Någon med bengal?

Sv: Någon med bengal?

Okej.. Varför är 6-7 månader bäst?
Kan det medföra problem om man kastrerar vid 12-14 veckor?

Enligt många uppfödare och veterinärer jag pratat med så kan det medföra att katten blir förvirrad i sin sexualitet (blir en "det") och det är en större risk att söva en så liten katt jämfört med en större katt samt att katterna utvecklas bättre om man väntar lite, men det sista spelar ju ingen roll om man bara ska ha den till sällskap. Dom flesta här på forumet är av en helt annat åsikt men detta är vad jag tror på och står fast vid, sen får andra tro vad dom vill. Jag har en bekant som kastrerade sin hane vid 16 veckor och han löper ibland ihop med dom andra honorna :crazy: han vet alltså inte att han är en hankatt utan tror att han oxå ska bete sig som tjejerna gör... Detta är väl kanske inget han direkt lider av men det är ju inte fullt normalt heller...

Det där har jag också hört! Jag har tidigare haft Birma och när jag skulle kastrera honom ringde jag runt flera uppfödare och hörde mig för och dom sa precis som du att jag skulle vänta om jag ville ha honom till utställning just för bredden, har alltid undrat om det skulle gjort någon skillnad :) Dom sa oxå att man inte skulle göra det för tidigt om man ville ha "en riktig hankatt", vet inte vad dom menade med det men... Jag kastrerade vid 9 månader (jag skulle inte ha honom till utställning) och han blev en underbar hankatt :)

Enligt många uppfödare och veterinärer jag pratat med så kan det medföra att katten blir förvirrad i sin sexualitet (blir en "det") och det är en större risk att söva en så liten katt jämfört med en större katt samt att katterna utvecklas bättre om man väntar lite, men det sista spelar ju ingen roll om man bara ska ha den till sällskap. Dom flesta här på forumet är av en helt annat åsikt men detta är vad jag tror på och står fast vid, sen får andra tro vad dom vill. Jag har en bekant som kastrerade sin hane vid 16 veckor och han löper ibland ihop med dom andra honorna :crazy: han vet alltså inte att han är en hankatt utan tror att han oxå ska bete sig som tjejerna gör... Detta är väl kanske inget han direkt lider av men det är ju inte fullt normalt heller...

Ärligt talat. Mycket kan man säga, men det där är rent bullshit. En katt kan inte utveckla löpbeteende för att han "tror han är hona". Kastrerar man vid de i Sverige vanligaste 6 mån är varken hanar eller honor klara med sina "könsroller" även om de kan vara könsmogna, det gör ingen skillnad på den punkten och de är 4 eller 6 mån. Det liknar kraftigt det gamla påståendet att en hona ska få ungar innan kastrering för att "det är bäst för katten".

Eller ser ni problem med valackar som tror de är ston också? Hästar kastreras oftast långt innan könsmognad också...

Fler som påstår att personers erfarenheter är ren bullshit, trevligt!

Alla är som sagt saliga i sin tro, jag kommer aldrig tro på det du säger och du inte på det jag säger så det är lika bra att lämna det där.

Jag kastrerar mina hingstar sent (2-3 år) bara för att få lite mer attityd och "go" i dom JA, man märker en synbar skillnad på tidigt och sent kastrerade hingstar!

Fler som påstår att personers erfarenheter är ren bullshit, trevligt!

Alla är som sagt saliga i sin tro, jag kommer aldrig tro på det du säger och du inte på det jag säger så det är lika bra att lämna det där.

Jag kastrerar mina hingstar sent (2-3 år) bara för att få lite mer attityd och "go" i dom JA, man märker en synbar skillnad på tidigt och sent kastrerade hingstar!

En sak har jag svårt att förstå Nussikan, du skriver till Sassy att du aldrig kommer tro på vad hon säger, varför då? Gynnar det verkligen dig att vara så fast i dina föreställningar att du inte kan ta in något nytt och tänka om?
Om jag får höra ett nytt påstående så brukar jag vanligtvis inte bara förkasta detta påståendet av ren trots utan jag brukar läsa på lite och kolla runt, kanske kan det stämma faktiskt. Om man aldrig kan ta in något nytt så lär man sig ju aldrig något nytt, inte heller utvecklas man utan blir fast i gamla spår.

Och att hanar som kastrerats tidigt blir som honor är ju lika osannolikt som att honor som kastreras tidigt skulle bli som hanar.

Märkbar skillnad, ja. Men de rester av hankattsbeteende som kan bli kvar är aldrig till någon fördel. Min sent kastrerade (7 år) strilar, parar och är våldsamt hankattsaggressiv. Det finns liksom inga fördelar i den fertila kattens psyke jämfört med den kastrerade, inte någonstans... Dessutom kan jag vittna om att hans maffiga hankattslook försvann inom ett år.

och som sagt, hur många valackar ser vi backa in under hingsten för att bli betäckt? Varför skulle jag tro på medicinska orimligheter? Det finns mängder av dumheter folk har påstått i alla tider, och ändå vet vi bättre än så för att vi tagit till oss av fakta istället.

En sak har jag svårt att förstå Nussikan, du skriver till Sassy att du aldrig kommer tro på vad hon säger, varför då? Gynnar det verkligen dig att vara så fast i dina föreställningar att du inte kan ta in något nytt och tänka om?
Om jag får höra ett nytt påstående så brukar jag vanligtvis inte bara förkasta detta påståendet av ren trots utan jag brukar läsa på lite och kolla runt, kanske kan det stämma faktiskt. Om man aldrig kan ta in något nytt så lär man sig ju aldrig något nytt, inte heller utvecklas man utan blir fast i gamla spår.

Och att hanar som kastrerats tidigt blir som honor är ju lika osannolikt som att honor som kastreras tidigt skulle bli som hanar.

Du kanske ska ta och läsa ditt eget inlägg... Det är ju inte bara jag som förkastar andras påståenden och erfarenheter och därmed är oförmögen att lära sig eller ta in något nytt... Anledningen till att jag inte tror på det är för att jag tror på de bevisen som pekar åt motsatt riktining, inte för att trotsa, jag tar in all information jag får och väger den mot den jag redan har och sedan väljer jag att tro på det jag finner mest sannolikt eller det som har de klaraste bevisen. Får jag inte lov att tro vad jag vill? Måste alla tro vad du eller alla andra här inne påstår är rätt?

Det är ju ingen idé att diskutera med dig eftersom jag enligt dig bara har tagit åt mig av "dumheter folk påstått i allla tider" medans du vet bättre och har tagit åt dig av fakta.

Att jag sedan sett bevis på det jag påstår det spelar ingen roll, det kan inte hända i eran enkelriktade värld, ni får tro vad ni vill och det är inte mitt problem att ni inte kan se längre än till erat eget tomtstaket. Undrar vilka det är som är fast i sina föreställningar...

Till Malin_L och Sassy

Gud vad ni är enkelspåriga! Visst, ni verkar veta mycket om katter men ni verkar helt oförmögna att ta in andras erfarenheter och upplevelser. Nussikan skriver åtminstonde att alla får tro vad dom vill efter att ha övervägt bevisen, men ni verkar inte nöjda förrän ni har klankat ner och frälst alla att tro som er, småaktigt tycker jag. Jag tror inte att katter mår dåligt av att bli tidigt kastrerade, men jag har pratat med både veterinärer och uppfödare som tycker helt olika på den punkten, vissa tycker abslut att man ska kastrera tidigt och vissa tycker det absolut inte, men då väljer man väl att tro på det man själv tycker känns bäst och nedvärderar inte andras åsikter bara för att dom sen går emot ens egen?

Säger sen någon att den varit med om att en hankatt har betett sig som en honkatt så utgår man väl inte ifrån att den personen ljuger? Det kanske inte är vanligt och det kanske aldrig hänt er men det betyder inte att det inte kan hända!

Till Malin_L och Sassy

Gud vad ni är enkelspåriga! Visst, ni verkar veta mycket om katter men ni verkar helt oförmögna att ta in andras erfarenheter och upplevelser. Nussikan skriver åtminstonde att alla får tro vad dom vill efter att ha övervägt bevisen, men ni verkar inte nöjda förrän ni har klankat ner och frälst alla att tro som er, småaktigt tycker jag. Jag tror inte att katter mår dåligt av att bli tidigt kastrerade, men jag har pratat med både veterinärer och uppfödare som tycker helt olika på den punkten, vissa tycker abslut att man ska kastrera tidigt och vissa tycker det absolut inte, men då väljer man väl att tro på det man själv tycker känns bäst och nedvärderar inte andras åsikter bara för att dom sen går emot ens egen?

Jag nedvärderar inte andras åsikter utan argumenten. Man får tycka och känna och göra som man vill, men när man påstår att de egna åsikterna är fakta blir det en ganska meningslös diskussion.

Säger sen någon att den varit med om att en hankatt har betett sig som en honkatt så utgår man väl inte ifrån att den personen ljuger? Det kanske inte är vanligt och det kanske aldrig hänt er men det betyder inte att det inte kan hända!

Jag säger inte att just den katten inte beter sig så, jag har aldrig träffat katten ifråga... Däremot säger jag att påståendet att katter kan tro att de är "fel kön" pga kastrering är fel. Skilj på orsak och verkan. Medicinska samband ser man genom veterinära erfarenheter och stora undersökningar (alltså inte en veterinärs erfarenhet utan den totala verkan). Som vetenskapligt utbildad kan jag inte anse att "jag har sett... och därför är det sant" är ett argument som håller någonstans. "Jag har sett... och därför är det min åsikt" är en helt annan sak.

Det är ju ingen idé att diskutera med dig eftersom jag enligt dig bara har tagit åt mig av "dumheter folk påstått i allla tider" medans du vet bättre och har tagit åt dig av fakta.

Att jag sedan sett bevis på det jag påstår det spelar ingen roll, det kan inte hända i eran enkelriktade värld, ni får tro vad ni vill och det är inte mitt problem att ni inte kan se längre än till erat eget tomtstaket. Undrar vilka det är som är fast i sina föreställningar...

Nej du har helt fel.
Vi har diskuterat detta tidigare och jag har velat veta vad du har för erfarenheter av tidig kastrering som talar för att detta är dåligt. Jag kastrerar inte tidigt idag men vill gärna höra sakliga argument för och emot. Då menar jag inte att "någon hörde detta från någon" detta kan ändå vara sant och värt att ta till sig. Men för att kunna ställa fakta mot varandra måste man ha fakta, det vet jag som skrivit många universitetsuppsatser. Och du har inte komit med några konkreta fakta då mycket du säger motsägs både av uppfödare av berörd ras, och vet medicinska artiklar (vilka du skyr som pesten ;))
Jag säger inte att du talar osant, men att du hört något från någon, och att detta något dessutom är luddigt och utan konkreta belägg så våger inte det du säger att du hört tyngre än forskning som faktiskt bedrivits på området.
Om du kan komma med någon konkret fakta så ska jag gärna läsa och ta till mig. Jag är inte alls ovillig på den punkten. Kunskap är aldrig tungt att bära.

Den konkreta fakta du vill ha är alltså medicinska artiklar som finns på nätet? Som du redan vet eftersom vi diskuterat detta innan så har jag inte sökt upp några sådana. De informationskällor jag har grundat min tro på är enligt mig seriösa och pålitliga, fast dom inte finns att länka till på nätet, och det räcker för mig, jag försöker som sagt inte frälsa någon annan, men är oerhört trött på att behöva bekräfta eller ha medicinska belägg för varje stavelse man skriver.

Om man vill framställa något som fakta, ja, då duger det inte att säga att "jag känner en som säger..". Det är ungefär som att använda Aftonbladet som uppslagsverk.

Fakta verifierar man med publikationer, dvs vetenskapliga artiklar eller litteratur, alt. personliga referenser. Finnas på nätet är väl en fördel om man vill dela med sig av sina kunskaper, men de som är intresserade vet mycket väl hur man gör en artikelsökning om det är något som är publicerat.

Problemet med den här tråden, som jag ser det, är att vissa åsikter/engångsföreteelser presenteras som generella fakta. Eftersom det är ett öppet forum där många läser kan man tycka att detta inte borde stå oemotsagt.

Det har påståtts att bengaler kostar 12 000 kr till sällskap och ännu mer om man vill ha en vettig utställningskatt. Det är inte sant, generellt sett. Visst finns det några få uppfödare som tillämpar individuell prissättning på sina katter och det är upp till dem och deras köpare. Är någon beredd att betala det priset så fine, men att gå ut med det som en officiell sanning är inte korrekt då de allra flesta bengaler idag kostar runt 8 000 kr.

Det har påståtts att det är i princip lika vanligt med importer inom rasen birma som det är inom bengalrasen. Det är inte sant. Procentuellt sett så består avelsbasen på bengal av fler importer än den för birma, samt att importer ligger närmre i stamtavlan på de flesta bengaler än på de flesta birmakatter. Man får leta länge om man ska hitta en bengalkatt med 3 svenskfödda generationer bakom sig i alla led. Ja, man får rent av leta en bra stund om man ska hitta en katt med 3 svenskfödda generationer i något led!

Det har påståtts att fertila katter breddar sitt kranium mer än motsvarande kastrat skulle ha gjort. Jag låter det vara osagt om det är sant eller inte, men personligen tror jag inte på det. Inga hållfasta bevis för det har heller tagits fram.

Det har påståtts att katter som kastreras innan de är könsmogna får problem med sina könsroller och att risken för att söva unga katter är större. Det förstnämnda vet jag inte om det har gjorts några studier på, men det låter orimligt i mina öron. Det sistnämnda är inte sant om katten är pigg, frisk och har haft en normal tillväxt.

Men till Nussikans försvar så forskas det inte överdrivet mkt inom de här frågorna eftersom det inte finns något kommersiellt intresse/anslag för att finansiera sådana undersökningar. Det kan alltså vara svårt att presentera fakta och hållbara bevis i båda riktningar. Det viktiga är kanske att det framgår att det finns olika åsikter om det hela så får man som läsare av tråden försöka bilda sig en egen uppfattning.

Ett par rättelser bara, jag har aldrig påstått att det importeras lika mycket inom birma som inom bengal, bara att det importeras och att jag därför vet vad det kostar etc.

Jag har heller inte påstått att det är generell fakta utan jag har hela tiden skrivit att det är mina egna och andras erfarenheter.

Sen tror jag att alla veterinärer håller med om att det är större risk med narkos ju mindre djuret är, oavsett ras eller art, sen är katter överlag inte så känsliga för narkos.

Problemet med den här tråden, som jag ser det, är att vissa åsikter/engångsföreteelser presenteras som generella fakta. Eftersom det är ett öppet forum där många läser kan man tycka att detta inte borde stå oemotsagt.

Det har påståtts att bengaler kostar 12 000 kr till sällskap och ännu mer om man vill ha en vettig utställningskatt. Det är inte sant, generellt sett. Visst finns det några få uppfödare som tillämpar individuell prissättning på sina katter och det är upp till dem och deras köpare. Är någon beredd att betala det priset så fine, men att gå ut med det som en officiell sanning är inte korrekt då de allra flesta bengaler idag kostar runt 8 000 kr.

Det har påståtts att det är i princip lika vanligt med importer inom rasen birma som det är inom bengalrasen. Det är inte sant. Procentuellt sett så består avelsbasen på bengal av fler importer än den för birma, samt att importer ligger närmre i stamtavlan på de flesta bengaler än på de flesta birmakatter. Man får leta länge om man ska hitta en bengalkatt med 3 svenskfödda generationer bakom sig i alla led. Ja, man får rent av leta en bra stund om man ska hitta en katt med 3 svenskfödda generationer i något led!

Det har påståtts att fertila katter breddar sitt kranium mer än motsvarande kastrat skulle ha gjort. Jag låter det vara osagt om det är sant eller inte, men personligen tror jag inte på det. Inga hållfasta bevis för det har heller tagits fram.

Det har påståtts att katter som kastreras innan de är könsmogna får problem med sina könsroller och att risken för att söva unga katter är större. Det förstnämnda vet jag inte om det har gjorts några studier på, men det låter orimligt i mina öron. Det sistnämnda är inte sant om katten är pigg, frisk och har haft en normal tillväxt.

Men till Nussikans försvar så forskas det inte överdrivet mkt inom de här frågorna eftersom det inte finns något kommersiellt intresse/anslag för att finansiera sådana undersökningar. Det kan alltså vara svårt att presentera fakta och hållbara bevis i båda riktningar. Det viktiga är kanske att det framgår att det finns olika åsikter om det hela så får man som läsare av tråden försöka bilda sig en egen uppfattning.
Det finns en del forskning gjord om fördelar och nackdelar med tidig kastrering, tex den här: http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
och den här: http://www.catvet.homestead.com/EarlyAlter.html

Tack för länkarna Malin! Jag har kikat på iaf den första tidigare då jag överväger tidig kastration på ev framtida ungar, men den går ju inte in så djupt i de detaljfrågor som har tagits upp i denna tråden. Jag har även försökt att googla på några av referenserna som verkade intressanta (nr 4 t.ex.), men de verkar vara dåliga på att lägga ut sina papers på nätet och på att ange vad för slags paper det är och var/hur det är publicerat. Du har inga fler länkar?

Jag heter inte Malin_L utan Malin L. Det är en annan användare här på buke som heter Malin_L.
Inte för att vara petig, men bara så du inte blandar ihop oss;).

Tack för länkarna Malin! Jag har kikat på iaf den första tidigare då jag överväger tidig kastration på ev framtida ungar, men den går ju inte in så djupt i de detaljfrågor som har tagits upp i denna tråden. Jag har även försökt att googla på några av referenserna som verkade intressanta (nr 4 t.ex.), men de verkar vara dåliga på att lägga ut sina papers på nätet och på att ange vad för slags paper det är och var/hur det är publicerat. Du har inga fler länkar?
Jag är inte så inne på detta ämne egentligen då detta inte är något jag själv tillämpar men jag googlade lite, här är en, skriven av en privatperson som dessutom länkar till fler källor:
http://www.sphynxkatter.se/om-tidig-kastrering.html

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka