bringan utan att kasta sig bakåt eller rycka i nerverna i hals partiet. Besökte då evidensia i Täby. Där ultraljudades hästen och vet konstaterade snabbt att det inte såg bra ut. Mjukdelarna låg kors och tvärs, samt förmodligen utläkt spricka på kota i nacken (där allting fäster). Åkte hem med hästen men avlivades då han inte blev bättre med smärtstillande och prognosen inte alls såg lovande ut. Om inget hittas på röntgen så be om ul!

Världens längsta och knepigare rubrik. Men eftersöker erfarenhet från de som haft en häst med ryggproblem/halskotspelarproblem/liknande. Och där hästen fungerat bra men sedan plötsligt börjat reagera starkt och oförutsägbart utan synbar yttre trigger. Och däremellan kunnat fungera normalt.

Veterinär är kontaktad osv så det jag efterlyser är helt enkelt andras erfarenheter. Hittade man något fel, vad var det och ffa hur gick det i slutänden? Gärna när det varit lite äldre hästar, inte unghästar.

Jag har jobbat med ett gäng såna hästar.

I de flesta fall när det är just oförutsägbart så är det ju stark smärta.
Sen har det varierat lite varifrån den kommer. Och med det varierar också prognos.
Prognosen varierar ju också väldigt beroende på vem och hur man rehabar. Och man får också ta ställning till om det är safe för människan att rehaba.
Jag har haft några hästar där jag har noll problem med hästen efter ett tag, den går trevligt och den är symptomfri. Men där ägare både blivit rädd och då blir mentalt låst/långsammare både mentalt och fysiskt och inte direkt hinner parera, förebygga i rätt läge etc. Man är inte lämplig att jobba med de som det går så fort på utan större trigger om man blir rädd och inte kan vara snabb.
Sen är det ju så att vissa kräver både mer kunskap, feeling och timeing än de flesta andra hästar. Och i vissa fall är det inte rimligt att tro att en hobbyryttare med en egen häst och typ kontorsjobb ska kunna lära sig det kanske över längre tid. Men iaf inte fort nog på en sådan häst.
I vissa fall har jag helt enkelt rekommenderat avlivning för att ägaren inte ska riskera skada, för att man inte ser att någon annan än något duktigt proffs skulle kunna hålla hästen symptomfri.

Sen finns det ju så klart fall där man genom korrekt behandling, tandjobb, utrustning och lite hjälp kan få en häst att fungera fint.
Dock är väl de fallen tyvärr inte de vanligaste när det är så extrema reaktioner.
Nu i efterhand så kan jag se att en hel av de riktigt bökiga hästarna jag jobbat med där de varit kollade från topp till tå haft felgjorda munnar och förmodligen haft smärta av det. I vissa fall även en tight ganashvinkel som översetts.

Tuaphua - när betraktar du den som symptomfri? Hur länge ska den fungerat utan problem innan du känner att du kan tycka att "nu är det garanterat"? Mest bara nyfiken på hur man förutsäger förutsägbart så att säga. Dvs att en sak kan gå bra nio gånger men den tionde gör det inte det, eller 99 gånger går det bra men inte den hundrade. Osv.

Och hur man ens som proffs kan förutse oförutsägbart. Jag förstår ju att du menar att det finns små små tecken man kan se med tillräcklig kunskap och erfarenhet. Men har du varit med om något fall där det inte funnits det? Där det verkligen varit helt oförutsägbart?

Min häst visade sig ha pålagringar på halskotpelaren och inflammation i nackbandsfästet. Han blev behandlad i tre ben och två knä under nästan tre år innan han fick rätt diagnos och blev avlivad. Det sorgligaste är att jag fick röntgat nacke,hals och rygg ca 8 mån efter första hältan och det var u.a.( Han röntgades även vid köpet)Samma plåtar användes vid sista vetbesöket och då hittades pålagringarna. Han blev farlig.Han kunde explodera när som helst och blev då okontaktbar.Det fanns ingen logik i utbrotten(som jag såg det då),när jag ledde honom med löst grimskaft,när jag red på lång tygel,mitt i en volt osv. Jag kunde verkligen inte förstå eller hitta ett mönster. I början var det inte så ofta men blev värre och värre. Jag slutade helt rida honom pga risken. Som jag förstått det i efterhand så var det vissa rörelser som triggade smärtan pga artrosen. Jag hoppas ni hittar din hästs problem och att det slutar bra för er!

Tuaphua - när betraktar du den som symptomfri? Hur länge ska den fungerat utan problem innan du känner att du kan tycka att "nu är det garanterat"? Mest bara nyfiken på hur man förutsäger förutsägbart så att säga. Dvs att en sak kan gå bra nio gånger men den tionde gör det inte det, eller 99 gånger går det bra men inte den hundrade. Osv.

Och hur man ens som proffs kan förutse oförutsägbart. Jag förstår ju att du menar att det finns små små tecken man kan se med tillräcklig kunskap och erfarenhet. Men har du varit med om något fall där det inte funnits det? Där det verkligen varit helt oförutsägbart?

Det handlar inte bara om att förutse utan om att kunna bryta ev attacker/explosioner. Man måste gradvis genom ett lämpligt och lite mer omfattande system lära in hjälper som går igenom mentalt och fysiskt.

För att veta hur pass safe hästen är kan man behöva provocera den i olika fysiska ytterlägen. Har man ett system där man kan detaljstyra kroppsdelarna mer och aktivera olika muskel- och nerv-responser så kan man motverka eventuella anfall, träna på att hålla dem borta och när hästen både inte har ont och mentalt sen köper jobbet så kan man börja provocera dem efter en period.
Men då ska man ju kunna göra det utan att själv bli skadad vid provokation.
Man får inte gå för fort fram med träningen. Men man måste ofta ur hästens komfortzon. Lagom mycket är svårt både med och utan rutin.

Det går inte att säga någon tidsram eller om det ens är möjligt utan att ha checkat av på plats och ev också träna ett tag. Det är ju levande material sas.

Jag har jobbat med flera där man haft extremt små tells. Många faktiskt. De flesta, även veterinärer/tränare etc säger att det inte finns. Men ofast finns det trots att en hög folk säger att det inte gör det.
Både mina dressyrtränare, 2 st, och min mentor inom problemlösning har haft några oförutsägbara. De är alla otroligt bra på problemindivider. Så de brukar se de triggers de flesta proffs inte ser. Så de som både de och jag inte direkt kan förstå har varit såna där man misstänkt nervsmärtor tex. Det är extremt få. Går att räkna på ena handens fingrar typ.

Min ena dressyrtränare red min hästs morfar då den var stationerad här. Hon fick ta över några andra erkänt stökiga hingstar av känd man som inte är skraj direkt. Han varnade för dem och visst var de ibland farliga. Men de gick att läsa och hon redde ut dem. Men min hästs morfar var den läskigaste häst hon ridit. Just för att han inte förvarnade, inte gick att läsa etc. Han är känt som vass, lämnar dåliga munnar och skarpa/svåra/heta etc.
Idag inser ju jag att det inte är särskilt orimligt att han hade samma bettproblematik som min häst, hans syrra, mamma etc har. Sambon som sett många av dem från den linjen ser mkt av samma trutfel i de flesta av dem. Det finns linjer som nedärver vissa bettfel i hög grad. Har kollat med lite tandisar också som säger samma.
Min behöver få munjobb utförda på ett sätt svenska veterinärer inte gör, för att balansera upp hans bettfel så han slipper ont i mun/käkleder/nacke etc. Tyvärr har många av de absolut svåraste jag jobbat med varit såna jag idag fattar haft problem i mun/käkleder och i många fall även lätt att klämma nerver vid för trång ganashvinkel. Många av dem exploderade och skickade av folk.
De var ju kollade i övrigt av veterinär och jag hade själv för låg kunskap om trutar då. Så jag såg det mer som mentalt iom att de ju gick klockrent när man skolat dem ngt.

Sambon ser ju än mer av de här fallen. I vissa fall kan de behandla veterinärt eller med tandis balansera om och vissa fall också skapa en större gansashvinkel med rätt tandjobb. I vissa fall kan det funka. I många är det tyvärr kört när det gått så pass långt att de blir så att folk skadar sig upprepat.

Jag kan dra mer exempel via PM.

Jag tror vi pratar lite om olika saker. Spelar ingen roll, jag var som sagt bara nyfiken i stort så ditt svar var intressant oavsett :)

Tar en kölapp.
Har en sjuåring som alltid varit "svårriden" Kräver konstant underhåll med tömköring och kiropraktik då man vid ryggröntgen hittade täta tornutskott av den modellen "som kanske inte betyder nåt" För ett par veckor sedan hade jag kanske ridit lite för mycket och inte tömkört så frekvent som jag brukar. Då blev det High Chaparall i ridhuset. Först stannar hon, trycker man på så reser hon sig. Sen är man av. Eller åtminstone så seglade jag av. Nu är halsen röntgad samma där, små fynd som "kanske inte betyder nåt". Idag ska jag åka till Slöinge för att UL hals och göra en rörelsekontroll med sån där tejp, för att se om det går att provocera fram attackerna helt enkelt. Sen vet fan.
Har hållit på i två år med den här hästen och avskyr folk som letar fel på sina hästar. Men jag börjar ge upp. Återkommer efter dagens övningar får vi se vad det ger.

Nu har vi ju inte utrett den här än, men det känns illavarslande nog att de (veterinärer alltså) jag talat med samtliga uttryckt att det dessvärre låter som nervsmärta eller inklämningssmärta. Just för det inte är en problemhäst eller besvärlig häst - raka motsatsen faktiskt, och att det kommer sån otroligt stark och stor reaktion utan förvarning/utan mindre reaktion först sas och reaktionen kommer "bara" ibland.

De får gärna ha fel 😣 Och det är en häst så alla teorier är ju just teorier och inte mer än gissningar just nu. Jag hoppas ju än att man ska kunna "återskapa problemet" kontrollerat. Då skulle massor vara vunnet!

Kanske inte riktigt vad du eftersöker eftersom hästen aldrig var farlig på det sättet som du beskriver däremot var han väldigt ojämn i arbetet och jag kunde aldrig förutspå de bättre eller sämre dagarna, nyckfull i hoppningen och flegmatisk personlighet som han helt plötsligt vaknade till i/blev explosiv. Han utreddes otroligt länge innan vi hittade felet, bla scint som inte gav nämnvärt egentligen. Fanns viss problematik i rygg och halskotpelare men inget verkade vara grundproblemet. Reds även på smärtstillande i perioder men blev inte bättre alls, vilket talade för nervproblematik. Till slut lyckades vi ringa in problemet till sista facettleden och med plåtar med speciell vinkel på området (det var ju redan röntgat där med standardplåtar sas) hittade vi att sista facettleden varit utsatt för ett trauma. Bäst beskrivet såg det ut som den luxerat vilket innebar nervpåverkan mm.

Hej!
Jag red en KS-häst för många år sen (vi visste inte att hon hade KS då). Hon kunde gå hur fint som helst ett helt pass för att sen explodera när vi skrittade av. Eller explodera från ingenstans lite när som helst. Mellan explosionerna var hon superfin och avslappnad och vi hittade aldrig nån direkt orsak. Hon hade dock "anfall" oftare och oftare. "Opålitlig" kallade vi det tills vet hittat KS-en. :-(. Hon var inte en problemhäst, pigg, ja och ung (problemen började vid ca 6 års ålder, som 4-åring var hon bara pigg), men absolut inte "elak", utan det var just när nånting hamnade fel och gjorde ont som hon exploderade och man plötsligt befann sig på backen. Hon blev tyvärr avlivad. Jag tror KSen satt i länden, men är inte helt säker.

Min tjej har artros på 2 ställen i halsen/nacken, men hon har aldrig reagerat på nåt "smärtsamt" sätt, bara varit störd neurologiskt :-(. Jag gissar att vi har tur i oturen.

Senast ändrad:
Hästen är idag undersökt av sin husveterinär. Rekommendationen var entydig - rid henne aldrig mer, pensionera henne eller ta bort henne.

Hon är helt låst till vänster i nacken, åt höger finns lite rörlighet men åt vä nix. Dessutom är hon halt höger bak - vänster fram. Veterinären bedömer oddsen att kunna rehabilitera henne till ridhäst igen som urusla. Det är för mycket problem efter för lite belastning. I höger bakknä vet vi dessutom det finns en pålagring (som för två år sen var yttepytteliten men).

Vad som felas I nacken vet ju ingen men veterinären (som jobbar på stor klinik) gav noll hopp det skulle bero på nåt man kan fixa lite enkelt. Och man kommer oavsett aldrig kunna garantera att det oförutsägbara och livsfarliga beteendet är borta och aldrig kommer igen. Och att det troligen handlar om nervsmärta eller inlämning, då det inte går provocera fram beteendet. Sådana är sjukt svåra hitta, veta om man fått bukt med samt fullkomligt livsfarliga för ryttaren.

Vet var beredd att skriva både remiss till klinik för röntgen osv av nacke, hals, rygg och bakknän samt utredning och behandling av benhältorna. Eller skriva livskadeanmälan till försäkringsbolaget.

Jag kommer inte be om någon remiss. Det är det snällaste och tåligaste som gått i ett par skor den hästen. Och idag så trots ont i två ben gjorde hon exakt allt man bad om. Med öronen framåt och motorn igång. Det är en häst som skulle trava med brutet ben om man bad henne. Så vad det än är som gör så att hon får panik och flippar så måste det göra så överjävligt fasansfullt ont.

Hästen är idag undersökt av sin husveterinär. Rekommendationen var entydig - rid henne aldrig mer, pensionera henne eller ta bort henne.

Hon är helt låst till vänster i nacken, åt höger finns lite rörlighet men åt vä nix. Dessutom är hon halt höger bak - vänster fram. Veterinären bedömer oddsen att kunna rehabilitera henne till ridhäst igen som urusla. Det är för mycket problem efter för lite belastning. I höger bakknä vet vi dessutom det finns en pålagring (som för två år sen var yttepytteliten men).

Vad som felas I nacken vet ju ingen men veterinären (som jobbar på stor klinik) gav noll hopp det skulle bero på nåt man kan fixa lite enkelt. Och man kommer oavsett aldrig kunna garantera att det oförutsägbara och livsfarliga beteendet är borta och aldrig kommer igen. Och att det troligen handlar om nervsmärta eller inlämning, då det inte går provocera fram beteendet. Sådana är sjukt svåra hitta, veta om man fått bukt med samt fullkomligt livsfarliga för ryttaren.

Vet var beredd att skriva både remiss till klinik för röntgen osv av nacke, hals, rygg och bakknän samt utredning och behandling av benhältorna. Eller skriva livskadeanmälan till försäkringsbolaget.

Jag kommer inte be om någon remiss. Det är det snällaste och tåligaste som gått i ett par skor den hästen. Och idag så trots ont i två ben gjorde hon exakt allt man bad om. Med öronen framåt och motorn igång. Det är en häst som skulle trava med brutet ben om man bad henne. Så vad det än är som gör så att hon får panik och flippar så måste det göra så överjävligt fasansfullt ont.
Så ledsamt och sorgligt 💔

Men usch så jobbigt för dig, beklagar verkligen. ❤

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar