Någon med bengal?

Sv: Någon med bengal?

Ja, fast det är ju inte lika för alla om dom är kastrerade olika sent, då har ju dom som blivit kastrerade senare fördel. Och det finns många belägg för det, sen om inte du tror på det eller inte är en annan sak. Sen vet jag ju som sagt inte alls hur det är på bengaler med den saken, där kanske det inte gör någon skillnad.
Du säger det ja. Men enligt många är detta inte alls sant utan en myt.
Så här säger en bengaluppfödare från ett annat forum:
Nej nej, det här är inte ett problem. Dock pratas det mycket... Fertila hanar får som vuxna ett något bredare huvud/ansikte (snarare kinder) än kastrater. Men, när man kastrerar en fertil vuxen hane tappar han en hel del av den massan och får vartefter ett mer kastratliknande huvud. Vi har själva sett det på vuxna avelshanar vi kastrerat, en så pass gammal som 6 år. Om man nu kastrerar en hane före könsmognad (oavsett om man gör det vid 3, 6 eller 9 månader eller whatever) så utvecklar han inte riktigt det bredade huvudet/kinderna, som han ändå skulle "tappa" om han kastreras senare. Vi kan jämföra både tidig och sen kastrering då vi har erfarenhet av bådadera, och vi har defintivt inga problem med annorlunda/outvecklade huvuden, eller något annat heller, hos dom hanar vi kastrerat som unga och som blivit vuxna. Dom blir helt normala kastrathanar.

Ja men eftersom jag och många med mig (både uppfödare, domare och andra kattkännare) har sett massa bevis på det på birmor så är jag helt övertygad om att det är så. Varför skulle mina ord väga lättare än den uppfödaren du citerar? Men då är det säkert så att på Bengaler har det ingen betydelse, att dom tappar det dom breddar sig (som ju är en omöjlighet om breddningen sitter i skelettet som den jag pratar om) det har jag ju som jag skrev innan ingen aning om, jag kan bara säga hur det är på min ras.

Ja men eftersom jag och många med mig (både uppfödare, domare och andra kattkännare) har sett massa bevis på det på birmor så är jag helt övertygad om att det är så. Varför skulle mina ord väga lättare än den uppfödaren du citerar? Men då är det säkert så att på Bengaler har det ingen betydelse, att dom tappar det dom breddar sig (som ju är en omöjlighet om breddningen sitter i skelettet som den jag pratar om) det har jag ju som jag skrev innan ingen aning om, jag kan bara säga hur det är på min ras.
Därför att uppfödaren jag citerar föder upp just den berörda rasen och har längre erfarenhet av uppfödning än du.

Ang att en katt som blivit kastrerad sent tappar massa i huvudet så har jag hört det från många uppfödare.
Jag citerar en brittuppfödare: Och som även det tidigare sagts, även en fertil hane med massa bredd förlorar ofta den bredden efter kastrering. Det har hänt vår britthane, som förlorat mycket av huvudets bredd sedan han blev kastrat.

Tack allihopa, håller med det är bra svar :)
En fråga bara, påverkar kastrationen utställningsresultat te.x?

Nej det går lika bra att ställa ut kastrater. De tävlar mot andra kastrater.
Jag frågade en bengaluppfödare specifikt ang huvudbredd vs kastrera sent eller tidigt.
Hon svarade: Detta är inte rasberoende, men kastrater utvecklar inte så stora kinder som fertila hanar, och fertila hanar som blivit könsmogna och fått stora kinder tappar mycket av det när dom kastrerats. Hanar som kastreras som vuxna och fertila förlorar alltså gradvis sitt typiska bredare ansikte och dom som kastreras innan könsmognad utvecklar det inte till samma grad, så det gör i praktiken ingen skillnad. Jag har sett det hända på våra fd. avelshanar som kastrerats som vuxna, en så sent som 6 år, och även sett det på andras hanar. Å andra sidan har vi t.ex. en såld hane som kastrerades vid 14 veckor som jag nyligen hälsade på och han är idag ganska hankattmaffig ändå vid 1½ år...

Hur vet du hur lång erfarenhet av uppfödning jag har? Sen är ju mitt svar inte bara baserat på mina egna erfarenheter utan på många andra som har hållt på med uppfödning i 20-30 år... Jag skrev redan från början att mitt utlåtande inte stod för Bengalen som ras utan bara en erfarenhet jag och många med mig har med andra raser. Och vad har då britten med saken att göra? Massa i huvudet och breddning av skelett är inte samma sak. Men eftersom du verkar veta bättre än större delan av Europas domarkår så ska jag inte tjafsa med dig längre, alla är ju saliga i sin tro och eftersom jag vet vad jag har sett och fått bevis på så behöver jag inte övertyga dig om det, och eftersom det inte finns en sk medicinsk artikel om det på nätet så är det ju inget du lär ta till dig ändå.

Senast ändrad:

Nej, som redan påpekats så spelar en kastration ingen roll alls i utställningssammanhang. Möjligen att det är positivt då mindre defekter som svansknick etc. inte är ok på en fertil katt, men helt ok på en kastrat.

Bengaler ska ha ganska runt huvud, men inte brittkinder utan snarare kraftigt nosparti och väl markerade kindben. Stora kindpåsar är alltså inte något meriterande.

Att själva skallbenet skulle bli bredare på en katt som har hunnit bli könsmogen jämfört med en som kastreras innan dess har jag svårt för att tro. Den information som jag har läst ang. tidig kastrering har inte pekat i den riktningen. Inte heller de uppfödare som har praktiskt erfarenhet av tidig kastrering har de erfarenheterna.

Att själva skallbenet skulle bli bredare på en katt som har hunnit bli könsmogen jämfört med en som kastreras innan dess har jag svårt för att tro. Den information som jag har läst ang. tidig kastrering har inte pekat i den riktningen. Inte heller de uppfödare som har praktiskt erfarenhet av tidig kastrering har de erfarenheterna.

Säkert finns det folk som tror att könsmognad och breddning har ett direkt samband, eftersom det ofta sammanfaller tidsmässigt. Jag har ju själv ställt ut aktivt och gått assistent i snart 10 år och aldrig träffat en domare som sagt att orsaken till breddningen är just att katten får gå kvar fertil... Snarare att bredden kommer med åren, oavsett katt. Sedan finns det säkert domare som hävdar motsatsen, precis som det medicinsk befängda påståendet att en hona skulle bli större av att få en kull är ganska utspritt bland en del uppfödare/domare.

Nu pratar ju inte jag om en skillnad från 3 månader till 6-7 månader då katten blir könsmogen, utan att man låter katten växa färdigt, alltså kastrering vid ca 3 års ålder på "min" ras. Vilka domare har du gått assistent åt som diskuterat detta på birma? (som ju är den rasen jag utgår ifrån, men det har nog framkommit nu om man läst inläggen ordentligt).

Jag pratar inte om tidig kastrering (3-4 månader) gentemot kastrering vid könsmognad (6-7 månader eller mer) utan ännu senare, när katten vuxit klart. Hade jag kastrerat min hane när han var 6 månader då han blev könsmogen skulle han inte se ut som idag, det är först nu när han är över året som breddningen i pannan mellan öronen börjar komma, detta sker inte på samma sätt på en kastrerad ungkatt.

Hur vet du hur lång erfarenhet av uppfödning jag har?

Jag utgick från din hemsida där det står att du haft 1 kull.

Sen är ju mitt svar inte bara baserat på mina egna erfarenheter utan på många andra som har hållt på med uppfödning i 20-30 år... Jag skrev redan från början att mitt utlåtande inte stod för Bengalen som ras utan bara en erfarenhet jag och många med mig har med andra raser. Och vad har då britten med saken att göra? Massa i huvudet och breddning av skelett är inte samma sak. Men eftersom du verkar veta bättre än större delan av Europas domarkår så ska jag inte tjafsa med dig längre, alla är ju saliga i sin tro och eftersom jag vet vad jag har sett och fått bevis på så behöver jag inte övertyga dig om det, och eftersom det inte finns en sk medicinsk artikel om det på nätet så är det ju inget du lär ta till dig ändå.
Jo då. Men de flesta uppfödare ag talat med och det mesta som finns att läsa talar mot att det inte är så som du säger i denna fråga.
Jag har inte sagt att jag vet mer än hela Europas domarkår.
Britten har med det hela att göra eftersom det också är en kattras. Som dessutom ska ha brett huvud. Jag tror att du själv har tagit upp den som exempel tidigare.

Jag pratar inte om tidig kastrering (3-4 månader) gentemot kastrering vid könsmognad (6-7 månader eller mer) utan ännu senare, när katten vuxit klart. Hade jag kastrerat min hane när han var 6 månader då han blev könsmogen skulle han inte se ut som idag, det är först nu när han är över året som breddningen i pannan mellan öronen börjar komma, detta sker inte på samma sätt på en kastrerad ungkatt.
Men så är det inte heller enligt många som har mer erfarenhet av tidig kastrering. Bengaluppfödaren skrev ju att hon har sett hanar som kastrerats så sent som vi 6 år ändå går tillbaka i breddning.

Att jag själv har haft en kull i mitt katteri beskriver väl inte hur mycket erfarenhet jag har från uppfödning? Tycker du är lite väl snabb att döma människor. Min mamma har sysslat med uppfödning sedan jag jag var liten, alltså har jag över 20 års erfarenhet beroende på hur man räknar. Sen kan man skaffa sig erfarenhet från annat håll också, skulle du sagt att du varit med om en bilolycka och vet hur det ser ut skulle ju inte jag säga "det vet du inte alls eftersom du bara varit med om en enda, dom som varit med om fler har en helt annat uppfattning". Tycker du ska vara lite mer öppen för andras erfarenheter, och då inte bara dom som du själv håller med om.

Senast ändrad:

Men så är det inte heller enligt många som har mer erfarenhet av tidig kastrering. Bengaluppfödaren skrev ju att hon har sett hanar som kastrerats så sent som vi 6 år ändå går tillbaka i breddning.

Ja då pratar vi helt enkelt inte om samma slags breddning, då det är helt omöjligt för ett skelett att gå tillbaka i breddning, visst kan dom tappa massa i huvudet, speciellt runt kinder, men det är en helt annan sak.

Tack Nussikan, Augusti och MalinL. Jaja, men då är det ju ingen fara på den biten. :) När är ung. "senast" man kan kastrera innan de blir alltför mycket revirmärkning? Och vad är tidigast?

Tidigast 12-14 veckor gamla. Flera bengaluppfödare kastrerar innan leverans och då ingår kastreringen i priset. Senast är väldigt svårt att svara på eftersom det är individuellt. Min hona blev könsmogen vid en ålder av 4½ månad som sagt. Om man vill kan man vänta tills man ser tecken på könsmognad men personligen ser jag ingen större mening med det.

Personligen tycker jag inte man ska kastrera innan 6-7 månader, kanske innan om dom mognar tidigt och börjar markera inne mm. Senast är ju helt upp till hur katten beter sig, vissa revirmärker aldrig och vissa börjar med en gång då dom är könsmogna. Hade jag haft en hane som jag inte skulle ha till varken avel eller utställning skulle jag kastrera när han började bli könsmogen, säg 5-8 månadet ungefär, hade jag en hane till avel och/eller utställning skulle jag inte kastrera förrän det blev nödvändigt av sanitära skäl eller vid ca 3 års ålder då katten växt klart.

Att jag själv har haft en kull i mitt katteri beskriver väl inte hur mycket erfarenhet jag har från uppfödning? Tycker du är lite väl snabb att döma människor. Min mamma har sysslat med uppfödning sedan jag jag var liten, alltså har jag över 20 års erfarenhet beroende på hur man räknar. Sen kan man skaffa sig erfarenhet från annat håll också, skulle du sagt att du varit med om en bilolycka och vet hur det ser ut skulle ju inte jag säga "det vet du inte alls eftersom du bara varit med om en enda, dom som varit med om fler har en helt annat uppfattning". Tycker du ska vara lite mer öppen för andras erfarenheter, och då inte bara dom som du själv håller med om.
Du frågade varför denna uppfödares ord vägde tyngre i denna frågan än dina.
Svaret var, att hon föder upp just den rasen och har längre erfarenhet. Det är väl inte så konstigt?

Tack Nussikan, Augusti och MalinL. Jaja, men då är det ju ingen fara på den biten. :) När är ung. "senast" man kan kastrera innan de blir alltför mycket revirmärkning? Och vad är tidigast?

Om det är en hane och du inte ska avla ser jag ingen anledning att vänta med kastreringen till könsmognad.
Många uppfödare kastrerar som dagt innan leverans. Det kan vara bra om man köper en sällskapskatt, för då är alltså detta redan gjort.

Okej.. Varför är 6-7 månader bäst?
Kan det medföra problem om man kastrerar vid 12-14 veckor?

Du frågade varför denna uppfödares ord vägde tyngre i denna frågan än dina.
Svaret var, att hon föder upp just den rasen och har längre erfarenhet. Det är väl inte så konstigt?

Ja men mitt inlägg gällde ju som sagt inte just bara den rasen, och är det bara Bengal vi pratar om så förstår jag inte var britt-uppfödaren kom in i bilden... Varför ska du vrida och vända på allting och skapa milslånga diskusioner som inte leder någon vart? Du förstår ju innebörden i mitt inlägg så varför ifrågasätta varje stavelse?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka