Någon med bengal?

S

Stallflicka

Har gått och kärat ner mig alldeles i bengalkatter. :love: Var på kattutställning för någon vecka sedan och kollade lite närmare på dem och så, helt underbara! Pratade med några som hade dem och så.. men tänkte höra här vad ni har för erfarenheter av dem:

*Varför är de så otroligt dyra? :angel:
*Ska man helst ha en eller flera?
*Lägger de mycket revir/stänker?
*Några speciella sjukdomar?

Och annat ni kan komma på!:banana:

Sv: Någon med bengal?

Jag har funderat på att skaffa Bengal, men inte fått "tummen ur". Nu har intresset svalnat lite igen men det kanske får nytt liv om ett tag. Att dom är dyra beror på att dom är populära och ovanliga, tillgång och efterfrågan vet du :) Jag tycker dom verkar vara otroligt bra i tempramentet men jag har ju aldrig själv ägt någon så jag kan inte uttala mig om hur det är.

Jag har en bengalhona och är blivande uppfödare. Så ruskigt dyra är de inte om du inte ska köpa en katt till avel. Men visst, någon tusenlapp dyrare än vissa andra raser är de kanske. Det beror delvis på att de är populära så att en prispress inte har varit nödvändig och delvis på att de är ganska så dyra att föda upp. Sverige har en helt ok bengalstam numera, mkt beroende på att det är väldigt vanligt att importera avelskatter. Det i sin tur är ingen billig historia, alltså blir det lite prispåslag för att täcka upp de kostnaderna. Det är också förhållandevis dyrt att låna hane för parning så kostnaderna för en kull sticker lätt iväg.

Man behöver inte ha just flera bengaler nödvändigtvis, men de trivs så mkt bättre om de har en kattkompis av något slag. Gärna en lite mer aktiv individ då bengaler generellt sett är ganska aktiva och gillar att busa, brottas och jaga en kattkompis.

Om de markerar revir beror ju på om de är kastrerade eller inte. Har du tänkt att starta en uppfödning ska du gärna planera, läsa på och skapa kontakter med uppfödare innan du köper din avelskatt. Då får du även räkna med att en fertil hane med största sannolikhet kommer att markera och att en hona kan göra det när hon löper. En kastrerad bengal markerar inte revir.

Bengalen är en frisk ras och det finns inga direkta sjukdomar som det testas för. I USA är det lite snack om HCM, men rädslan för sjukdomen verkar mer överdriven än vad som är befogat med tanke på att den verkar vara ytterst ovanlig.

För övrigt är det en jättekul och underbar ras! De har en härligt lättsam, vänlig och okomplicerad personlighet och är aktiva, nyfikna, lekfulla och sociala katter. De vill gärna vara med där det händer saker och är positiva till det mesta. De har oftast en stark vilja och det är inte speciellt svårt att förstå vad de vill eftersom de gärna pratar. Speciellt om de vill påpeka att de har blivit orättvist behandlade!

Det är klart att du ska ha en bengal! :love:

När jag tittade på Bengal så låg dom runt 12 000:-(och då var det ändå ingen utställningskvalitet), alltså dubbelt så mycket som t.ex. birma och väldigt mycket mer än en Norskskogkatt eller en Perser, så dyra är dom allt men det finns ju som sagt en anledning till det.

Det måste nog ha varit ett antal år sedan. Nu kostar en sällskaps- och utställningskatt 7000-8000 ungefär. DOck är en avelskatt dyrare och brukar ligga på 12 000, men det är ju inget som berör sällskapsköparna.

Andra kattraser såsom Ragdoll t.ex. brukar ligga i samma prisspann så att just bengal är hutlöst dyra är inte riktigt sant. Nu är det främst sphynx som sticker ut prismässigt.

Fertila bengalhanar är kända för att de ofta markerar och spreyar/kissar. Det är ju ganska naturligt för fertila hanar. Men inte obligatoriskt för fertila. Russian blue-hanar tx markerar i allmänhet inte till vardags.
Men som föregående sagt: detta är ett problem enbart för avelshaneägaren. Sällskapskattägaren har inte det problemet, utom möjligen om man vill låta unghanen få nån parning innan kastrering (avelsbas).

Om man har ont om kontantkassa så är ett tips att ta en vuxen raskatt som söker nytt hem. Det är säkert också så inom Bengal-kretsarna. Bengalkretsarna försöker hålla priserna uppe, men erbjuder man ett bra hem med en snäll och tämligen fartig kattkompis - då får man säkert en rejäl kontantrabatt. Det tror jag. :)

Tack så mycket för svaren allihopa.
Det är ju super bra att det är vanligt med import till aveln så inavelsprocenten inte blir hög. :)
Ja, fertila hanar markerar ju...
Hur ofta löper en katt föresten?:angel:

Det är väldigt individuellt. Min katt löper ca var 7:e vecka året om. Hon började löpa när hon var 4½ månad gammal. Jag rekommenderar dig att kastrera tidigt så slipper du fundera på löp.
Har du planer på att bedriva en seriös och långsiktig uppfödning av bengaler så råder jag dig till att läsa på massor och göra dig en bild av vad du vill bidra med till rasens utveckling innan du ens funderar på att köpa din första avelshona. En bra start kan vara att läsa båda TICAs och Fifes rasstandard för bengal noggrannt och surfa runt och kika på massor av bilder på bengaler samt även kika på utställningar och besöka uppfödare. Rasen är idag väldigt spretig utseendemässigt och i mitt tycke behövs det fler uppfödare som ser helheten och typen på katten och inte bara flashiga mönster och glittriga pälsar. Det finns ett svenskt bengalforum som innehåller mkt intressant både om bengaler i allmänhet och om avel och uppfödning.

Det måste nog ha varit ett antal år sedan. Nu kostar en sällskaps- och utställningskatt 7000-8000 ungefär. DOck är en avelskatt dyrare och brukar ligga på 12 000, men det är ju inget som berör sällskapsköparna.

Andra kattraser såsom Ragdoll t.ex. brukar ligga i samma prisspann så att just bengal är hutlöst dyra är inte riktigt sant. Nu är det främst sphynx som sticker ut prismässigt.

Nej, det är inte ett antal år sedan det är bara ett antal månader sedan och hos flera uppfödare som jag pratade med låg dom runt 12 000:-, mer om man ville ha till utställning. Hur kan det skilja 4000-5000:- från en sällskapskatt till en avelskatt av samma ras?? Det tycker jag låter väldigt märkligt... och dom uppfödarna som jag pratade med (några av dom främsta i Sverige) nämnde inget om ett så lågt sällskapspris. På andra raser skiljer det ju 1000, max 2000:- från sällkap till avel/utställning, varför skulle det vara sån enorm skillnad just på bengalerna?

Men då var det en avelskatt du var ute efter eller? Redan i mitt första inlägg har jag ju sagt att bengaler sålda till avel är dyrare, men att sällskapskatter (dvs ej köpta till avel) inte är speciellt mkt dyrare än andra raskatter. Har du hört priser på 12 000 och uppåt för en sällskapskatt med potential att bli en helt ok showkatt (sådant är svårt att säga när de är unga) så undrar jag om du inte har blivit lurad...:crazy:

När man köper en bengalkatt till avel så är det vanligt att uppfödarna gör ett extra påslag på priset på ca 4000 för att på så sätt få igen lite utgifter de har haft på sina avelsdjur. Tanken är att sällskapskatt-köparna inte ska vara de som finansierar rasens utveckling i första hand utan det är ett intresse uppfödare emellan. Min hona är svenskfödd men med en pappa som är importerad från USA och en mamma som är importerad från Japan. Det är inget ovanligt alls inom bengalrasen, och jag kan på rak arm rabbla upp importer från USA, Kanada, Australien, Japan, Ryssland och många länder i Europa, som verkar i svensk avel idag. Det är inte lika vanligt inom andra raser skulle jag vilja påstå. Och en importkatt är dyr! 30 000 - 50 000 kr och mer ändå får du räkna med om du ska köpa från t.ex. USA eller Kanada. Jag tyckte först att det var lite underligt med olika prissättning beroende på vilken funktion katten skulle få i sitt nya hem, men nu tycker jag faktiskt att det är ganska rättvist att de uppfödare som köper svenskfödda katter efter dyra importkatter inte kan åka räkmacka och köpa katter med riktigt fina och åtråvärda linjer väldigt mkt billigare bara för att katten råkar vara svenskfödd. Bättre då att de uppfödare som går vidare med dessa linjer betalar en del av den kakan så att priset på sällskapskatter inte behöver bli så hiskeligt.

Vi diskuterade inte huruvida jag ville ha henne/honom till avel, eftersom jag själv är uppfödare och träffat dessa uppfödare många gånger på utställning etc. så vet dom ju att jag är seriös men om jag skulle ha katten till enbart sällskap eller inte kom inte på tal, eftersom det kanske man inte vet säkert från början, det tar ju som sagt ett tag innan man ser att katten verkligen är något att avla på, det var bara prat om högre pris såvida man ville ha en av utställningskvalitet.

Inom birman importeras det också mycket från både europa, usa och australien så jag vet mycket väl vad det kostar, men skulle någon sälja en sällskapskatt så många procent billigare än en som håller för avel så skulle den nog inte bli så omtyckt, då är det ju bättre att sätta ett högre snittpris på dom. Jag säljer mina som går för enbart sällskap 1000:- billigare än "normalpriset" och då ska det vara något uppenbart fel på dom, sen kostar dom som ser riktigt bra ut och även kan gå till utställning 1000:- mer än normalpriset. Jag kan lova dig att dom uppfödare jag var i kontakt med inte försökte luras och jag tycker inte 12 000:- är hutlöst eftersom dom är såpass ovanliga och efterfrågade.

Du har fått mycket bra svar i tråden redan, men ville bara säga att jag har tre bengaler. Och de är super mysiga.

Det finns olika prissättnings-filosofier inom olika raser. Att du inte skulle bli populär om du gjorde på ett visst vis i birmakretsar säger inget om hur populär du skulle bli om det var bengaler du sålde och det säger heller ingenting om vilket sätt som är att föredra. Jag svarade bara på din fråga hur det kunde skilja så mkt i pris mellan en sällskapskatt och en avelskatt. Och då är det inte själva katten utan funktionen på katten som prissätts. Exakt samma katt kan alltså kosta olika mkt beroende på om den är inköpt som avelskatt eller inte. Givetvis säljs avelskatter väldigt restriktivt och bara de som bedöms fungera bra i avel med allt vad det innebär säljs till avel. Om ingen är intresserad av att köpa just den katten till avel säljs den som sällskapskatt till sällskapskatt-pris. Detta är alltså det vanligaste prissättnings-systemet hos bengaluppfödare. Att det hos vissa uppfödare skilde så mkt mellan en lovande showkatt och en "vanlig" sällskapskatt har jag inte hört förut och det är inget jag varken kan förklara eller ställer mig bakom.

Tack allihopa, håller med det är bra svar :)
En fråga bara, påverkar kastrationen utställningsresultat te.x?

Inte på honkatter men på hankatter kan det göra det beroende på hur sent du kastrerar, så är det iaf inom birman, vet inte hur det är med bengalen. En fertil hane breddar sig på ett annat sätt än vad en kastrerad hane gör, så ska man ha en birmahane till utställning så ska man kastrera så sent som möjligt.

Tack allihopa, håller med det är bra svar :)
En fråga bara, påverkar kastrationen utställningsresultat te.x?

Nej kastrater tävlar mot andra kastrater inom samma kön. Alltså påverkar det inte utställningsresultatet då de inte går mot de fertila katterna, utan kastraterna jämförs bara mot varandra.

Fast i det fallet jag beskrev så spelar det ju roll även om kastraterna går emot varandra och inte mot dom fertila hanarna, så i vissa fall gör det ju det. Men det går ju lika bra att ställa ut en kastrerad hane som en fertil hane om det var så TS menade.

Fast i det fallet jag beskrev så spelar det ju roll även om kastraterna går emot varandra och inte mot dom fertila hanarna, så i vissa fall gör det ju det. Men det går ju lika bra att ställa ut en kastrerad hane som en fertil hane om det var så TS menade.

Ja, men det är liksom lika för alla. Om kastation gör att de breddar sig senare (vilket det inte finns några tydliga belägg för, då jag har hört helt andra fakta från andra uppfödare) så är det ändå lika för alla. Alla är ju kastrerade, med de ev fysiska påverkan som följd.

Ja, fast det är ju inte lika för alla om dom är kastrerade olika sent, då har ju dom som blivit kastrerade senare fördel. Och det finns många belägg för det, sen om inte du tror på det eller inte är en annan sak. Sen vet jag ju som sagt inte alls hur det är på bengaler med den saken, där kanske det inte gör någon skillnad.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka