Någon maxgiva av MJ?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LindaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 830
L

LindaK

Jag undrar om det finns nån gräns för hur mycket MJ man kan stoppa i sin häst? Vad är det mesta ni gett nån häst? Jag ligger rätt högt i MJ till min dam, och har börjat fundera över om det finns några risker med detta?:confused: Hon är ju dock för smal, så hon ska gå upp i vikt, men jag undrar ändå, finns det någon maxgiva för MJ:n?

Sv: Någon maxgiva av MJ?

Min har ätit ca 160 mj utan några som helst problem. Inte blir hon überfet heller;) (Litet fullblod)
Hon behöver minst 120mj.

Hur mkt hamnar du på?

Jag ligger på ca 150 MJ. Hästen är en stor häst 21 år gammal, för smal och troligtvis är det fullblod i henne.

Är hon för smal alltså på 150 mj, eller har du ökat till det nu?
En del hästar kräver MKT mj,så om tänder, mask är kollade och hon är frisk är det bara att fodra på.;)

Min har jag som sagt lagt på 160 ca när hon har behövt fläska på sig och periodvis har hon mulat i sig det på eget bevåg vid fri tillgång på bra grovfoder. Hon mår i allra högsta grad bra;) En liten tösa på 159 cm.

Här hamnar vi på räknandets baksida, när man blir alltför fixerad vid siffrorna. ;)

Så länge hästen behöver gå upp i vikt kan du ge henne precis så mycket mer mat som hon behöver för att uppnå det önskade hullet. Det finns ingen övre gräns i det fallet - bara om hästen redan ÄR fet...

Vad ligger du på för kvot? På både fbl och äldre hästar kan man få bra effekt hullmässigt av att höja upp kvoten? Ett tips kanske.

Annars är det bara att ösa på med MJ, betänk vad de får i sig på ett bra bete, och att vissa inte håller hullet på det ens, så.. =)

Min fblherre ligger på 120 MJ i vila/lätt 'promenadridning'. Jag vill inte veta vad han tänker behöva i full träning..

(Jag har haft en hbl-unghingst som gick på 160 MJ medan han reds in, dvs MYCKET lätt motion 3 dgr/vecka...)

(Jag har haft en hbl-unghingst som gick på 160 MJ medan han reds in, dvs MYCKET lätt motion 3 dgr/vecka...)

Hur blev han sen? *nyfiken* Fortsatte han kräva mycket, låg det kvar på samma även vid mer arbete, eller fick du höja?

Jag har någon vild förhoppning om att jag inte ska behöva höva så överdjävulskt sen på den här, mött ett par fbl som haft svårare hålla hull i vila än i träning, så man har sluppit den befarade monsterhöjningen.

Jag kan ju iaf drömma om det, eftersom det är svårt nog få i honom redan de här 120 MJ:en :crazy:

När han nått normalhull i överkant och vuxit klart så låg han på "något mer än tabellvärden"...

Han fick en transportkrubba full med lusernpellets varje kväll, den tömde han under natten...

Hon är fortfarande för smal, men har börjat ta sig lite, faktiskt!:bump::banana: Vilken kvot jag ligger på vet jag faktiskt inte riktigt. Har ingen miniräknare och är inte bra på matte. Men hon får ca 855 g SmRP. Är rädd för att ge "för mycket" protein, så att hon ska behöva ta av MJ:n för att bryta ner allt! Tack för svaren och hjälpen!

Skulle absolut höja kvoten. (Du har en miniräknare i datorn btw *s*), för 855 gr SRP/150 MJ ger en kvot på 5.7, dvs den är till och med under 6, även om det är decimaler.

Så jag skulle prova höja den, men det är jag (som ju kan luta mig mot att kvothöjning fungerat på flera av mina svårfödda, dock inte alls ska tilläggas, nye herrn är immun mot det tricket, men..)

Tack för tpset Alexandra! Jag upptäckte faktiskt den precis efter jag skrivit inlägget och såg då också den "låga" kvoten.:o:eek:
Så nu tänker jag nog höja den en hel del! Och det med hjälp utav lucernpellts som hon redan får.
Kan tillägga att jag endast haft hästen i ca 3 månader och att hon gått på denna nivå i ca 1 månad bara. Men som sagt, hon börjar ta sig! Hade total avsaknad av muskler när jag köpte henne och alla revbenen syntes tydligt.:cry: Men nu kan man bara känna dem lite på sidan och hon har rundat sig en del över rumpan.:love: Tänderna är kollade och okej. Och maskad är hon.
TACK för hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka