Någon med en hjälpande hand sökes??

P

Piqueur

Skulle behöva lite hjälp igen;)
Min ponny är otroligt pigg så vet inte vad jag ska göra men ska berätta hitorian om henne om det kan hjälpa:smirk:

Förra året på våren köpte jag henne hon var lite halft igång men vi körde la på..
jag tränade för hopp och dressyr tränare och har gjort hela tiden och vi komm ut på några hopp trävlingar innan alla lokala ponny tävlingar i området hade uppe håll över sommaren:D
det gick väldigt bra och sen i slutet av sommaren böjade hon kännas konstig.. hon ville inte hoppa och på träningarna gick det ganska bra men på säkert 4 tävlingar vägrade vi ut oss innan halva banan:confused:

så vi åkte till en klinik och tog blodprov och hon hade erlichias:(
så fick så kvar där o få medicin, kom hem och vi satte igång i gen..
efter ett bra tag när jag bara hade tränar dressyr(som tur var går hon bra där)
så började vi hoppträna igen.. men min hopptränare tyckte inte att hon såg fräch ut så åkte in till kliniken igen och denna gång var det någonting med musklerna som visst hade varit med o spökat lite förra gången med...( det var som hon gick med träningsverk hela tiden:smirk:)

så nu har vi kommit igång helt igen och vartit ute och tävlat dressyr men det är ju inte det jag vill göra utan jag vill göra utan hoppa!

så jag har börjat hoppa lite smått igen..

så nu tänker la ni vad är problemet:eek:???

men när jag köpte henne så var hon redan pigg och nu efter alla sjukdommar är hon jättepigg:eek:

ser hon ett hinder blir hon helt ganlen och det verkar som hon älskar det!
vrf är hon sån här helt plötsligt och vad ska jag göra??
övningar tips ja allt är jag tacksam över!!

Sv: Någon med en hjälpande hand sökes??

Hej! Har själv problem med min häst att hon är pigg vid hoppningen, jag fick några bra tips, försök leta upp tråden.. Hoppgnägg och sen heter den-Hejsan! Behöver lite tips. hehehe kolla där.

ok. ska kolla takc så mycket!!

Hej! jag har också haft en häst med erlichias och hon blev jättetrött och som du säger fick träningsvärk efter halva banan. sedan påvärkade det hennes leder och hon fick inflamation. när hon var frisk igen och igångsatt så var hon också jättepigg. superärlig och verkligen ville över alla hinder. för att tillägga så var hon väldigt pigg redan innan. det tips jag har till dig är att träna mycket markarbete. studsar, bommar, linjer där du ska ta extra galoppsprång osv. alltså trimarbeten för att få extra kontroll. när det känns bra kan du höja hindrena och då kommer din häst förhoppningsvis kännas mycket lydigare och inte lika dragig mot hinder.

ok.. tack så jätte mycket för tipset!!! ska göra så!

Träna mycket lydnad, det är det enda som hjälper!

Jag skulle gissa på att hästen tycker det är skitkul att hoppa, och nu när den inte har ont i kroppen längre så är den extra glad och lycklig!
Och har man haft ett längre uppehåll i hoppningen så kan de påverka, dvs att de vill för mkt för att det är så kul.
Lägg in bommar och cavalleti i markarbetet/dressyren flera dagar i veckan, det gör att bommar blir till en del av vardagen och inte något som dyker upp då och då. Och på dessa bommar och cavalleti är det utmärkt att träna lydnad på hästen, få den at lyssna på avsaktingar och tempoförändringar när du rider mot bommarna!

det som är så roligt är att jag har tävlat dressyr på henne och när jag gör det och även tränar är hon så lugn o fin kanske lite pigg ibland men så fort hon ser ett hinder så är det full fart.. men jag ska öva mycket bommar!!

Tack för tipsen!:bow::bow::bow:

Du har redan fått dom svar jag tänkte ge dej :) Så jag önskar dej bara lycka till. Hoppas att det går bra nu. :p

De flesta som ser henne undra i fall hon har fullblod i sej :P
men hon är ju renrasig new forest väldigt smäcker så...
hoppade lite små hinder dag på henne ungefär en 40-50 o det gick ganska bra:D
men funderar på att löshoppa henne är det bra??

nää, löshoppning ska man inte göra för mkt på äldre hästar, det kan bara förstöra tekniken. Fortsätt du på låga hinder. Se till och gör en halt varje gång för och efter hindret, så att hon inte rusar. Och sen när du känner att hon inte rusar så tar du bort den första halten, osv. Sen om hon börjar rusa igen, fram med halterna!

Om det är så att hon har blivit piggare u efterråt så kan du ju börja med att löshoppa, då får hon springa så snabbt hon vill och kan hoppa av sig, så har hon fått det ur systemet. Antagligen är hon väöl pigg för att hon också fått ta det lugnt. Så red bara regelbundet på marken och håll igång, så kommer hon säkert lugna ner sig om hon får varjedag. många hästar blir ju piggare när det får vila.

nää, löshoppning ska man inte göra för mkt på äldre hästar, det kan bara förstöra tekniken. !

Har häsen en bra hoppteknik redan så sitter det i, bara för att man löshoppar förstör inte speciellt mycket, om det inte är så att hästen blir nervös om den inte får stöd från rytatren, men det märker man ganska fort i såfall och kan avbryta.

Fast varför ens löshoppa? det gör man på unghästar för att de ska hitta tekniken.

hon är ändå väldigt snäll.. och det är ju kul att hon nu vill hoppa och ja tycker inte att det är så farligt men det kan ju bli.. har ju inte hoppat någon bana är och när vi gör det så kanske hon saktar ner.. elr vad tror ni?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?