Någon mamma som...

Status
Stängd för vidare inlägg.

mul

Trådstartare
kan ha några tips om foglossning?? Eller tips ang förlossning?

Ska bli mamma om 10v och blir mer och mer nervös för förlossningen.. :crazy: Orolig för allt, om något går snett, barnet är friskt, ska ta lång tid och göra ont, när man ska åka till förlossningen osv.:crazy:

Någon som har erfarenhet av foglossning? Har haft det sedan slutet av augusti, har rejält ont, kan knappt gå eller stå mer än en kvart. Gick det över för er precis efter förlossningen eller satt det i ett tag efteråt?

Skriv om era erfarenheter och tips *snälla*
 
Sv: Någon mamma som...

Foglossningen kan sitta i ett tag efter förlossningen. Har du inte skaffat dig ett bälte att sätta på höfterna, det hjälper för det håller ihop bäckenet och ger det stadga. Det finns olika modeller, jag fick köpa mitt när jag väntade mitt andra barn.

mvh Ann
 
Sv: Någon mamma som...

Jag har ett resårbälte, ett sånt som man drar framifrån och korsar bak och tillbaka fram. Fungerar skapligt men inte helt. Var hos barnmorskan idag, hon kunde ge akupunktur, men det var inte någon ide när jag ändå hade hästar och var tvungen att hålla igång.

Vet du om foglossningen kan sitta i länge efteråt?
 
Sv: Någon mamma som...

Hade inte foglossning eller hade förmodligen det men har haft ont i höfterna i alla fall.

För att inte skriva en massa onödigt dravvel så säger jag som jag sa till min svägerska som födde en liten kille i går. Alltså detta sa jag innan hon födde.

Det gör för :devil: ont att föda barn. Man tror man ska dö, kroppen ska slita i miljoner bitar, man har ingen kontroll över värkar utan får lämna ut sig ganska mycket.

Att föda barn är det värsta jag gjort i hela mitt liv men oxå det absolut bästa.

Min första förlossning var hemsk. Personalen var otrevlig, jag vart igångsatt med hinntagning och värkstimulerande dropp och sedan rev värkarna tag i mig och gav mig ingen vila. Detta höll på i 4 timmar innan jag fick Eda. 4 timmar senare var min son född.
Trots att det var jättehemskt och jag verkligen hade panik under stora dela av förlossning så var allt glömt när bebsi kom upp på magen.

1 timme senare vänder jag mig till sambon och säger "Nu åker vi hemoch gör fler barn."

Så lycka till! Det är ballt häftigt och helt underbart att föda barn och jag skulle gladeligen göra om det igen trots att jag redan har 3 barn
 
Sv: Någon mamma som...

Tyvärr är det lite av det som jag är orolig för.. smärtan och känna sig såå utelämnad.. känns ju redan fel att be någon mocka åt mina hästar pga smärtan. Bävar över att behöva lägga mer ellermindre både mitt och barnets liv i andras händer.

Jag hoppas att jag kan njuta av det som du efteråt, eller om det blir en skräck.. och man aldrig vill göra om det. Försöker fokusera på det bra och lyckliga, det är ju inte alla som kan få vara med om det. Men det känns ändå som "hjälp, vad har jag gett mig in på"
 
Sv: Någon mamma som...

Nej snälla! Ta det lite lugnt, det är nästan bara i veckomagasinen mammorna fixar så oändligt mycket och då slipper dom förhoppningsvis foglossning :smirk:

Allt runtomkring måste fixa sig och det brukar göra det;) . Du har ett nytt litet liv att tänka på! Och det lilla livet kommer inte att finnas eller klara sig utan dig!:)

Be någon mocka åt dina hästar! Själv tycker jag det är avkoppling att mocka och skulle anse det som ett privilegium att bli ombedd! (Var bor du? :D ;) )
 
Sv: Någon mamma som...

Men, är det säkert att det är foglossning du har? Det är inte alltid så lätt att känna vad som händer även om du hade fått flera barn.

Jag hade foglossning i 5:e grav. Det påminde en del om de förverkar jag hade i grav 1.
 
Sv: Någon mamma som...

mul skrev:
Bävar över att behöva lägga mer ellermindre både mitt och barnets liv i andras händer. QUOTE]
Ja, men ibland är det så.
 
Sv: Någon mamma som...

Jag tillhör kategorin människor som HATAR att vara beroende av andra och innan min förlossning så hade jag aldrig varit inlagd på sjukhus. Så jag var som du, nervös och orolig som fan.

Men jag hade turen att hamna på ett bra BB med trevlig personal som förklarade bra vad som hände. Även om värkarna är vidriga så är dom uthärdliga, och det finns hjälpmedel mot värkarna även om det i mitt fall blev en liten miss så min ryggbedövning slutade ge effekt ett bra tag innan förlossningen är över.

Har man som jag bra bm:or så är det faktiskt ändå helt ok att vara så utlämnad som man är under en förlossning, och när du väl ligger där så känns såna tankar en smula oväsentliga, det viktiga är att få ut ungen! ;)

Vad gäller foglossningar så hade jag litegrann fogisar innan min förlossning (förutom då jag var ute och joggade i typ v. 37, då hade jag JÄVLIGT ont i några dagar...) och jaghar inte kännt av de just alls sedan dess. Förutom för några veckor sedan då jag kom på att jag skulle ut och rida, då fick jag ont i dem igen så jag har låtit bli ridningen (till häst iaf...:o :D )

Jenny
 
Sv: Någon mamma som...

Tips nr 1.
med tanke på hur många barn som föds, och med tanke på hur många av de mammor som föder som gråter syndafloder om de skulle sticka sig på en nål ;) och att de mammorna sen har 5 barn, så överlever man ;) .
Visst sjutton gör det ont, men vissa upplever inte den smärtan efteråt... en arbetskompis beskriver sin förlossning som "mysig", smärtan minns hon inte alls, men det var tända ljus i fönstret och mörkt ute så hon fick bara så stark julstämning när hon födde (slutet av oktober) så hon låg bara och mös (enligt henne) *s*.
Med sonen var jag jätterädd i perioder, men ju närmare bf jag kom desto mer fokuserad verkade jag bli på nått sätt och när det väl drog igång (på +10 dagar) var jag väldigt medveten om vad som hände helt plötsligt och "rädd" det var jag aldrig, fast jag varit LIVRÄDD bara nån vecka innan!!
Tror att rädslan inför förlossning OFTA är så att den är BRA, därför att den på nått sätt tvingar en att leta upp information om just förlossningen och förbereda sig mentalt inför vad som ska hända.

tips 2:
foglossning. Det har jag haft sen v.12 i den här graviditeten (min andra) fick övningar från min sjukgymnast och ett sådant där bälte.
Utan bältet kan jag INTE grejja i stallet.
Däremot nu har jag börjat att ta det väldigt lugnt och faktiskt börjat fråga lite om hjälp i stallet.. har dock inte fått nån än :smirk: , orkar inte vänta på andra... vill heller hellst inte fråga om hjälp, det är ju MINA hästar. MEN foglossning KAN hålla i sig lång tid efteråt, därför är även tipset att använda bältet efter förlossningen vid promenader och typ stallarbete, därför ska man vara försiktig om man får ont före också, och då hellre be om hjälp!!
Det är inte så lång tid som det handlar om!!
För vissa försvinner foglossningssmärtan i samma stund som barnet är ute, för andra sitter det i ett par dagar, andra veckor, andra månader osv. Vanligast är väl att det försvinner ganska snabbt (men som sagt, använd bältet efteråt också för säkerhets skull!!)

Och använd din oro och rädsla för att söka info, inte för att skrämma upp dig mer, ju mer du vet om vad som händer i just din kropp under förlossningen, ju lugnare kommer du att bli när det väl börjar!! :banana:
 
Sv: Någon mamma som...

Tyvärr är det foglossning, har varit hos två stycken som sagt det. En "vanlig" sjukgymnast och en sjukgymnast som bara håller på med blivande mammor. Började i v12 ungefär.. Utan bältet skulle jag gå av i stallet, skulle nog ligga delar av mig och skräpa överallt.;)

Du skulle gärna få ta hand om pållarna, bor tre mil utanför Norrköping, kanske blir lång restid för att mocka.. :angel:
 
Sv: Någon mamma som...

Åh, jag hoppas att dom på Vrinnevi i Norrköping är bra och jag får en förlossning som du..

Oj, oj ridningen slutade jag med innan jag blev gravid, men tänkte rida lite ibland för att hålla igång, provade en gång, men upptäckte att ridningen på häst får vara ett tag, (ett par år, eller nåt) ;) dels pga foglossningen och så har jag en skada i nacken sedan ett avåk på häst..Jogga i v37, då skulle jag nog hamna på akuten med ambulans..:D Det var riktigt hurtit.. Då måste du haft en ganska "lätt" grav annars?
 
Sv: Någon mamma som...

Jag hoppas att kunna lägga nervositeten till det bättre, som du sa. Fick stränga förmaningar av bm igår.. Att fokusera på livet efter förlossningen.. Det varkar vara många som upplever förlossningen efteråt som om det var inte så farligt, utan att det kanske är värre innan och allra helst om man inte varit med förut..

Stallarbetet i mitt stall är ganska lättjobbat,men det verkar nästan som om dom andra som jag delar stall med mer eller mindre tycker "skyll dig själv" eller att dom inte tror mig.. Det känns väldigt tråkit. Har sagt åt dom att jag inte kan bära massor med hinkar vatten till hästarna utan att dom får försöka ställa en hink utanför boxen, så jag bara kan lyfta in den och fylla på. Men det går inte utan att det ser så skräpit ut i stallgången. Då föreslog jag att, sätta in en större hink eller tom två, så klarar dom sig till ägarna kommer nästa gång. Jo , en har gjort det.. Har själv fixat så att mina har två hinkar eller en jätte tunna med vatten som fylls på med slang.. behöver inte bära alls.. Men skulle jag komma dragandes med en illgul slang till dom andra då skulle dom dö av skräck..:eek:

Får försöka ta upp det på nästa stallmöte igen efter jul och nyår..

Tack snälla för tipsena ALLIHOPA, bältet kommer att användas flitigt ett tag efteråt med..

(ärligt talat behöver jag ha det på mig om jag ska få med mig byxorna :D.. Har tappat alla former och har inte tillräckligt stor mage att få fast mammabyxorna.. :D )
 
Sv: Någon mamma som...

mul skrev:
Var hos barnmorskan idag, hon kunde ge akupunktur, men det var inte någon ide när jag ändå hade hästar och var tvungen att hålla igång.

Skitsnack.

Jag klarade att jobba och mata hästar just för att jag fick akupunktur.

Akupunktur och TENS är i princip det enda som funkar, det lindrar lite. Man kan ju liksom inte peta i sig värktabletter :crazy:

KRÄV att få testa akupunktur :devil: Tjatar de om hästarna så säg att du bara SER TILL dem, inte gör något tungt :angel:
 
Sv: Någon mamma som...

Nja, vet väl inte om graviditeten var lätt direkt. Joggingturen berodde på ett hejdundrandes åskväder och jag var tvungen att till fots ta mig under en stor högspänningsledning. Så joggingen var bara ett par hundra meter, men det räckte för att däcka mig i flera dagar. :D

Jenny
 
Sv: Någon mamma som...

Ok, vilket bra tips, ska försöka hålla masken när jag är där i början av januari igen. Har tyvärr absolut inget pokerfejs.. :angel: Äter inte värktabletter alls, utan försöker att vagga runt ändå.. Med mer eller mindre bra resultat.:crazy:
 
Sv: Någon mamma som...

Aj, då. Det var ju inget bra.. Då hade nog jag också sprungit..:D Om så benen skulle ramla av..:D
 
Sv: Någon mamma som...

Ja alldeles för många fokuserar på förlossningen och man glömmer nästan bort målet på nått sätt, och det är ju barnet... och förlossningen är inget säger de som har tonårsdöttrar *s*! :D ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 421
Senast: Badger
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 819
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 453
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp